ACHTUNG
Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya
•••♦◄♥►♦•••
Pergh, dah masuk chapter kedua, ekk? Laju je aku update. Kisah benar & dari kenangan peribadi ni memang senang nak karang. Semuanya dah ade dalam kapla otak. Tak payah susah-susah nak bina plot, dialog, watak & naratif.. hee.
So, di chapter kali ni aku tumpukan pada pengalaman masa Tadika & jugak masa aku belum masuk derjah satu. Mungkin ianya akan agak hambar & boring, tapi layan je lah. Citer benar & real cam ni memang tak mengujakan pun.
Hmm, nampaknya tak ramai yang ikuti 'Kikilala' ni. Memang itu la tujuan aku. Aku tak nak karya aku ni ramai pembace. Biar hanya reader setia je yang ikutinya, baru le aku rasa selamat & tak menonjol, kan?
•••♦◄♥►♦•••
Selain dari kes anu kena ketit tungau, ade dua lagi kejadian atau kemalangan yang berlaku waktu aku umur tiga hingga lima tahun tu. Memang ade lagi perkara malang, tapi aku dah tak ingat sangat. Cuma dua kejadian ni je yang masih segar dalam ingatan.
Pertama. Rumah kami ade part lantai simen dan ade gak part yang bertiang atau lantai papan. So, dah tentu ade tangga untuk naik ke rumah, kan. Tingginya dalam enam kaki cam tu le.
Nak dijadikan citer, aku dok la kat tangga atas sekali sambil makan keropok kot, kalau tak silap. Tup tup, entah cam mana, aku terjatuh ke tanah. Gedebuk, sakitnya bukan main. Terus aku teriak dan keriau (menangis le.. hee) kuat. Kaki pulak tersangkut kat anak tangga tu. Makin le sakit.
Yang aku ingat, mak aku cepat-cepat datang tolong dan tenangkan aku. Bapak aku kebetulan ade kat rumah. Depa belek-belek kaki dan tubuh badan aku. Check dan periksa apa yang patut. Aku tak serius sangat. Cuma nampak le berbekas kat betis tu sebab tersepit anak tangga. So, tak payah le bawak ke hospital atau klinik.
Rasa pening dan sakit esoknya. Aku tak keluar rumah main dengan kekawan pompuan aku tu. Dapat la layanan terbaik dari keluarga aku. Nak minta ape pun diyakini dapat.
Kedua. Mungkin umur aku dalam lima atau enam tahun kot? Kejadian kat tangga tu jugak la. Ish, ape kah area tangga rumah kami tu keras? Hmm, tak tau le. Kemalangan ni jadi sebab aku gatai main-main dengan duit syiling sepuluh sen. Aku masukkan dalam mulut dan kemam-kemam entah sebab apa. Bukannya sedap pun, rasa cam besi karat je.. hee.
Tup tup, nak dijadikan citer yang malang sekali lagi, aku tertelan duit tu. Rasa tersekat kat kerongkong , mungkin kat anak tekak.
Ark, ark, ogh, ogh.. itu le kata aku sebab itu je yang aku boleh sebut pun. Aku pegang-pegang dagu dan leher, aku lari cari mak aku. Mujur ade pakcik aku yang dok sebelah rumah tengah sembang dengan mak aku kat dapur.
Terus depa dapat agak ape yang berlaku. Pakcik aku dengan aksi sorang paramedik ulung, terus tepuk-tepuk belakang aku dan angkat aku kaki dulu. Aku tak rasa itu satu prosedur betul, kot? Tapi itu le yang dapat dia buat time kecemasan cam tu. Akhirnya duit sepuluh sen tu terkeluar bila aku pun sama buat-buat batuk kuat.
YOU ARE READING
• k𝒾kilala •
Não FicçãoCeritera hidup aku yang serba ringkas. Buat pedoman semua, kalau ade. Konon-kononnya, ia sebuah autobiografi teragung abad ini.. hee. Sebuah kisah benar yang mengambil masa 6 tahun untuk direalisasikan kat Wattpad ni. Tak ade bahasa & ayat yang be...