Ons halfzusje

329 9 0
                                    

Het is de volgende ochtend en ik word wakker in het bed van Rob. Ik schrik er wel een beetje van maar ik realiseer mij snel wat er vannacht is gebeurt. Ik sta op en loop zachtjes naar de kamer van Matthy als ik Raoul tegen kom op de gang. 'Kom jij nou net uit de kamer van Rob?' vraagt hij aan mij. Ik word een beetje rood. 'Uhm, ja,' zeg ik. 'Ik wilde even wat lenen maar Rob slaapt nog.' Raoul knikt en zegt: 'Je kan eerlijk zijn he, ik vertel niks door.' Hij geeft me een schouderklopje en loopt weg. Mijn hoofd is vuurrood. Ik loop snel de kamer van Matthy in die blijkbaar nog slaapt. Ik ga nog even in mijn eigen bed liggen. Na de tweede nacht al in het bed bij een andere jongen. Ik haal mijn handen door mijn haar maar besef wel dat ik Rob heel erg leuk vind. Nog geen twee minuten later wordt Matthy ook wakker. Hij draait zich een paar keer om en kijkt dan naar mij. 'Lekker geslapen?' vraagt hij als hij ziet dat ik wakker ben. 'Ja, prima,' zeg ik en ik word wederom een beetje rood. Ik sta op en pak uit de tas, die mijn moeder gister mee heeft genomen, een trui en een trainingsbroek. Ik wrijf nog wat in mijn ogen en loop dan naar de woonkamer. Raoul zit RTL nieuws te kijken en ik besluit even mee te kijken. Na een minuut of vijf valt mijn mond wagenwijd open. Raoul kijkt meteen naar mij. 'Een 55 jarige man uit Ommen heeft gisteren de plaatstelijke supermarkt in brand gestoken, nadat hij dronken de supermarkt binnen kwam. Er zijn gelukkig geen doden gevallen, wel zijn er een aantal mensen gewond.' Ik kijk Raoul met grote ogen aan. 'Dat is hem,' zeg ik dan. 'Dat is mijn vader.' Ik ben er stil van als Matthy de kamer binnen loopt. Raoul spoelt de beelden meteen terug en laat ze aan Matthy zien. Die reageert hetzelfde als ik. Hij gaat op de bank zitten en is een lange tijd stil. Ik staar met tranen in mijn ogen de leegte in. Het is een goede tien minuten stil als Rob binnenkomt. Als hij me ziet bloost hij even maar merkt al snel dat de sfeer in de kamer niet al te best is. 'Wat is hier aan de hand?' hij kijkt de kamer rond. Raoul vertelt het hele verhaal. Rob is er ook stil van. 'Jeetje,' zegt hij. Dan ineens gaat Matthy zijn telefoon af. 'Ja?' zegt hij. Het is even stil. 'Kom meteen langs, er is hier iemand die je waarschijnlijk wel wilt ontmoeten.' Ik kijk hem vragend aan. Als hij ophangt zegt hij: 'Jaïr komt hierheen. Jaïr is mijn broertje en werkt bij de politie. Hij heeft de opdracht gekregen om Ronald op te pakken.' Ik knik. 'Jaïr is dus ook een halfbroer?' vraag ik. 'Ja,' zegt Matthy. 'Maar toen mijn moeder zwanger was van Jaïr, heeft Ronald ons verlaten.' Ik kijk naar de grond.

Het is een half uur later als de bel gaat. Matthy doet de deur open en neemt Jaïr mee naar de woonkamer. 'Jaïr, dit is Lente,' zegt Matthy. 'Ons halfzusje.' Met ongeloof kijkt Jaïr naar mij. Ik steek mijn hand uit. 'Hoe oud ben jij?' vraagt Jaïr terwijl hij mijn hand schud. 'Ik ben 17,' zeg ik. Jaïr kijkt even naar Matthy en dan weer naar mij. Hij is even helemaal van het padje af maar beseft daarna weer waarvoor hij is gekomen. 'Ik heb een paar vragen voor jou,' zegt hij dan. Ik knik en we gaan samen aan de tafel zitten. Jaïr stelt veel vragen. Vragen zoals: "Wanneer is de laatste keer dat je Ronald hebt gezien?" En "Waar wonen jullie?" Hij vraagt ook naar mijn ervaringen met Ronald. Dan ineens vraagt hij aan mij. 'Kan jij jouw huis nog binnen?' Ik kijk even naar Matthy en zeg: 'Ja, dat kan ik nog.' Jaïr kijkt streng naar mij. 'Zou jij naar binnen willen gaan en op zoek willen gaan naar verdachte spullen?' vraagt hij dan. Ik kijk wederom naar Matthy. 'Uhm, ja dat zou wel moeten kunnen,' zeg ik en ik weet niet waar ik "ja" op heb gezegt. Er zit nog een klein stemmetje in mijn hoofd die mij zegt dat dit een verschrikkelijk idee is. 'Zullen we dan maar vertrekken?' vraagt Matthy die opstaat en het stemmetje in mijn hoofd doet zwijgen. Ik lach naar hem en knik. Ik maak nog een paar afspraken met Jaïr en geef mijn adres en live locatie. Dan stap ik voor het eerst Matthy zijn auto in. We rijden weg, op naar mijn oude huis.

Het zusje van...Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu