السلام عليكم هتكلم عن الخِمار .

23 2 0
                                    

- الخمار ستار .
اه والله ستار ستار عن النار عن عيون كل واحد ممكن يبصلك بصه مش كويسه عن
ـــ عين كل واحد مش من حقو يبصلك
ــ الخمار ستار من غضب ربنا
الخمار ستار كلمه ليها معاني كتير اوي اهمها رضا ربنا
- فرض زي الصلاه وستره وتقرب إلى الله .
- هو أماني وسترتي قدام ربنا وقدام الناس وإحترامي لنفسي وانا لبساه واحساس السترة حلو اووي والله.
- الخمار وقار للبنت وحماية ليها من الاذى وراحة وجمال وحاجه عظيمة عند ربنا جدا وربنا اما بيحب حد بيرزقه بيه وشرف للبنت .
- أن تستترى من أعين الغرباء به، وتجازفى لألا يراكى أحد سوى بالزى الشرعى المحبب إلى الله لذا اصمدى يا جميلة .
- الخمار .
عارفه طول الوقت اني برضى ربنا مجرد ما بطلع من البيت عدد حسنات شغاله لحد اما ارجع البيت .
ستر وحشمى و جمال بتطلعي من البيت واثقه ف نفسك بباكي أو اخوكي مش هيعلق ع لبسك بنص كلمه لو الكوتشي اتفك مش هتتكسفي توطي تربطيه .
- لا يشف ولا يصف الا يكون زينة ف نفسه فضفاض الا يلفت الانتباه ساتر ف نفسه .
- هو حب .. ثم حب ثم حب سكن القلب تجاه الله فخضع القلب لِأمر الله ‌.
عمر الخمار والطرح الكبيرة ما كان أزمة ولا ينقص من الجمال شيء بالعكس بيزيدك جمال كفايه انك هتبقي مميزة .
- ألا يؤذيك الخمار ؟
عجباً وهل حافظ الشيء يؤذيه! .
- الخمار مش للستات الكبيرة بس .. الخمار لكل بنوتة جميلة عفيفة بتحب ربنا .. فاحبت تستر نفسها وتغليها وتكون ملكة مختلفة حوالينا .. تفرح لما بنوتة تلبس زيها أو احسن منها بس ف نفس الوقت تخاف وتغير منها ليكون ربنا بيحبها اكتر منها ولو الخمار للكبيرات فهو فعلاً للكبيرة بعقلها ودينها وأخلاقها .. ف اثبتي .
- تاج من الماس يتوج العفيفات جنة وعفة وحياء وستر زينة للآخرة وحياء وستر ف الدنيا .
- وماذا عن خِمارَكِ ؟! أليسَ مُزَعْزِعًا لِحَركَتَكِ ؟! أليس حَاجِبًا لِحُريَتَكِ؟! أليس قاهِرًا لِصغرِ سِنَكِ..؟!

= كَلا وَربي،  إنَّه سَتْرِي وسُتْرَتِي وَسْتَارَتي وحِجْابي الَّذِي أنْتَمي لشَرِيعَتِهِ،
و لَيْسَ تَزْمُتًا إِرْتدَائِه بَلْ أنَّه وَصِيةٌ مِنْ الله إليْنَا وَفريضةٌ عَليْنَا، حَيْثُ قال تعالىٰ :(وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ).
مُذُ حِفظي لِهَذه الآيةِ وَعِلمِي بِتفسيرِهَا أْصبحَ  أَكْثرَ الأشَياءِ قُرْبًا لِوجْدِي، وأكثرها حِفاظًا لِعفَتي،
وإنِّي واللَّه مَا وَجدتُ نَفْسِي فِي حُريَةٍ مِنْ قَبْلِ بِقَدرِ مَا وَجدتُهَا فِي فَضْفَضَةِ خِمَارِي،
وَمَا كَانَ يَوْمًا مُعِيقًا لِحَرَكَتِي، حَاشَا للهِ فَمَا هو إلا هِدايَةٌ و هَدِيَةٌ مِن اللَّهِ،
ومَا وَجْدتَه يُعطِيني سِنًا أكبر؛ و لكِنَّه يَجْعلنِي كَطِفْلَةً مُدللةً تَعمَلُ نَسَمَاتُ الرِيَاحِ الخَفِيفَةِ عَلَىٰ تَطَايُرِ خِمَارِهَا حَوْلَهَا فتَشْعُرَ كأنَّها فَرَاشَةً فِي بَدِيعِ الرَبِيعِ تَتَزَهْزَهُ، إنَّه يُحِيْطُ بِجَسَدِي حَاميًا لِمَفَاتْنِي وَكَأنَّهُ سُوْرًا يُحَصِنُنِي مِنْ فِتِنِ الدُنْيَا فَـ أَشْعُرَ بِالأَمَانِ والعِفَةِ، حَقًا أصْبَح جُزءً لا يَتَجزأ مِنْ إلزاماتِي ولا يُمْكِنُنِي السَيرَ بِدُونِه، فَـ كيف..! وَتَعلقَتْ بِهِ رَوْحِي قَبْلَ جَسَدِي .
طبعا  هو حجابنا الشرعي ولبس نساء المؤمنين فلازم نكون فخورين به اوووووي .
- مش هتكلم كتير عن الناس العاق اللي بيقعدوا يقولوا مكبرك مكبرك ...
عاوز يكون ردكوا واحد هو : أنا فعلا كبيره ف عند ربنا .
- بتبقي ف الخمار شبه الفراشه كله عمال يبصلك كدا ويقول اللهم بارك بجد .
- هتكلم كمان وأقول قد أي مينفعش الخمار يتقلع في مناسبه ولا فرح بنت أختي ولا فرح خالتي ولا ابن جد ستي مفيش الكلام دا 
دا حتى فرحك أنتي يا ست البنات مينفعش يتقلع
هو أنتي عارفه يعني أي عروسة لابسة خمار يعني حاجه مميزة ونادرة وفريدة كدا من نوعها يعني أي حد يشوفك يقول اللهم بارك جميلة جدا .
- ووجدنا ف الخمار جمالا يكمل اخلاقنا فتجملنا به .
اختمروا فـ الخمار حاجه جميلة جدا .
- انتهى موضوع اليوم .

- أتمنى تكونوا استفادتوا يا جميلات

- والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته ❤☺️♥🌺
🌺🌺ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🌺🌺

بداية التزام ❤ حيث تعيش القصص. اكتشف الآن