الواحد والعشرين

3.6K 163 32
                                    

كان يقف يزن أمام الأربع اطفال بتحدي كبير وكأنه في معركه وهناك شرارات تنطلق من عينه غاضب منهم أما اريام تلعب بشعرها الطويل و ريام تنظر له ببرود وهي تأكل لبانتها واريان وريان ينظران له ببرود هادئ.
يزن:طب يله بقا منك ليه ليها ليها كدا برا البيت دا.
قالها وهو يدفعهم الاربعه معا.
ريان بغضب وهو يبعد يده:انت بتطردنا من بيت ابوك يابني.
يزن وهو يمسكه من ملابسه:نعم يلاا قولت ايه عيد كلامك دا تاني.
ريان:ابعد يا عم كدا انت هتصاحبني ولا ايه ابعد يا عم الجاكته هتتقطع.
يزن يقرف:جاكته يا معفن.
ريام وهي تمض اللبان:اه الجاكته في حاجه.
يزن:ههه ايه السكر دا يابت دا اكيد مامي كانت نحله عشان تجيب العسل دا كل.
اريام بسخريه وقرف:وانت اكيد كانت مامي فرخه عشان تجيب البيض دا كله.
ريان وهو مازال يحاول ابعاد يد يزن:اه والله بيض.
اريان وهي يأكل لبان:كرتونه بيض شوال بيض كبير.
يزن:انتوا جاين تحفلوا عليا ولا ايه انتوا متعرفوش انا ممكن اعمل ايه ولا ااااااه يااا ابعد يااااض يا ابن الجزمه.
كان ريان يعض يد يزن بقوة بعد يأسه من أن يتركه فقرر أن يجعل يزن هو من يطلب منه أن يبتعد عنه أتت ألورا علي صراخ يزن وتفاحأت من ريان ابنها بعض يزن.
ألورا بصدمه:ريااان.
توتر الأربع اطفال ثم بدأت اريام تبكي بقوة ووجها احمر بشده واقتربت من ألورا وهي ترفع يدها لكي تحملها وبالفعل حملتها ألورا وحضنتها نعم ابنه اختها ولكن هي تعتبرها ابنتها لأن الله لم يرزقها بالفتيات للان أما الثلاث اطفال مازالوا متوترين ولم تنظر لها ألورا تحاول أن تجعل اريام تهدأ
اريام وهي تشير ليزن:ماما ألورا دا مسكني جامد من هدومي ومسك ريان جامد اووي من هدومه وقعد يقول لينا اطلعوا برة البيت دا وطردني ووقع ريام اختي.
ألورا بحنان:معلش يا روحي امسحي دموعك دي واقعدي ملكيش دعوة بيه ونا هنادي علي بابا ساجد وبابا سيف وديالا ونيجي ماشي.
اومأت لها وهي تمسح دموعها من علي خدها الاحمر أنزلتها ألورا وهي تنظر ليزن نظرات تحذيريه غاضبه أما هو نظر لها بتوتر وبلع ريقه بخوف ثم ذهبت ألورا وهنا مسحت اريام دموعها بمنديل.
اريام لريان واريان:التمثيل علي امكم صعب يا ولاا بس مش مستيحل.
نظر لها الجميع بصدمه ما عدا اخواتها الذين ينظرون لها بفخر ثم نظروا ليزن بخبث.
يزن بخوف:طبعا مش هتعملوا اللي في دماغي ولو قولت ليكوا اني مكنش قصدي اهزقكوا مش هتصدقوا.
اريان:تهزقنا انت اهبل يا بني دا احنا مسجنا بكرمتك وكرامه اهلك كلها سلالم البيت
عمار :خلاص يا يزن علموا عليك اسكت بقا.
يزن:لأنهم عيال قليله الادب اوووي مش بيشفوني الا لما اتهزق.
اريان:ما انت اللي بتتراخم الاول.
يزن:اه صح انتوا اللي كنتوا قاعدين وجيت ما رخمت صح.
ريان:لا بس انت قاعد تبصلها عجبتك ما تتكلم انت ولا انت حجر يا اخي.
اريام:وبعدين اين الغيرة انا لا أراها دا بلوزتي اطول من البلوزه اللي هي لبسها يا شيخ اتنيل يله هما كدا كدا لايقين عليك.
الجميع بإستغراب:هي ايه دي.
ريام ببرود: القرون.
انفجر اريان ريان في الضحك بقوة علي شكل يزن اقترب ريان منهم وقال بفرحه وفخر:البت دي تربيتي والله تربيتي.
يزن بغضب:تربيه وسخه.
ديالا:يزن انت بتقول ايه قدام العيال.
اقترب الاربع اطفال منها بسرعه حضنتهم بحب الناس أقترب ساجد من اريام ورسام وحضنهم .
ساجد بحنان لم يراه أحد من العائله أبدا:حبيبات بابي عاملين ايه.
