ACHTUNG
Andai terdapat babak, dialog, ayat atau perkataan kurang sopan, lucah, kesat atau terlampau di bawah ini, harap pembaca berfikiran terbuka. Itu semua perlu untuk menghidupkan karya aku. Namun semuanya aku persembahkan secara terkawal & tak keterlaluan. Harap maaf andai ia mengganggu minda sesetengah pembaca yang berbudi pekerti tinggi lagi mulia akhlaknya serta yang mementingkan adab sopan dalam berkarya
•••♦◄♥►♦•••
Pergh, diam tak diam dah masuk chapter kelima citer ni, ekk? Cepatnya aku buat kerja.. hee. Aku cuma ambik masa sehari je mengarangnya. Harap korang tak rasa boring setakat ni & masih setia bace kisah hidup aku ni, ye?
•••♦◄♥►♦•••
Puki, eh, puk.
Bunyi tepukan pada bahu aku.
Terkejut beruk aku time tengah syok melantak cucur udang kuah kacang kat kantin. Mujur tak terpalit kuah pedas tu ke muka. Cepat-cepat aku kalih tengok siapa la gerangan yang buat aku terkejut ni.
Tersengih muka comel Hazali dan Ijam, dua rakan sejoli yang diketahui amat rapat bersahabat. Tapi depa bedua ni tak sekelas dengan aku. Nanti bila Derjah Tiga baru le Hazali ni sekelas, Ijam je tak sebab dia tak berapa pandai.. hee.
Comel dan cute menawan depa ni, terutama si Hazali. Dia dok kat Kampung Kemboja Putih (bukan nama sebenar, ekk?) jauh lebih satu kilometer gak le dari rumah aku. Dia mai sekolah naik bas hat kaler kuning terang tu. Kadang-kadang dia berbasikal mini.
Dia ni body tough dan sado gak le. Tinggi lebih kurang aku je. Tapi bontot dia nampak agak padat dan menonjol berbanding kami. Entah le, mungkin dia dapat DNA dari mak dia kot?
Si Ijam pulak tinggi dan agak kurus. Putih sikit dari aku dan Hazali. Dia ni baru pindah dari negeri belah tengah Malaysia nun. Samada Selangor, Melaka ataupun KL ke. Sebab dia cakap pelat belah sana.
Kami panggil dia budak KL. Selalu kena sakat sebab gaya pelat dia yang pelik tu. Paling aku rasa ganjil ialah bila dia sebut 'mereka' tapi jadi 'meveckker'? Banyak lagi le sebutan dia yang buat kami gelak.
Ye lah kan? Kami semua cakap utara hang, aku, depa. Dia pulak cakap KL, kau, mereka dan awak. Kesian dia, tapi dia ni tak kisah pun, buat selamba je.
Aku pun terfikir gak, kalau le kami budak utara ni pindah pi KL ke atau Selangor ke, tentu kena sakat dan buli macam dia jugak. Itu yang buat aku insaf dan tak lagi nyakat bila dengar dia bercakap. Malahan, makin lama makin syok pulak dengar lenggok dia tu.
Satu lagi kepelikan dia. Bila bercakap tu macam ade nak tersembur air liur je.Mungkin sebab dia nak cuba kurangkan bunyi KL kot? Kalau korang nak tengok wajah cute dua budak ni, just pi ke Galeri Satu.
Mungkin ade antara korang akan bertanya. Kenapa kekawan aku kat Galeri tu semuanya cute, comel dan hensem je? Sebenarnya, aku ade ramai lagi kekawan baik dan rapat. Tapi tak semuanya istimewa bagi aku. Cuma watak-watak penting dan yang amat memberikan kesan dalam sejarah hidup aku je yang aku mention dengan lebih lagi. Harap korang faham.
"Awat hangpa ni? Dok la makan elok-elok. Yang tampaq aku ni pasai pa?" aku tanya, marah gak.
"Sorry, Esan," balas Hazali lalu duduk di sebelah aku. Dia beli nasik lemak dan sirap. Ijam pun sama.
"Wey, kami dengar citer, hari tu hang pi sungai terjumpak orang mandi telanjang. Betui ka?" tanya Hazali dengan terujanya.
"La, sampai kat hangpa ka berita tak senonoh tu? Sapa yang dok bukak citer ni?" tanya aku.
YOU ARE READING
• k𝒾kilala •
Não FicçãoCeritera hidup aku yang serba ringkas. Buat pedoman semua, kalau ade. Konon-kononnya, ia sebuah autobiografi teragung abad ini.. hee. Sebuah kisah benar yang mengambil masa 6 tahun untuk direalisasikan kat Wattpad ni. Tak ade bahasa & ayat yang be...