Jam menunjukkan pukul 11 malam. Aku masih lagi duduk di buaian taman permainan ini. Hati aku masih sakit, rasanya macam diguris-guris dengan duri bunga mawar kepunyaan Aunty Jenny. Kelakar bila fikirkan balik, apa yang aku harapkan sangat? Kenapa aku kena bersedih macam ni? Benda ni benda yang pasti akan berlaku. Aku sepatutnya boleh agak dari awal lagi.
"You're more than enough lady, jom lah buat favour yang lain."
"Tak nak." Aku menunduk dan peluk lutut. Buaian ini bergoyang perlahan mengikut gerakkan kaki aku.
"Oh, come on." Aku abaikan Aslan dan kami kembali menyepi.
"Kau tahu tak apa yang membezakan manusia dengan manusia yang lain?" Aslan tunggu aku jawab soalannya, tapi aku malas untuk berfikir dan lebih memilih diam. Dia mengeluh kecil dan sambung bercerita,
"Manusia ada pegangan diorang yang sendiri, mybe ada orang fikir yang rupa, academic or money yang membezakan manusia tu. Tapi sebenarnya salah, seorang manusia yang boleh jadi diri mereka sendirilah manusia yang paling berharga dalam dunia ni. Pegangan itu yang membezakan antara manusia." Aslan tarik nafas dalam dan hembus,
"Tak semua orang berani pegang akan kehendak diri diorang sendiri sebabkan society. Diorang takut dihina atau dihakimi oleh orang lain. Benda tu buat banyak orang mempunyai pegangan yang sama. Benda sama yang banyak adalah satu perkara yang membosankan."
"Syarahan kau ni tak ada kena mengena langsung dengan keadaan sekarang, Aslan." Sebelum dia sambung borak benda yang tak ada kena mengena, aku lantas memotong. Aku alihkan kepala sedikit untuk melihat Aslan di sebelah. Dia tayangkan muka poker. Kemudian mengeluh untuk kali yang ke-19474929292. Dia mendongak pandang langit,
"Aku nak cakap yang kau hebat, kau Arabella. The original creation in this world. Kau tak macam orang lain walaupun ramai orang suruh kau fit in dalam society yang gila ni. Macam, cuba jadi macam Isabella. Kau dengar benda tu tiap masa tapi kau masih lagi Arabella. Kau masih dengan pegangan hidup kau walaupun keluarga kau paksa kau untuk jadi orang lain. Faham?" Aku tidak berkelip melihat Aslan, dia bercakap sambil mendongak pandang langit yang tiada bintang.
"In other hand, jadi Isabella satu benda yang membosankan. Dia lucky sebab dia pass society's standard. Kau tahu ke dia seronok jadi diri dia tu atau tidak? She's clever, pretty, and kind. Itu semua kehendak dia atau dia cuba fit in the society?" Dia alih kepalanya memandang aku pula, rambutnya bersinar bersama anak mata kuning cair yang nampak seakan ada sinaran cahaya dalam kegelapan ini.
"The conclusion is, kau sukakan Kenji. Bukannya kau sedih fikirkan the fact yang kau bukan Isabella. That's why kau sedih macam ni, cumanya kau tak nak mengaku dan tipu diri sendiri."
"Mybe." Aku kembali benamkan muka pada lutut.
"Aku faham, one day kau akan faham jugak."
"Faham?"
YOU ARE READING
10 Favours ©
Novela Juvenil2022 "Dia ada, dia kuat, dia cuba." [Ini perjalanan hidup Arabella menunaikan 10 permintaan Aslan, si hantu annoying demi mengentahui kisah disebalik kematian hantu tersebut.] romcom shortstory. [Mula: 9/3/2022] [Tamat: 6/9/2022] ⚠️ Mention selfha...