Setelah wanita itu pergi dan azlan bermain dengan anak-anak. Tibalah waktu ashar, azlan mengajak anak-anak itu untuk beristirahat, kemudian dia mengambil wudhu dan melaksanakan sholat ashar. Setelah sholat. Azlan pergi keluar, ia mengira anak- anak masih bermain, namun mereka telah pulang. Azlan pun kembali ke hotel. Didalam perjalanannya azlan mengingat kejadian tadi, ia bergumam "yaallah, apakah itu tidak sakit?. Beruntunglah seorang anak apabila mempunyai seorang ibu seperti dia". Tak lama muka dan telinganya memerah, mengingatnya bertemu dan berpandangan lagi. Azlan langsung beristighfar meminta perlindungan kepada allah.
Sampai dihotel azlan membersihkan diri. Mencuci muka, tangan dan kakinya. Kemudian berwudhu dan berganti pakaian. Tak lama maghrib tiba, ia segera pergi kemasjid melaksanakan sholat maghrib. Selepas maghrib azlan beristighfar dan berdoa. Memohon dilepaskan segala pemikiran yang tidak baik. Setelah itu mengulang hafalannya.
Surah al-hujurat
Yaaa ayyuhallaziina aamanuu laa tuqoddimuu baina yadayillaahi wa rosuulihii wattaqulloh, innaloha samii'un 'aliim (1)
Yaaa ayyuhallaziina aamanuu laa tarfa'uuu ashwaatakum fauqo shoutin-nabiyyi wa laa taj- haruu lahu bil-qouli kajahri ba'dhikum liba'dhin ang tahbatho a'maalukum wa angtum laa tasy'uruun(2)
...
Yaaa ayyuhallaziina kasiirom minazh-zhonni inna ba'dhozh-zhonni ismuw wa laa tajassasuu wa la a yaghtb ba'dukum ba'dhoo, a yuhibbu ahadukum ay ya-kula lahma akhiihi maitang fa karihtumuuh, wataqullahoh, innaloha tawwaabur rohiim(12)
Yaa ayyuhan-naasu innaa kholaqnaakum ming sakariq wa ungsaa wa ja'alnaakum syu'uubaw wa qobaaa- ila lita'aarofuu, inna akromakum ingdallohi atqookum innalloha 'aliimun khobiir(13)
...
Yamunnuuna 'alaika an aslamuu, qul laa tamunnuu 'alayya islaamakum, balillaahu yamunnu 'alaikum an hadaakum lil-iimaani ing kungtum shoodiqiin(17)
İnnalloha ya'lamu ghoibas-samaawaati wal-ardh wallohu bashiirum bimaa ta'maluun(18).
Adzan isya pun berkumandang dan azlan mengambil wudhu, kemudian sholat isya. Setelah isya, ia pun balik ke hotel. Sampai dihotel, azlan berganti baju. İa mengenakan baju lengan pendek dan sarung. Setelah berganti. Azlan kepikiran kata-kata yang ingin dia sampaikan di pembukaan itu. Lantas dia mencari pulpennya. Kesana kemari azlan mencarinya, di koper, tas kecil, dan di saku-saku baju yang telah ia pakai pun diperiksa. Merasa pusing tak kunjung mendapatkannya, azlan berhenti mencari, ia mengambil hpnya mencatat disana. İa berpikir "apa yang ditakdirkan untukmu, pasti akan menjadi milikmu, kembali kepada mu.
Dan apa yang memang tidak ditakdirkan untukmu, tidak akan pernah menjadi milik mu. Bahkan jika itu dekat dengan mu."
Tak lama dia teringat kejadian di bandara. Ketika menabrak wanita itu, ia rasa pulpennya terjatuh saat itu. Azlan berdoa semoga saja firasatnya benar. Karena pulpen itu adalah benda kesayangannya, itu merupakan hadiah dari ummanya ketika hendak pergi ke tarim.
Bersambung
-
-
-
20/12/2021
Assalaamualaikum
bagaimana bagian 10?
fyi ceritanya tidak berat- berat banget.
KAMU SEDANG MEMBACA
Cyra
General Fictionallah memberikan cinta dan mengambilnya. kecintaan seorang hamba kepada sang pencipta(allah), disinilah allah menguji cinta itu.. ... apakah dia ridha ikhlas menerima ketetapannya?