#غنوه_الداغر
#حكايات_mevo
البارت الخامس..
استمع داغر الي كلام الرجل ليجلس يدور الكلام في راسه ليقف فجاه ويبتعد يفكر.. يعني البت دي صاحبه نسمه الروح بالروح طب مين قالها اني كنت بعذبها انا عذبتها فين. ايه نسمه كانت بتقلها كده دانا كنت براعيها وهيا منزويه ومابتنطقش وحاولت معاها كتير ايه ميساء كانت بتذلها بتعمل ايه من ورايا طب ما قلتليش ليه ليه تسكت وتنقهر كده انا اه انشغلت بشغلي من كتر الغم بس ماسيبتهاش كنت بدخلها في اليوم بتاعها واراعيها بس هيا كانت زي الصنم بطلت تتكلم وكل اما اقرب تبعد البت بتقلي قهرتوها استغفر الله.. طب ايه هيا عملت كده عشان فاكره اني ذليت صحبتها.غنوه دي الي شالت بنتي تلات اشهر مافارقتهاش كانها امها.. ايه البت دي ومابتشفش ازاي . ليسرح في جمال عيونها.. البت دي مابتشفش الا بعين واحده والبلد تقول عليها كده ليه دا عيونها قمر ويعايروها بندبتها ليه دا الندبه زايداها جمال.. ومن جه متوحشه اه فرسه متوحشه دا هبطتني وانا طول ضلفه الباب.. ايه ده عايشه طايحه ماحدش عارف يقفلها ماحدش بيقربلها ولو قرب تنهشه بسنانها.. ليقف يفكر.. طب ايه هتسيبها تعلم عليك كده وتمشي لحالها.. وضع يده علي قلبه مكان الشرطه ليهتف انا لما بحط ايدي عليها مابفتكرش الا عيونها هو فيه ايه البت دي عملت فيا ايه داغر سليمان بجلاله قدره يتهز كده لا اللي عملته لازم تتربي عليه ليصدح تليفونه ليرد ليجدها امه تبكي ليهتف.. ايه يا امي..لتقول.. يابني ماجيتش ليه انا تعبانه وملك مش راضيه تسكت البت من ساعه ما رجعنا وهيا بتصرخ لازم نشفلها حد.
ليهتف.. ايه اللي حصل ماكانت كويسه مابتعيطش في البلد.
لتهتف الام.. لا طول ما غنوه صاحبه نسمه شيلاها ساكته اول ما خدتها منها بتصوت وغلبت انا وطبعا مراتك والا هنا قلبي وجعني مش عارفه اعمل ايه.
ليهتف.. طب يا امي معلش حاولي تهديها وانا علي بكره هكون عندكو جد في الامور امور يوم كده وهاجي معلش يا امي عارف انك تعبانه سامحيني.. ليقفل الخط ويظل يفكر طول الليل فيمن قلبت حاله ونفس الوقت فعلتها التي لم تخرج من دماغه وكيف تجرأت عليه وهو من يهابه الجميع ليتوصل الي قرار اراحه سيفعله مهما كان عواقبه..
دخل جمال البيت هند داغر ظنا انه عاد من السفر كان الوقت متاخرا ليقول امال داغر فين يا امي..
لتقول ناديه.. والله يابني ماعرفش ايه االي حايشه في البلد كلمني وقال هيبات..
ليهتف.. طب يا حبيبتي عايزه حاجه هقوم انا بقه
لتهتف ناديه.. اقعد انت زمانك مكلتش..
ليقول لا الوقت متاخر هجيب اي حاجه من الطريق..
لتقول ناديه لا ازاي.. قومي يا مريم حضري اكل لجمال معلش بقه الخدامين نامو.. لتقوم مريم من سكات وتدخل المطبخ لينتهز الفرصه وبقول.. طب يا طنط عشان ما ادهوسش الدنيا هخش اكل اي حاجه ليقوم ويلحق بمريم ويدخل بهدوء ويركن عالباب ينظر اليها فهو اشتاق اليها فهيا ابتعدت عنه بشده ولا تقربه او تجعله يقربها ايقترب منها ويلف حولها ليساعدها كانت مرتبكه منه وايضا قلبها يؤلمها من بعده ليهمس هاككل من ايديكي الحلوه..
لتقول بهدوء.. لا دا منال اللي عامله الاكل..
وابتعدت عنه ليقترب منها ويحتجزها ويهمس مش كفايه بقه.. هتفضلي كده لامتي..لم ترد عليه وظلت تعد ما تفعله ليمسك يدها لتمظر اليه بغضب وتسحبهَ لتقول من فضلك ماتتجاوزش حدودك وترجع تقلي ايه الرخص ده.. عن اذنك انا حطيت الاكل
ليذهب مسرعا يقف امامها يسد الباب ليقول ماكنتش كلمه زفت طلعت في غضبي يا مريم انا اسف والله عارف اني طور بس كنت غضبان..
لتنظر اليه بغضب.. غضبان من ايه وليه وحتي لو غضبان ماسمحش بكده ابدا ومن فضلك بقه وسع..
ليمسك يدها ويشدها ويقبل يدها.. طب حقك عليا اسف سنه اتهريت والله يا مريومه ماكنتش كلمه..
لتتنهد اوك يا جمال خلاص مفيش حاجه ارتحت كده وحاولت ان تذهب..
ليهتف بلهفه.. طب اكلمك باليل مش خلاص قبلتي اسفي اروح نتكلم زي زمان..
لتتنهد و َتهتف.. معلش يا جمال انا مش حابه ده وانا قبلت اسفك والموضوع انتهي عن اذنك..
ليمسك يدها ويقبلها ويهتف برضه مش هيأس.. لتشد يدها وتهرب من امامه.. ليظل واقفا ليتنهد.. دا غلب ومرار عشان تتربي اهي حته عيله بتجيب وتودي فيك يا بتاع الستات يا حزين تستاهل ابقي اتلم يا طور واستدار وخرج غاضبا مما هو فيه...
أنت تقرأ
غنوة الداغر.. ميفو السلطان
Romanceفتاه جامحه ذو عاهه تؤلمها.. تزوجها عنوه وهيا كارهه له ظنا انه السبب في مقتل صديقتها لتغير فكرتها ويخفق قلبها له ليطعنها في قلبها لتعود مره اخري تلك الجامحه وتخرجه من حياتها ليعافر ويصبر حتي يعيدها اليه مره اخري