Jotkut väittävät, että shiftaamalla aiheutetaan psykoosi. Tämä ei ole totta. Psykoosia ei pysty aiheuttamaan meditatiivisilla harjoitteilla, kuten shiftaamisella ilman, että olisi valmiiksi riskialtis psykooseille. Toinen väite on, että shiftaaminen aiheuttaisi dissosiointia. Tämäkään ei ole totta. Wikipedia kertoo dissosiaatio häiriöistä näin: "Dissosisaatio häiriöt ovat sponttaanisti ilmeneviä hallitsemattomia ja toimintakykyä rajoittavia tiloja, mielenterveyden ongelmia."
Monet ovat kertoneet shiftaamisen auttaneen heitä mm. itsetunto on parantunut, he ovat löytäneet uusia kavereita ja metodit ovat auttaneet uniongelmissa. Toisaalta jotkut kertovat shiftaamisen pahentaneen (jo) olemassa olevia mielenterveyden ongelmia. Moni käyttää shiftaamista pakokeinona, tämän elämän ongelmilta ja ajatus täydellisestä elämästä toisessa maailmassa voi olla aluksi lohduttava, mutta jos aikaa alkaa kulua, eikä shiftaaminen ole onnistunut se alkaa turhauttaa ja ikävä dr:ään kasvaa. Tällöin jo valmiiksi haavoittuva mieli voi kiintyä liikaa shiftaamiseen ja pian ei pystykkään ajattelemaan muuta, kuin shiftaamista ja tästä maailamasta pois pääsyä. Tämä taas voi aiheuttaa lisää vahinkoa.
Jos sinusta tuntuu siltä, että elämäsi on liikaa kiinni shiftaamisessa tai yleisesti shiftaaminen ei tee sinua onnelliseksi suosittelen pitämään ihan kunnon tauon ja palaamaan shiftaamiseen pariin, kun voit paremmin. Shiftaaminen voi olla kivaa vaikka siinä ei olisi onnistunut.
Kaikki eivät ymmärrä shiftaamista ja tämä voi johtaa kiusaaminseen. Olen itsekkin saanut tappouhkauksia ihan vain sen takia, että minä uskon johonkin ja pidän jostakin (tässä tapauksessa shiftaamisesta). Näistä ihmisistä ei kuitenkaan tarvitse onneksi välittää, suurin osa heistä tekee sitä ilman että edes yrittäisivät ymmärtää shiftaamista. He luultavasti vain purkavat omaa pahaa oloaan tai heidät on kasvatettu huonosti.
Ir:ässä/dr:ässä koetuista traumoista ei pysty puhua or/cr:ässä ihmisille, jotka eivät ymmärrä shiftaamista. Voit onneksi halutessasi scriptata, että et koe ir:ässäsi/dr:ässäsi mitään traumatisoivaa. 2020 tiktokissa kerrottiin, että voisi scriptata kokemani asiat eivät traumatisoi minua, tämä ei kuitenkaan toimi, koska kokemasi asiat voivat silti tuntua traumaattisilta, kun palaat or/cr, sillä et pysty scriptaamalla vaikuttamaan tähän todellisuuteen tai tähän itseesi.
Traumojen scriptaaminen on ihan asia erikseen. Jos olet scriptannut kokevasi jonkin traumaattisen asian toivon, että ymmärrät, että tulet ihan oikeasti kokemaan sen. Et tule pääsemään tuota traumaa pakoon. Jos olet scriptannut itsellesi traumaattisen taustatarinan sinulla on muisto siitä, kun menet ir:ääsi/dr:ääsi ja kun palaat or/cr sinulla on edelleen tuo muisto. En voi sanoa kenellekkään mitä scriptata ja mitä ei, mutta kehotan vielä harkitsemaan. Jos olet valmis kantamaan tuon trauman niin anna mennä. Jotkut ovat kuitenkin kokeneet nuo asiat ilman valinnan varaa, joten älä ainakaan rupea kehuskelemaan asialla palatessasi or/cr.
Jotkin asiat voivat myös ruveta tuntumaan merkityksettömiltä tässä todellisuudessa, koska pystyt olla ja tehdä mitä vain toisessa maailmassa. Pitää vain muistaa, että tämä on kotisi ja täälläkin on hyviä ja hienoja juttuja. Olisi tärkeää oppia rakastamaan myös tätä todellisuutta.
YOU ARE READING
Shiftaaminen - matkustamista maailmojen välillä
RandomTietokirja, jolla pääsee hyvin alkuun shiftaamisessa. En omista kannen kuvaa tai muitakaan kuvia.