If i stay
Handling
Mias familj är kanske inte den mest ordinära familj du kommer att hitta. Med hennes båda som är gamla punk rockare och hennes lillebror som går i sina föräldrars fotspår känner sig Mia som om hon inte passar in i sin familj. Det är inte det att hon inte älskar dem och inte det att de inte älskar henne. Mia skiljer sig från sin familj på många sätt, dels å grund av sitt utseende men också på grund av sin passion till klassisk musik. Rent generellt är Mia ganska nöjd med sitt liv, hon har en älskande familj och en bästa vän som alltid ställer upp för henne. Dock förändrar en viss kille allt och vi får följa med på en svindlande resa av den unga kärlekens alla faser. Allt ställs på ända när det som skulle bli en lugn och fridfull åktur med bilen plötsligt förändrar hela Mias liv. Kommer hon att välja att stanna i vår värld och möta sorgen eller kommer hon att följa med sin familj?
Min åsikt.
Jag läste If I stay på originalspråk och jag rekommenderar verkligen att man gör det. Jag är själv ingen mästare på engelska men jag tyckte att den var väldigt lättförstådd. Det här var faktiskt en av mina favoritfilmer innan jag läste den (JAG VETT DET VAR DUMT ATT SE FILMEN INNAN JAG LÄSTE BOKEN!) det är det nog fortfarande om jag tänker efter men som inte ör helt ovanligt är boken något helt annat. Jag tyckte att handlingen i filmen var bra men när jag läste boken såg jag hur mycket känsla man missar i filmen. Boken är en väldigt gullig men samtidigt väldigt verklighetstrogen bok om hur livet kan förändras på några väldigt korta sekunder. För mig är det lätt att relatera till den här boken. Även fast jag inte har hast någon nära mig som dött i en bil olycka så är känslan ungefär samma som när jag fick reda på att min morfar tagit livet av sig. Först kommer choken och man bara nej det är omöjligt, sen kommer sorgen men den (i alla fall för mig) är fortfarande i dunklet av hur plötsligt allt har skett. Sen måste jag ju kanske erkänna att jag är en sucker för berättelser där killen ställs inför dilemmat att hans älskade dör eller nästan dör, dock avskyr jag när det är tvärt om. Fråga mig inte varför. Så jag antar att den här boken passar mig på alla sätt haha. Jag rekommenderar verkligen att du läser den här boken för den har så fantastiskt bra beskrivna känslor. Det kommer att kännas som om du själv är med om du bara låter dig svepas med tillräckligt!
5/5
Sorry om den här recensionen sög, jag ör fruktansvärt trött så i får förlåta mig. Ni kan gärna komentera någon bra bok så ska jag se om jag kan läsa den någon stans ;)
YOU ARE READING
Bokrecentioner
RandomJag läser mycket så jag tänkte att jag kunde dela lite bokrecensioner med er för att förhoppningsvis förenkla bokvalet lite gran :)