Daneen masih senyapkan diri. Dia tak buka mulut langsung pasal kehamilan dia. Mungkin masih awal. Dia juga tengah sibuk mengatur urusan rumah. Dengan Aydan busy kerja. Dia pula nak kena berkemas sebab nak balik kampung.
" Apehal ni ? Nak lari ke apa ? "
Tegur Aydan sambil mengeringkan rambut. Keluar keluar toilet nampak bini dia tengah angkut baju baju dari almari sumbat dalam luggage.
Memuncung mulut si Daneen. Nyirap pulak dengar hahahaha. Dalam masa yang sama mata pandang atas bawah tengok laki dia bertuala hahahaha gatal.
" Mata tu elok sikit. Si Gatal "
Aydan berlari anak ke dalam ruang wardrobe. Acahlah konon malu. Daneen menjeling. Aku tarik tuala tu kang baru tahu huh.
Tangannya lincah sumbat baju dalam luggage. Sumbat ya bukan lipat lepastu susun. Sumbat !!! Aydan sambil pakai baju sakit hati sakit mata jaaa nengoknyaaa. Geram !!!
" Stoppp !!!! "
Aydan menjerit. Daneen ikut menjerit sebab terkejut. Bebal punya Aydan ! Dia menjeling Aydan yang berjalan mendekati dia.
" Biar aku kemas. Kau pergi bangun duduk atas katil diam diam. "
Aydan duduk lalu mengeluarkan semua baju yang disumbat oleh Daneen. Dia melipat satu persatu. Daneen berpeluk tubuh melihat. Ini kalau mata tu ada laser mau tembus badan si Aydan dia tenung.
" Saya tak puas hati ! "
Ujar Daneen tiba tiba. Aydan terpinga pinga. Apa lagi la si senah ni !
" Tak puas hati apa ? Aku tolong lipat ja pun. Itupun masalah. "
Balas Aydan. Dia menjeling Daneen. Ada ja nak cari salah orang.
Daneen menggulingkan mata. Dia mengomel sendirian. Aydan cuma menggeleng kepala melihat. Apehal tah bini dia ni.
" Cerita laaa. Kau mengomel slow camtu aku tak dengar pape. "
Daneen melepas keluhan. Dia berpeluk tubuh sambil bersila di hujung katil.
" Tadi Kak Mar datang. Dia bagitahu ada makcik kitorang dekat rumah nenek saya nanti. Awak tahu tak, aku dengan anak dia tu, dah macam musuh abadi tau. Last kitorang bergaduh, mama terus angkut kitorang balik. Mama takkan balik kalau si usu tu ada. Complicated kan. "
Aydan mengangguk mendengar sambil melipat baju. Dia kan tak faham sangat sebenarnya. Usu pun dia tak kenal.
" Usu tu buat apa dekat kau sampai bergaduh teruk macam tu ? "
Daneen menggaru kepala. Cuba mengingat apa yang terjadi. Dia bukannya ingat sangat. Apa yang jadi eah antara dia, Kak Maryam dan Alia.
" Saya tak ingat sangat. Tapi Alia ada buat fitnah dekat Kak Maryam. Dulu dekat kampung ada sorang lelaki ni. Handsome gila. Cucu Pak Samad ketua kampung. Dia tu anak yatim piatu jadi dia tinggal dengan atuk nenek dia. Pastu Kak Maryam ajak saya pergi air terjun seberang kampung. Masa on the way pergi tu, kitorang terserempak dengan Adid. Saya pun ajaklah dia ikut sekali. Pastu ada satu gerai goreng goreng sebelum sampai air terjun, saya suruh Kak Maryam beli sebab nak makan makan sambil melepak. Dah beli tu saya suruh Kak Maryam dengan Abang Adid gerak dulu. Saya pulak tunggu ABC siap. Pastu — "
" Banyaknya pastu "
Daneen merengus seraya memukul tengkuk Aydan. Menjerit si Aydan hahahahaha. Kacau lagi padan muka. Masam muka dia memandang Daneen.
" Petang tu balik, usu tu tetibe perli perli Kak Maryam. Pastu dia mengata mama cakap tak pandai didik anak segala. Pastu dia siap mention anak tiri tak sama dengan anak betul. Susah didikla apela. Pastu kitorang macam blur la kan. Masa tu ramai ada dekat rumah opah. Mama diam ja. Pastu saya ni sebagai anak pemberani, aku sound terus ah. Saya tanya, ada masalah apa sampai nak mengata perli ni. Dah ada depan mata ni, cakap jela direct. Tak berani ke ? "
Aydan terus stop melipat. Dia menongkat dagu di atas tilam. Syok pulak dengar cerita si Daneen ni.
