Hoofdstuk 44

1K 11 0
                                    

Ik begin alvast een beetje met opruimen. Ik pak een paar glazen van de andere statafel en loop daar mee naar binnen. Na een paar keer heen en weer te hebben gelopen van buiten naar binnen en andersom, zijn alle glazen binnen. Ik zet ze in de vaatwasser en zet hem dan aan. Als ik weer terug naar buiten loop, zie ik dat de 2 dames ook weg zijn. "Lau." Ik hoor mijn naam en zie dat Matthy me naar hem toe wenkt. Hij zit op het hoekje van de loungeset naast Koen. "Kom is even lekker zitten, lieve schat." Zegt Matthy als hij op zijn benen klopt, als teken dat ik op zijn schoot moet komen zitten. Voorzichtig ga ik op zijn benen zitten en sla een arm om zijn schouder heen. Matthy legt een hand op mijn been en 1 op mijn rug, waar hij zachtjes overheen wrijft.

Ik pak mijn telefoon van de tafel en zie dat ik een paar appjes heb. "Wie waren die twee dames eigenlijk?" Vraagt Koen voordat hij een slok van zijn bier neemt. Dat zou ik ook wel eens willen weten, maar dat zeg ik niet hardop. Ik luister stiekem mee naar wat Matthy vertelt over hun en ondertussen doe ik net alsof ik heel druk bezig ben met mijn telefoon. "Twee oude vriendinnen van school, ze horen zo gezegd bij de vriendengroep. Ieder jaar nodigde ik ze wel uit, maar ze kwamen eigenlijk nooit meer op mijn verjaardag, dus ik had het dit jaar niet gedaan en toen kwamen ze opeens wel..." Vertelt Matthy. "Vraag me niet waarom ze nu wel kwamen, want dat weet ik ook niet. Ik had eigenijk niet heel erg gevonden als er niet waren geweest namelijk, maar ik kon ze ook niet zomaar wegsturen." Vertelt hij verder aan Koen. "Ze waren niet lelijk." "Mmhh." Hoor ik uit Matthy zijn mond komen, alleen klinkt het niet zo positief. "Nu zijn het net Barbiepoppen, vroeger waren ze nog normaal. Nu moet er een kilo make up op en de allerkortste rokjes en jurkjes die er maar zijn en ik heb de allermooiste vriendin van de wereld, dus ik hoef eigenlijk helemaal niet te kijken." Ik krijg een warm gevoel van binnen als Matthy dat zo zegt. Toen ik dat meisje zo dicht bij hem zag staan vanavond, had ik echt eventjes mijn twijfels. Ookal weet ik wel dat Matthy van me houdt, toch zit er ergens nog in je hoofd, dat het zo over kan zijn.

Matthy trekt me naar zich toe en drukt een zoen op mijn wang. Ik leg mijn hand op de achterkant van zijn hoofd en kriebel met mijn nagels er over heen. "Ik wist helemaal niet dat jij zo goed was in bierpong." Zegt Matthy als hij me aankijkt. "Ik ook niet." Lach ik naar hem en leg mijn hoofd lui tegen die van hem aan. Ik voel een gaap opkomen en probeer ongezien mijn hand voor mijn mond te houden en te gapen. "Ja, dat zag ik." Bertrapt kijk ik op naar een grijnzende Matthy. Ik leg mijn hoofd weer terug en zucht. Ik ben echt heel moe. "Ben je moe?" Fluistert Matt en ik knik zachtjes mijn hoofd. "Van mij mag je naar bed hoor, lieverd." Ik knik mijn hoofd, maar twijfel of ik echt alvast naar bed moet gaan. Ik vind het een beetje raar om al naar bed te gaan als er nog visite is. Maar voordat ik nog meer redenen kan bedenken begint Matthy weer te praten. "Jij bent de gene die morgen heel vroeg haar bed uit moet." Ik knik langzaam weer mijn hoofd.

"Wat is er, lieverd?" Vraagt Matthy als ik nog steeds niks heb gezegd en een beetje voor me uit staar. Ik haal mijn schouders op. "Niemand kijkt er raar van op als je nu naar bed gaat, schat." Fluistert Matthy in mijn oor. "Ik ruim straks nog wat op en de rest laat ik gewoon voor morgen, dus het komt helemaal goed." Hoe krijgt hij het steeds weer voor elkaar om door me heen te kijken en mijn gedachten te lezen?

Langzaam sta ik op van Matthy zijn schoot. Net wanneer ik de groep rondkijk, zie ik Jamie al naar me kijken en we maken oogcontact. "Ik ga naar bed. Ik moet er morgen weer vroeg uit." Zeg ik tegen haar en ze komt naar me toe om een knuffel te geven. Nu ze me een knuffel geeft hebben we de aandacht van de rest van de groep gekregen. Ik laat haar los. "Ik ga naar bed, moet morgen weer vroeg op." Herhaal ik nog een keer en zwaai met mijn hand naar de andere jongens die me begrijpend aankijken. "Het was heel gezellig vanavond en ik hoop dat jullie ook lekker kunnen slapen." Grap ik, want zij slapen namelijk allemaal op een luchtjebedje in de woonkamer. "Weltrusten." Zeggen ze dan in koor. Net wanneer ik naar binnen wil lopen zie ik nog net Matthy van de bank opstaan.

