قصه قصيره

17 2 0
                                    

_من حق يا ديجا الدين مش بينضاف للمجموع!

كُنت واقفة فِي المطبخ، ومشغلة الراديو بصوت النقشبندي، وبحضر الغداء، لقيت ياسين ابني بيسالني السؤال دا!…رسخو في عقل الأطفال إن الدين مش بينضاف للمجموع يعني كدا كدا مش هيأثر على مُعدلك الدراسي، ولا هتسقط متقلقش، ولما كِبرنا عرفنا إن إهماله أسقط أُمة بِأكملها، في المدارس من واحنا صغيرين دايمًا الدين مش بينضاف للمجموع طب ليه! أهم مادة لازم تنضاف للمجموع، سبت اللي في أيدي وروحت قعدت جمب ياسين
_إحنا قولنا إيه يا ياسين؟
_قولتي إن مهما قالولي فِي المدرسة الدين مش بينضاف للمجموع لازم اذاكره بردوا عشان كل حاجة في الآخرة بالدين.
_شاطر يا ياسين، يلا قولي مين قالك الكلام دا النهاردة!
_المُدرسة النهاردة إلياس صاحبي كان بيسألها إزاي هنمتحن التربية الإسلامية، وهي مش شرحت لينا فيها حاجة خالص، قالتله متخافش يا إلياس هي كدا كدا مادة مش بتنضاف للمجموع.
أخد ياسين جمبي وضميته بعدها قولتلة
_صح الدين مش بينضاف للمجموع في الدنيا بس في الآخرة كل حاجة بالدين يا ياسين ودا مش محتاجة أقولة تاني عشان أنت عارف دا، مش لما بتحتاج حاجة من ربنا بتروح تصلي عشان ربنا يحقق ليك الحاجة دي!…لما ربنا يحققلك مطلبك أوعى تبعد عن ربنا يا ياسين يعني متقربش من ربنا قُرب المحتاج قرب من ربنا قُرب المُحب، اوعي في يوم تغتاب صديق ليك، أو حد شوفته.
_يعني إيه!
_النميمه أو الغيبه يعني إن أنتَ تذكر عيوب حد مش بتحبها وهي فيه، وقد شبه اللّٰه تعالي المغتاب بآكل لحم أخيه ميتًا فقال"أيحب أحدكم أن يأكل لحم أخيه ميتًا فكرهتموه"

لما تكبر عَلم بناتك الستر والعفاف قال تعالي"يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا"

"محتاجين نعلم أولادنا ونكبرهم على الحُب، الحنية، الإهتمام، حُب الغير ، والأهم نعلمهم دينهم.

الحِرمان وعدم الإهتمام بينزع الإنسانية من قلوبهم، ناشئة الطفل في عيله مُفككه بيخلق مشاكل نفسية بيخلي الطفل مُعقد، مينفعش نربي طفل على إن كل حاجة يعملها غلط نقوله أنتَ فاشل، ونواجه دا بالسب والضرب، وإن الولد مينفعش يستقوي على البنت"استوصوا بالنساء خيرًا فإن المرأة خلقت من ضلع أعوج وإن أعوج ما في الضلع أعلاه" اتعلموا تربية الأولاد بعد كدا ابقوا فكروا تخلفوا عشان بعدها تربوا تربية سليمة.

"باك"

بقينا في زمن المنتقبات والمختمرات ناس وحشين ما يمكن لابساه عشان بداري حاجة عملتها، ونسيوا إن ربنا سبحانه وتعالي أمرنا بالستر وعدم التبرچ.
قالتلي لازم تدي وقتك للقرآن عشان القرآن يديلك، وإن قسوة القلب تلين بالقرآن، مفيش وقت عشان نقول هنتوب بكرا، هنتوب بعده كل اللي كان فاكر إنه هيعيش لبكرا مات النهاردة، في أيدينا نطلع طفل سوى نفسيًا يبني مجتمع، مش طفل مُعقد يقتل بنات الناس.

"وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ۖ ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ

بداية التزام ❤ حيث تعيش القصص. اكتشف الآن