" Pastu anak dia si Alia tu jawab. Dia cakap jangan nak kurang ajar eah dengan mak aku. Tak reti hormat orang tua ke !? "
Ajuk Daneen siap buat mimik muka. Aydan ketawa melihat.
" Lah Usu tu mak dia ke ? Aku ingat Usu tu sebaya Maryam ke kau ke. Rupanya makcik. Hahahahahha "
Berkekek Aydan ketawa. Dia matian ingat Usu tu baya baya dorang. Rupanya makcik makcik. Si Daneen ni pun tak beragak panggil Usu aja.
" Haah mak dia. Pastu saya balas balik. Tua ke muda ke semua orang deserve respect. Kalau kau tua tapi biadab, gunakan level kau semata nak rendahkan orang lain, kau tak layak. Pastu dua beranak tu terdiam. Pastu si Alia bebal tu tibe jawab, dia kata dia nampak Kak Maryam dengan Abang Adid buat benda tak senonoh dekat air terjun. Aku macam whattt bijhhh. Kau memang cari pasal. Saya pun geram apa lagi. Aku pergi tampar muka dia. Masa tu semua tercengang. Si Alia tu terus melalak. "
Aydan melongo dengar. Gila babeng bini dia ni hahahahahahahaha.
" Si Usu masa tu menjerit. Dia nak pukul saya, tapi mama sempat tarik saya. Memang dia menggila la. Habis dicaci makinya saya dengan Kak Maryam. Kak Maryam masa tu cuma diam. Sebab dia terkejut sangat. Dia tak sangka kekecohan tu pasal dia. Dia macam shock gila masa tu. Saya datang duduk sebelah dia. Saya peluk dia. Kak Maryam, dia cakap dia dengan Abang Adid takde buat apa pun. Duduk rendam kaki sambil makan. Sambil tu berbual, tunggu saya datang dengan ABC. Dia tak tahu pun Alia ada dekat situ. Kalau tahu pun, dia tak kisah pun. Sebab dia tak buat benda tak elok. Itu tempat terbuka. Kalau betul nak buat tak senonoh, baik dia cari tempat selindung. Jadi apa benda Alia cakap semuanya fitnah. "
Aydan tiba tiba jadi penasaran nak tahu siapa si budak Adid ni. Kalau dia cerita dengan jantan tak guna tu, mesti dia cemburu Maryam ada rapat dengan lelaki lain dulu hahahahahahahaha.
" Saya geram saya pun bangun. Saya pergi dekat Alia. Saya tunjal tunjal dahi dia, saya cakap kalau nak reka cerita pergi buat novel. Jangan tabur fitnah. Berdosa dia kau kena mintak ampun dengan orang kau fitnah baru selesai. Tak takut mati ke ? Pastu usu tu tolak saya. Saya cakap, kalau takat main cakap ja, aku pun boleh. Bawak bukti dulu Kak Maryam dengan Abang Adid buat benda tak senonoh baru aku percaya. "
Daneen menghembus nafas berat. Banyak dia nak cerita sebenarnya, tapi dia malas. Paling teruk rasanya masa Kak Maryam kena fitnah ni laa. Sampai mama decide taknak balik rumah opah kalau si usu sekeluarga ni ada. Pakcik makcik dia yang lain semua baik baik. Tak tahulah apa yang si usu ni dengki sangat dengan family dia.
" Complicated gak ah makcik kau ni. Kalau aku tu aku jet pale dia. "
Mengekek Daneen ketawa hahahahahahahaha. Aydan pun sama ikut ketawa.
" Ishh awak ni. Dahlah sambung lipat baju. Saya nak baring. Penat. "
Aydan masam. Padahal dia takde buat pape pun. Mulut jaa lebih. Tibeee cakap penat. Geram !
YOU ARE READING
Beautiful Mess
Teen FictionDaneen Aria, seorang gadis berusia 22 tahun yang naif, cantik dan penyayang. Mempunyai keluarga yang cukup sempurna dan bahagia dan sahabat yang setia dan sentiasa ada bersamanya. Emran Aydan, seorang businessman berusia 29 tahun yang menjalankan p...