5:

107 13 3
                                    


🍉

Langkah kanan si Farhan Naim hari ini. Mak punya ramah tu sampai berjemput si farhan makan tengahari kat rumah .

Aku akur sahaja. Member lama kan ? Dah la tak pernah bercontact bagai, tau² jumpa selepas 11 tahun.

Mana nak kenal nya, manusia kan boleh berubah. Cuma aku je tak berubah HAHAHA

" Paan tambah la lauk tu, hari ni mak masak special sikit. Tayah segan² tau "

Mak dah mula bahasakan diri dia MAK dengan Paan yaa anak².

Baik bethol ehh mak.

" Sedap la mak masak, saya tak segan bab² tambah ni. Tak suruh pun saya tetap tambah "

balas paan yang menceduk lauk ayam masak kicap ke dalam pinggan dia.

Hari ni hanya aku mak dan abah saja yang makan tengahari, dua ekor anak pungut tu tiba² kena pergi sekolah.

Entah apa dibuat nya kat sekolah cuti² ni.

" Dia memang muka tak malu pun mak. " Aku juling mata ke atas tanda menyampah.

Dulu masa sekolah rajin lah si paan ni ikut aku balik sekali. Al maklum lah nak makan free kat rumah. Mak pulak suka masak banyak², rezeki dia lah hari² masa tu.

" Biarlah dia, last dulu masa datang sini kamu tingkatan 5 kan paan ? Sekarang dah 28 tahun, sama umur dengan aisya. Dah kahwin ke kamu?"

Soalan daripada mak buat farhan tersedak air sirap. Macam biasalah aku hanya ketawa bila tengok farhan macam tu.

" Awak punya soalan, tersedak dibuatnya budak tu rai " abah menegur mak.

Air dihulur pada farhan yang dah lap mulut. Pengotor lah budak ni

" Mak ni bukan taktahu, debab ni eh aisya ni penah cakap kat saya macam ni. Kalau umur kita sampai 25 dan tak kahwin lagi, pastu kita kahwin dua nak tak? Haaa ayat dia gitu "

Aku jengilkan mata. Eh serius lah aku ada cakap macam tu.

" Kau baik sikit paan. Bila masa aku cakap gitu ??!"

Aku dah cuak, lagi² bila mak dah buat muka singa dia.

Aduh.

Farhan lagi lah, tayang muka serius badak dia.

"HAHAHAA " suara farhan kedengaran. Suka benar eh kau gelak.

" Muka kau lawak lah debab !" Dia ejek aku sambil buat muka.

Bodoh lah

" Saya gurau je mak, sebenarnya gini lah mak. Aisya ni single lagi ke?"

Aku pandang paan dan mak bersilih ganti. Farhan punya soalan ni macam yang bukan soalan.

Kau faham tak??

Aduh.

Aku jengil mata kat paan. Tapi yang nama paan ni bukan makan dek saman, selamba dia kenyit mata kat aku.

Aisya Fakhira Where stories live. Discover now