٣٢

26.4K 1K 72
                                    

جُماره
ابنة بائعة الجبن
البارت الثانى والثلاثون 32

تماضر :يامرررك ياتماضر ..حبله كيف ياغاليه
غاليه :كيف الناس ..هو ايه اللى كيف !
تماضر بدون وعى :اول مره هخالف شرع ربنا واعترض على حكمه بس اللى فبطنك ديه لازمن ينزل ياغاليه لازمن ..اللى جواكى داى آفه يابتى ..امتداد لسلسال نجس لو متقطعش محدش فالبيت ديه هيرتاح طول عمره ..

غاليه حطت ايدها على بطنها وهمست بحزن :عاوزانى اكتل ولدى يمه!
عيشه :قبل مايطلع للدنيا ويكتلك بيده ياغاليه ويكتل الكل بس يشب عوده ويعرف ان خاله حابس ابوه ومانعه من الدنيا ..
وحتى وكتها لو كان غازى مات كل ناس البلد هتخبره ان ابوه مات على يد خاله ووكتها هياخد بتار ابوه من اخوكى ومنك عشان سكتى على عمايل اخوكى فابوه ،وميصدقش اى حاجه تتقاله عن ابوه كيف غازى ممكانش مصدق فابوه شاهين حاجه ...
نزلى اللى فبطنك ياغاليه واختارى اخف الضررين يابتى ..

وقبل ماترد غاليه على امها كان باب الاوضه عيتفتح بعنف ودخل منيه حكيم اللى سمع كل الحديت وبص لامه واتحدت بعتب :

ولما بت الشيخ ومرته وام الشيخ تقول اكده يبقا سبنا ايه للناس الجاهله يام حكيم !!..
له يمه له مش مرجيه منك ولا الكلام اللى سماعته يطلع من جوف ام الشيخ حكيم ابدا ..
عاوزانا نكتلو روح من غير ذنب ربنا خلقها عشان خايفين منيه لما يكبر؟ فشرع مين ديه عاد! وباى حق؟!

تماضر :فشرع ربنا وحوصلت  ..ولا نسيت سيدنا الخضر لما قتل الغلام على عين سيدنا موسى  ياشيخ..

نسيت لما عاتبه سيدنا موسى وقاله : {أَقَتَلْتَ نَفْسًا زَكِيَّةً بِغَيْرِ نَفْسٍ لَقَدْ جِئْتَ شَيْئًا نُكْرًا}

فاكر رد سيدنا الخضر عليه كان ايه؟
بسم الله الرحمن الرحيم (فأما الغلام فكان أبواه مؤمنين فخشينا أن يرهقهما طغيانا وكفرا)
يعنى الخوف من الطغيان عيدى الحق ياشيخ حكيم .

حكيم قرب من امه بسرعه ومسك يدها وقعد جارها وهمس بحنيه :لاه يمه له ديه مش كيف ديه ومتخلطيش الامور ..الغلام اللى كتله سيدنا الخضر ربنا سبحانه وتعالى اللى اوحى للخضر بكتله لانه مطلع باللى هيكون عليه الغلام والدليل ان سيدنا موسى لما استنكر الفعل على سيدنا الخضر كان رده:
(وما فعلته عن امرى )يعنى معميلش اكده من حاله والا هو عرف كيف ان الغلام ديه هيطغى لما يكبر ؟
شوفى ربنا قال ايه فسيدنا الخضر:

(فَوَجَدَا عَبْدًا مِنْ عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْمًا)
يعنى ربنا كان مخليه مطلع على حجات محدش غيره يعرفها ..وعشان اكده كتل الغلام ..قوليلى انتى اطلعتى عالغيب زييه وشوفتى واد غازى هيطلع ايه ولما يكبر هيعمل ايه ؟

مش يمكن يتخلق من ضهر الفاسد عالم ينتفع الناس بعلمه وبكتلك ليه توئدى العلم ديه بيدك؟
استغفرى ربك يام الشيخ عشان انتى دلوك اللى عايزه تعملى امرا نُكرا ..

رواية جماره حيث تعيش القصص. اكتشف الآن