Ik word wakker in mijn eigen bed. Ik sta op en zet koffie. Als ik aan tafel ga zitten komt mijn moeder ook de woonkamer ingelopen. ''Goeiemorgen mam'' zeg ik. ''Goeiemorgen liefje'' zegt ze. Mijn moeder is een schat van een vrouw, echt waar maar ze kan enorm haar gevoelens wegdrukken. Ze heeft het ontzettend moeilijk gehad met de dood van mijn vader. Ze wilt het beste voor ons, maar het liefst houdt ze ons voor altijd bij haar want wij zijn het enige wat ze nog heeft. Ik kijk hoe ze yoghurt met fruit maakt. Ze komt tegenover me zitten en kijkt me aan. Ze kijkt me serieus aan en ik weet meteen al dat ze iets belangrijks wilt zeggen. ''Wat?'' vraag ik een beetje bezorgd. ''Sam ik heb er heel goed over nagedacht...'' begint ze. Oh jee dit beloofd niet veel goeds. Ik kijk haar vragend aan. ''Ik weet dat je hier het liefst weg gaat en ik merk het iedere dag aan je, ik snap het ook en daarom heb ik gekozen om...'' ze stopt weer met praten. ''Ja?'' vraag ik zenuwachtig. ''Sam, jij krijgt het geld wat papa voor je heeft overgelaten.'' zegt ze dan met tranen in haar ogen. Verbaasd kijk ik haar aan. ''Huh? wat bedoel je papa... hij...'' Ik snap het gewoon niet. ''Hij wou altijd dat je ging studeren en geloofde in je, hij heeft het geld op een spaarrekening gezet voor jou.'' zegt ze glimlachend. Langzaam dringt de informatie een beetje door. ''Mam, waarom heb je dit al zo lang voor je gehouden? Pap is letterlijk al 3 jaar dood en je weet hoelang ik al op mezelf wil..'' zeg ik nog steeds verbaasd maar ook boos. ''Sam, ik weet het sorry ik-'' zegt ze. Het blijft even stil. ''Ja?'' vraag ik boos. ''Ik wist dat zodra ik je het geld gaf dat je weg ging en ik wist gewoon niet hoe ik zonder jou moest.'' zeg ze met tranen in haar ogen. Ik heb medelijden met haar. Ik sta op en omhels mijn moeder. Ze huilt op mijn schouder. Al lang heeft ze niet meer gehuild. ''Mam, rustig maar het is goed'' zeg ik geruststellend. Ik houd haar hoofd vast en veeg haar tranen weg. ''Ik ga wel weg uit dit huis mam, dat wel maar ik ga nooit, echt NOOIT weg van jou en Luuk hé?'' zeg ik haar overtuigend. Ze knikt. ''Sorry.. Het spijt me echt'' zegt ze. Ik knik. ''Weet ik.'' zeg ik dan. ''Dus je gaat weg'' zegt Luuk's stem. Ik kijk naar links. In de gang staat Luuk tegen de muur. Ik sta op en loop naar hem toe. Ik knik. We omhelzen elkaar, lang. Ook zijn gezicht pak ik beet. Zijn ogen zijn een beetje waterig. ''He Luuk wat the fuck man, jank je nou?'' zeg ik lachend. Hij slaat me in mijn buik. Ik lach. Luuk en ik kijken nu allebei naar mijn moeder. ''He ma, hoeveel krijgt Sam dan?'' vraagt de brutale 16-jarige. Mijn moeder lacht. ''Genoeg Luuk, genoeg.'' Hij schud zijn hoofd en baalt dat hij het niet mag weten.
Luuk loopt naar zijn kamer en ik ga naast mama zitten. "Kunnen we alsjeblieft gewoon heel even kijken online? Gewoon voor het idee?" Vraag ik opgewonden. Ze lacht en knikt.
