"48 26 48! , kalau shoot dia ni ,memang aku tak keluar bilik dah!" celoteh Burhan dan Roslan, dua staff nurse lelaki yang asyik memandang kelibat seorang doktor wanita yang sedang berjalan menghampiri mereka.
"Hoii.. Korang berdua borak mende apa lagi? Patient bilik 3A tu dah discharge ke?" soal Dr. Nur Afiqa Ilyana menyapa mereka berdua.
Ditangannya memegang satu kad bewarna putih mutiara diukir corak bunga yang cantik di sekelilingnya. Tertera nama Arif Selvaraj & Nur Afiqa Ilyana di mukja hadapan.
"Nah untuk korang, next week yea . Jemput datang,bawak anak bini sekali, kalau tak hadir jangan nak terhegeh-hegeh muka korang nanti depan aku nanti" ujar Dr. Nur tergelak bergurau.
Burhan dan Roslan menyambut kad yang dihulur,terkelu seketika mendengar kata-kata Dr. Nur itu dan Dr. Nur berlalu menerjah mangsa seterusnya,Zaty dan Roonie yang ada di Kaunter kecemasan. Mereka berbual sebentar sambil tergelak sebelum Dr. Nur berlalu pergi meninggalkan mereka.
"Kebabian apakah ini??! "seloroh Roslan dan hanya dapat didengari Burhan seorang sahaja.Mereka berdua terus memerhatikan sahaja kelibat tubuh Dr. Nur berjalan sehingga hilang dari pandangan mereka.
"Aduihh..What tha fuck..Tak ku sangka taste dia mamat india! Banyak jantan Melayu,botol kicap jugak dipilihnya.Kalau aku tahu macam ni,dah lama aku sauk dah si Nur ni ! " Burhan berseloroh memaksa Roslan tersenyum hambar.
"Woi,kemmonlah Lan, si Raj tu pun doktor.. okay la sama level, ko tu balaci ja kat sini..Dah la..rezeki dia dapat batang hitam..Kau boleh jumpa staff nurse girl lain kat sini ..Banyak lagi yang cun macam dia, buat apa layan moody kau tuh..Tak jantan la ko ni !" ejek Burhan.
Burhan menepuk beberapa kali bahu Roslan yang nampak putus harapan, "Dah la..jom lepak aku belanja!". Burhan menolak badan Roslan menuju Kantin Hospital, mereka menyambung perbualan dengan mengajak Zaty dan Roonie menyertai mereka bergossip.
Nur yang sejak dari tadi sibuk melayangkan kad jemputan kahwinnya kepada para staf di hospital itu,mengukir senyuman yang terpaksa dibuat.Riak wajahnya tidaklah seceria mana seperti bakal pengantin yang lain.
Perkahwinan pilihan keluarga ini terasa beban besar baginya, tapi apakan daya, ini sahaja permintaan Dato Kadir dan Datin Faridah Bee yang selama ini tidak pernah meminta apa apa darinya.
Nur adalah seorang anak yatim piatu.Ibu bapanya telah tiada sejak dari kecil,meninggal akibat nahas jalanraya.Nur dijaga oleh neneknya yang uzur,dan tidak lama kemudian neneknya juga meninggal dunia.
Arwah bapanya bekerja dengan Dato Kadir,seorang usahawan berketurunan mamak berasal dari Pulau Pinang.Dato Kadir juga adalah rakan baik Datuk Rajagopal sejak dari zaman remaja.Melihat kehidupan Nur yang masih kecil terumbang ambing seperti itu,Dato Kadir membuat keputusan mengambil Nur sebagai anak angkat mereka.
Dari kecil sehingg dewasa, mereka berdualah yang membesarkan anak yatim piatu ini.Segala perbelanjaan belajar Nur ditanggung,dan dengan bantuan kabel Datuk Rajagopal, Nur berjaya menyandang jawatan Doktor di salah swasta Queen Elizabeth Private Hospital yang terkemuka di daerah itu.Gaji yang ditawarkan juga lumayan.
"Membalas jasa, ya! Untuk membalas jasa membuatkan aku tak ada pilihan.Aku nak tak nak,kena setuju jugak permintaan mereka". bentak Nur melabuhkan punggung di kerusi panjang di bahagian Pantry hospital.
Ingatannya mengimbas kembali pertemuannya dengan Raj beberapa hari lalu.
Ini adalah kali pertama mereka bertemu semenjak mereka tahu mereka akan disatukan.Raj memberitahu Nur ianya sangat mustahak dan meminta Nur memberi kerjasamanya untuk berbincang mengenai perkahwinan mereka.
YOU ARE READING
HITAM & PUTIH WARNA KEHIDUPAN
SpiritualSebuah karya asal dari penulis akupendosa(yang terlupa password Wattpad) .Jalan cerita diolah semula bagi merancakkan lagi jalan cerita. Kerana engkau isteri Ku ingin kau mengerti bahawa hidup ini Tak semudah yang kita janjikan Yang kita janjikan Ke...