Maandanser was een fijn paard, maar deed Silvine toch ook altijd aan Muis denken. Hoewel Maandanser een stuk groter was dan de kleine grijze pony die vroeger het krachtdier van de vrouw was geweest, had hij dezelfde bouw en rommelige muisgrijze vacht. Hij had hetzelfde uithoudingsvermogen, dezelfde liefde voor wortels en dezelfde nieuwsgierige ogen.
Op de weg was nog niemand te zien die voor de magiërs de huizen aan het controleren waren. Sil had geen plan B voor als er wel mensen op de weg hadden gestaan, dus het was maar beter dat er niemand te zien was. Met een schuin oog keek de vrouw naar Alannah naast haar. Eerst stak alleen haar kruin met donkerbruin haar boven de rug van de goudkleurige Zonnebries, maar als snel was het hele meisje op haar rug te zien. Alannah keek Sil verwachtingsvol aan met haar ronde, bruine ogen.
'Zorg dat Pluisje tussen de paarden in blijft lopen en kijk niet achterom. Vlak voor het bospaadje ga jij voor en dan moet Pluisje direct achter je blijven lopen. Probeer zo min mogelijk takjes te breken' instrueerde Silvine haar nichtje. Het meisje knikte kort, op een zenuwachtige maar toch ook vastberaden manier. 'Goed, dan gaan we' besloot Sil, waarna ze Maandanser de sporen gaf en het paard in stap vertrok. Achter zich hoorde ze de gedempte voetstappen van Zonnebries op het zandpad beginnen.
Alannah en haar paard kwamen zoals gevraagd meteen naast Sil rijden, met Pluisje veilig tussen hen in. Sil merkte dat Maandanser een beetje nerveus werd van die vogel zo dichtbij, maar Silvine had geen problemen om het paard in bedwang te houden.
'Nu gaan we iets sneller, maar nog wel langzaam genoeg dat het niet opvalt' fluisterde Sil tegen haar metgezel. Weer knikte Alannah op die zenuwachtige manier. Sil drukte haar kuiten aan en Maandanser reageerde daarop door zijn stap iets te versnellen. Naast Silvine deed Alannah hetzelfde waardoor ze weer gelijk liepen.
Het wildpad het bos in lag vlak naast de boerderij. Als Sil nu om zou kijken, zou ze misschien Floralie wel door een raam zien kijken. Maar ze ging niet achterom kijken, als onderdeel van het plan. Een korte blik op haar nichtje zorgde dat ze kon concluderen dat Alannah dat ook niet deed. Na jaren van bescherming was het meisje gewend Sils plannen te volgen.
Toen Alannah voorging het smalle wildspoor op, hoorde Sil de takjes breken waar zij of haar paard langs kwamen. Na jaren van training had Silvine geleerd dat niet te doen, omdat anders iedereen die ook maar een beetje kon spoorzoeken kon weten dat er iemand langs was gekomen. Sils spieren stonden straks toen ook zij het spoor op liep met Maandanser. Nog een paar seconden moesten de magiërs niet op de weg naar Floralies boerderij verschijnen, anders was hun hele plan mislukt.
Altijd ervaarde Silvine een bepaald soort spanning, maar de spanning die nu door haar lijf gierde had ze nog niet zo vaak ervaren. Terwijl de hoeven van Maandanser vastberaden het rulle zand bewandelen, werd Sil door haar gedachten meegevoerd naar de laatste keer dat deze weg was gegaan van een plek die ze als haar thuis bestempelde.
De planken van het herenhuis kraakte niet onder haar voeten, zoals bij veel van de huizen in de stad. Het was een goed onderhouden gebouw waar welvarende mensen wonen. Waar straks welvarende mensen woonden.
Meneer en mevrouw Avery hadden een vaste klant van Sil's baas flink dwars gezeten en de klant had er veel geld voor over om ze beiden uit de weg te ruimen. Meestal liet Sil de vrouw in het bed naast haar doelwit leven, met een wond die niet dodelijk was, maar waarvan het leek alsof de vrouw ook een doelwit was geweest. Haar doelwitten hadden meestal ook jonge kinderen, die een moeder nodig hadden. Bij de opdracht van vandaag was echter ook naar mevrouw Avery gevraagd en Sil leverde alleen.
De slaapkamer van het echtpaar was niet lastig te vinden. Aan de zijkant van het huis, maar wel met een mooi uitzicht. Hun drie kinderen sliepen allemaal in een eigen kamer aan de voorkant, maar die deuren liet Sil gesloten. Haar contract ging alleen over meerderjarigen.
JE LEEST
Gulden Hart (De Woeste Wereld 1) ONC22
Fantasy~SHORTLIST ONC 2022~ De achtentwintig-jarige Silvine heeft in haar gedwongen sluipmoordenaarsleven te veel gruwelen uit de Woeste Wereld gezien. Als haar breekpunt nabij is, besluit ze weg te gaan om haar jongere zus Floralie te zoeken. Floralie en...