PERKARANGAN rumah banglo satu tingkat yang memiliki 4 buah bilik tidur kelihatan meriah pada hari itu. Empat buah khemah yang dihias cantik terpasang elok di perkarangan rumah tersebut bagi meraikan majlis perkahwinan anak perempuan bongsu pemilik rumah tersebut.
Di ruang tamu rumah tersebut, kelihatan para ahli keluarga pengantin perempuan yang dijemput hadir sudah pun memenuhi ruang dan mengambil tempat masing-masing di sudut kiri ruang tamu tersebut. Masing-masing kelihatan teruja dan tidak sabar menantikan ketibaan rombongan bakal pengantin lelaki. Majlis akad nikah dijangka akan diadakan pada jam 11 pagi.
Dhia Humaira yang jelita mengenakan persalinan kurung pengantin rona tiffany green dan didandan dengan solekan natural sedang duduk di birai katil yang dibaluti cadar pengantin beropol-ropol berwarna hijau pudina. Dadanya daripada tadi tidak berhenti-henti memainkan irama debaran yang maha menggila. Nafasnya juga sudah berapa kali ditarik dan dihembus bagi menghilangkan resah debaran di dada namun tidak langsung berhasil.
Dhia Humaira membuang pandang ke arah tengah katil. Bibirnya mengukirkan senyuman melihat wajah polos bayi lelaki comel yang sedang tertidur pulas. Bayi berusia 6 bulan yang diberi nama Irfan Haziq itu direnung dengan penuh kasih. Dhia Humaira mendekatkan tubuhnya dengan Irfan Haziq dan mencium pipi tembam bayi tersebut. Kelihatan Irfan Haziq sedikit menggeliat dalam lenanya dan Dhia Humaira menepuk perlahan peha bayi tersebut untuk mendodoikannya.
"Irfan, Irfan rasa betul ke tindakan mama terima pinangan daripada Tok Ibu? Irfan rasa daddy Irfan boleh terima mama tak?" soal Dhia Humaira perlahan.
Bunyi paluan kompang dan rebana menandakan ketibaan rombongan pengantin. Dhia Humaira sudah tidak senang duduk memikirkan sebentar lagi dia akan menyandang status sebagai seorang isteri. Bunyi ketukan pada pintu biliknya mengejutkan Dhia Humaira. Ibunya, Puan Durrah melangkah masuk dan menghampiri Dhia Humaira.
"Dhia, jom keluar sayang. Rombongan pengantin lelaki dah sampai tu. Majlis akad nikah dah nak mula."
"Baik ummi."
"Lena betul ya cucu Tok Ummi ni tidur. Irfan happy tak hari ni Irfan dapat mama baru?" Puan Durrah mengangkat perlahan tubuh cucunya dan berjalan beriringan bersama Dhia Humaira ke arah ruang tamu.
Langkah kaki Dhia Humaira terasa begitu seram sejuk di sepanjang perjalanan ke arah pelamin indah bertemakan gabungan warna putih dan kuning susu. Dhia Humaira tersenyum kepada para tetamu yang dari tadi begitu asyik memakukan pandangan ke arahnya. Matanya juga sempat melirik pandang ke arah bakal suaminya yang kacak mengenakan persalinan baju Melayu rona tiffany green. Bakal suaminya itu kelihatan begitu tenang duduk bersila di atas kusyen pengantin menghadap bapanya, Encik Daaim. Wajah bakal suaminya kelihatan begitu beku tanpa secalit senyuman.
YOU ARE READING
Dhia...Cintaku
RomanceDemi janjinya kepada arwah kakak tercinta, Dhia Humaira sanggup mengetepikan semua impian masa depannya bagi menjadi seorang ibu buat anak saudaranya, bayi comel yang diberikan nama Irfan Haziq. Seluruh perasaan kasihnya tumpah buat bayi yang telah...