ساجد يعشق بناته جدا فديالا لم تنجب ذكور بل أنجبت فتيات فقط ظنت أن ساجد سيكون يريد الشاب أكثر لكن كانت مخطأه وبشده فقد تعلق بالفتيات جدا عشقهم واقترب منهم لدرجه انهم كان احيانا يناموا سويا.
اما سيف فتح يده لاريان وايان وحضنهم وهو يتأمل ملامحهم الجميله شعرهم الاحمر الناري غمزاتهم عيونهم الزرقاء أما اريان و ايان تركوة وذهبوا الي ساجد والفتيات حضنوت سيف وهو بادلهم بحنيه شديده.
اريان:سجودة ايه يا راجل عاش من شافك والله.
ايان :ليك وحشه والله يا شيخ ساجد.
ساجد :لا وعاملين ليكوا مفاجأه.
ايان بغمزة:يا واد يا شقي مش بتهدي خاالص.
سيف بضحك:ولد ..ولد عيب يخربيتك ايه التربيه دي.
اريان:يعم بقا دا انت كل وقتك عشان لولو دا احنا بنتقابل بالصدفه هنستهبل انت لقيت وقت تربينا.
سيف بفخر:جدع ياض والله تربيتي.
ساجد:انت اهبل يلا دا ابنك قل بتربيتك يعني ....لغبطوتني يخربيتكوا.
اريان:يعم يخربيتك انت احنا مالنا.
ألورا :طيب يا اريان ريان تعالوا.
اقترب منها اريان وريان وهي نزلت علي أقدامها امامهم.
ألورا بعقلانية:حبيبي انا حامل يعني كمان سبع شهور هيجي ليكوا اخ او أخت دا في علم الغيب وعلم ربنا....
قبل أن تكمل كلامها.
اريان:ولا يا ايان ماذا لو كانت بت.
ريان:هنشغلها رقاصه.
حمزة:وانتوا تقبلوا علي اهتموا تشتغل رقاصه ولما هي هتبقي رقاصه انتوا هتعملوا ايه.
اريان:عيب عليك احنا رجاله اووي علي فكرة ونعجبك متقلقش من الجهه دي نا هطبل ليها.
ايان:وانا هلم النقطه.
يزن وهو ينظر لاريام و ريام:قولولي بقا مين اللي لائق عليهم القرون.
اريام:ايه دا هو احنا مقولناش ليكوا
يزن:مقلتوش ايه.
ريام:ايه دا بجد اخص علينا اصل احنا مقررنا قرار احنا الاربعه سوا كدا.
احمد بضحك:قرار ايه دا.
اريام وريام معا:نا واختي كمان مقررين نشتغل رقاصات.
ديالا:اهم حاجه الاصرار.
حنان بزعيق وحسرة:إصرار ايه يا حتي دي تربيه وسخه دول اكبر طموحاتهم يمسكوا طبله.
ريام:طب وانتي مش بالعه اب عيل ولا عيله زي اختك.
ديالا بفخر:لا عيب عليكوا نا حامل.
اريام:انتي فخورة بنفسك كدا ليه هو مش المفروض اللي يبقي فخور بابي ساجد.
ريام:ولا هي الحكايه بقت بالعكس ولا مين لعب في الاعدادات اللي لعب في الاعدادات يظبطها تاني لو سمحتوا احنا مش بنستهبل هنا.
ضحكت اريام بقوة وديالا تستمع لهم بغيظ.
ديالا بعيظ:يا رخميييين دمكوا تقيل علي فكرة.
اريام:دا احنا دمنا شربات اسكتي اسكتي انتي تعرفي حاجه.
اريان:ولا احلي مننا طب نا راضي ذمتك عمرك شوفتي راجل شعره احمر.
كاميليا:عادي علي فكرة.
ريان:هو ايه اي ظيطه في الكلام وخلاص هو لولولوولي وخلاص فين الراجل اللي شعره احمر دا وريهوني فينننن.
كامليا:خلاص يا عم متأثر اوووي كدا ليه.
ساجد بهيام:ديالا تتجوزيني.
ديالا:نعم يا خويا أما احنا ايه ضاربين ورقتين عرفي تحت الكوبري ولا تكون شاقطني من علي الدائري ونا اللي مش واحدة بالي ولا حاجه ولاا.....
ساجد:ايييييييييه يا بنتي اتهدي اتهديييييييي اقصد متجوز ونعلن جوازنا يا غبيه مصورة مصورة انفتحت في وشي ايه يا ديالا مش كدا يا شيخه.
حمزة بضحك:انت اللي غبي حد يقول لمراته تتجوزيني.
ساجد:فكرت أن الطريقه شياكه وهتفرح وكدا دي انفجرت في وشي زي القنبله يا اخي.
ضحك الجميع لكن اوقفهم سيف بيده وهو يأشر بعينه لمكان ما نظر الجميع وجدوا اريام وريام واريان وايام نايمين علي الكنب وكان شكلهم كيوت اوووي حمل يزن اريان وحمزة ريان وساجد اريام وسيف ريام ووضعوهم في غرفهم.

بااااس رأيكم في اريان
ورأيكم في ريان.
رأيكم في اريام.
رأيكم في ريام

عوده من الجحيمحيث تعيش القصص. اكتشف الآن