We zijn al een half uur aan het kijken maar alles is echt enorm duur, wat natuurlijk niet anders was te verwachten en ik weet natuurlijk niet wat het maximale bedrag mag zijn. "Is dit niet iets Sammie?" Vraagt ze als ze klikt op een advertentie. Ik kijk haar verbaasd aan. "Zie je die prijs mam?" Vraag ik kalm. "Ja ik zie die prijs ja" zegt ze knikkend. "Je lult! Niet!" Zeg ik vol ongeloof. Ze knikt nog een keer. "Jezus ik wist niet dat die man zo rijk was!" Zeg ik verbaasd. "Was hij ook niet, hij heeft gewoon vanaf geboorte voor jou en Luukie gespaard" zegt ze glimlachend. Ik sla mijn hand voor mijn mond. "Ook voor Luuk?!!" Fluister schreeuw ik. Mijn moeder schud ja. "Tuurlijk maar daar hoeft hij nu nog niet achter te komen" zegt ze met een knipoog. Ik lach. Ik kijk nog een keer naar de advertentie, het is inderdaad een droomhuis. Ik kijk naar mijn moeder en knik. We moeten gaan kijken.De nacht ben ik bijna niet doorgekomen van de spanning, mijn droom komt eindelijk uit. Vandaag gaan we kijken bij een huis en ik hoop zo dat het goed bevalt. Tuurlijk is het niet normaal dat je in een keer ene huis vindt maar vanwege het nog steeds onbekende bedrag van mijn vader gaat het wel allemaal wat makkelijk. Ik stap mijn auto in, Mama komt naast me en Luuk zit achterin. Ik wil de jongens het nog niet vertellen en ze pas verrassen als het is gelukt. Het is een uurtje rijden, en de tijd gaat extreem langzaam. Bijna alsof het niet klopt. Als we er eindelijk zijn stappen we uit. Ik loop op het huis af en adem heel diep en uit. Toch hoop ik stiekem dat dit hem is.
Het huis is nog prachtiger in het echt. De lieve en zachte sfeer die er hangt staat me aan. Ik voel me hier nu al thuis. De hele rondleiding kan ik mijn glimlach niet van mijn gezicht houden. "Ja dat was het zo een beetje.." lacht de makelaar. "We zullen een bod doen!" Zegt mijn moeder met een lach. Mijn hart maakt een sprongetje. We lopen het huis uit en zodra de deur dicht valt spring ik in de lucht. Ik vlieg mijn moeder en broer open de nek. "Sam rustig joh, het is niet zeker dat je dit huis krijgt hé liefje misschien biedt iemand anders veel hoger" zegt ze dan. "Weet ik, maar ik heb zo'n gevoel..." zeg ik vrolijk. Als we weer voor de deur parkeren zet ik mijn moeder en broer af en rijdt ik meteen door naar de jongens. Ik bel deze keer aan. Matthy opent de deur. Even vergeet ik het goede nieuws en verdwijn ik voor de hoeveelste keer weer in de ogen van hem. "Ja?" Vraagt hij dan. Ik herpak mezelf en kijk een beetje serieus. "Kan ik binnenkomen?" Vraag ik dan. Hij haalt zijn schouders op en gaat uit de weg. "Best" zegt hij. Ik zucht, toch lukt het hem weer om even mijn humeur te verpesten. Ik loop de woonkamer binnen en zie de jongens aan tafel zitten. Ze nemen op. Ze kijken allemaal mijn kant op en Koen geeft aan dat ik even niet wachten. Ik knik en ga lichtelijk ongemakkelijk zitten op een stoel. Voor een kwartier zit ik in stilte te kijken naar de opnames. Als ze de video hebben afgesloten draaien ze zich naar mij. "Vertel Sam!" Zegt Rob. Mijn grijns springt gelijk terug. "Ik krijg eindelijk mijn eigen huis!" Zeg ik enthousiast. De jongens staan enthousiast op en omhelzen me. "Wat goed Sam" zegt Roel. Ik knik. "Maar hoe heb je dat nou voor elkaar gekregen?" Vraagt Milo verward. Ik begin te vertellen. Na mijn verhaal zitten ze nog steeds geïnteresseerd te kijken. "Jezus man wat heb jij geluk" zegt Koen. Ik knik hevig. "Ja we hebben gekeken bij een huis en mijn moeder heeft een je gedaan! Ze doet wel nog steeds mysterieus over het bedrag maar ja boeie als ik maar een huis krijg!" Zeg ik. Matthy zit vanaf de tafel mee te luisteren. Hij kijkt me niet aan, dat niet maar ik kan zien dat hij luistert. "Ik krijg het vandaag of denk ik morgen te horen" zeg ik dan. "Echt heel fijn Sam." Zegt Koentje. Ik knik. "Ja leuk hoor" zegt hij dan opeens, uit het niets. Hij staat op en loopt de deur uit. Ik word gek...Hey maten.
Weer te lang geleden dat ik iets heb geüpload. Gewoon school enzo. Oké ik vind het heel eerlijk gezegd echt een kut deel maar ik ga het volgende deel echt veel leuker maken. Oké nou joejoe.
Ps. Hou vol, nog 2 weken tot de voorjaarsvakantie.
JE LEEST
I'm not falling for him.
FanfictionSam zit in de bloei van haar leven. Het 22 jarige meisje geniet vol op, maar zonder haar vrienden kan ze het niet hoor. De vriendengroep kan het fantastisch met elkaar vinden. Sam heeft ook niet veel anders dan de jongens. Sam hoor je nooit over haa...