"Lau, wachten even!" Roept Matthy als hij achter me aan de gang in loopt. Ik stop met lopen en draai me naar hem om. Hij komt dicht bij me staan en legt zijn armen om heen. Ik leg mijn armen als snelle reactie om hem heen en mijn hoofd op zijn borst. "Ik wil je bedanken voor deze leuke dag en je hulp, want zonder jouw was het me niet allemaal gelukt om het zo leuk te vieren." Matthy drukt een zoen op mijn hoofd. "Ook voor je cadeautjes, want die heb je echt heel goed uitgekozen, ik ben daar echt heel blij mee. Dankjewel je bent echt de beste." Gaat Matthy verder met al zijn complimenten. Mijn hoofd kantel ik net zodat ik hem kan zien. "Graag gedaan, lieverd." Nadat gezegd te hebben druk ik mijn lippen op de zijne. Ik geniet van zijn lippen op de mijne, ze bewegen zachtjes over die van mij heen. Al snel krijg ik adem tekort dus laat ik langzaam mijn lippen los van die van hem. "Weltrusten Laura." Glimlacht Matthy. "Weltrusten." Glimlach ik naar hem terug. Ik geef hem nog een kus en laat hem dan los. Ik draai me om aar de trap en net wanneer ik twee treden hoog ben, voel ik een harde 'pets' om mijn kont. "Auw." Roep ik en draai me weer terug om naar Matthy. "Sorry, je kont vroeg er gewoon om in zo'n mooie jurk." Zegt hij met een grote grijns op zijn gezicht en geeft me een dikke knipoog. Met een schuddend hoofd loop ik lachend naar boven om me klaar te maken voor bed.

10 minuten later lig ik dan eindelijk in bed. Ik leg mijn hoofd op het kussen en trek het dekbed helemaal tot mijn kin. De hele dag was het lekker warm buiten, maar in de avonduren is het toch aardig afgekoeld. Ik lig nog net niet rillend in mijn bed. Waar is mijn warmtebron als ik hem nodig heb? Matthy is altijd zo lekker warm om tegen aan te kruipen, het lijkt wel alsof hij een interne kachel in zich heeft zitten. Ik hoor de geluiden van buiten, maar probeer er niet te veel naar te luisteren. Langzaam aan vervagen de stemmen en val ik in een diepe slaap.

Na een best wel korte nacht, gaat mijn wekker al weer af. Met kleine oogjes druk ik mijn wekker zo snel mogelijk uit, zodat Matt niet wakker wordt. Vermoeid ga ik overeind op het bed zitten. Ik wrijf even in mijn ogen en staar voor me uit. Ik moet er toch maar eens uit, anders kom ik er nooit uit. Voor ik het bed uitstap druk ik mijn lippen nog even op het hoofd van Matthy, die nog heel rustig ligt te slapen. Ik ben jaloers op hem, hij mag nog even lekker slapen en ik niet. Vannacht ben ik voor me gevoel wel wakker geworden toen Matthy naar bed kwam. Ik had gelukkig al een tijdje geslapen, maar werd lichtjes wakker toen hij de slaapkamer binnen kwam en in bed ging liggen. Hij drukte nog een zoen op mijn wang en legde zijn armen om me heen om ook te gaan slapen.

Elke beweging die ik maak, probeer ik zo zachtjes mogelijk te doen. Ik loop de slaapkamer uit, de kamer met de kledingkasten en kies mijn kleren voor vandaag uit. Een simpele spijkerbroek met een blousje wordt het. Misschien dat ik er nog een jasje overheen gooi, maar dat weet ik nog niet, ligt een beetje aan het weer. In de ochtend is vaak nog fris, bijna koud en in de middag is het dan weer heel warm. Ik kleed me om en loop dan de badkamer in, waar ik mezelf even een beetje opfris.

Ik loop de trap af naar beneden en pak voorzichtig de deurklink vast, die ik zachtjes naar beneden druk. In de woonkamer liggen de andere bankzitters en Jamie te slapen op luchtbedden. Koen ligt achter de bank, Milo ligt op de bank, Raoul ligt dichtbij Koen net voor de deur naar de gang en als laatste liggen Rob en Jamie samen op een tweepersoonsbed tussen de bank en de eettafel. Conclusie het past allemaal maar net. In de keuken pak ik wat te eten voor ontbijt en lunch en nog een banaan als tussendoortje. Ik stop dit allemaal in mijn tas. Ik kom erachter dat ik mijn tanden nog niet had gepoetst, dus ik loop nog even snel naar boven om dat te doen. Na het poetsen van mijn tanden, loop ik nog even naar de slaapkamer. "Ik ga werken, Matthy." Fluister ik zachtjes in zijn oor en leg mijn hand op zijn arm. "Mmhm." Reageert Matthy sloom. Ik druk een dikke zoen op zijn wang en loop dan de kamer uit en naar beneden toe. Ik pak snel mijn tas en een jasje. Niet veel later trek ik de deur achter me dicht. Buiten is de zon al opgekomen, alleen is het nog niet zo warm. Ik loop naar mijn auto en rijd 20 minuten naar mijn school toe waar ik werk.

Aangekomen, parkeer ik mijn auto en even later loop ik de school binnen. Ik begroet mijn collega's die ik onderweg naar mijn lokaal tegen kom. De deur van mijn klaslokaal maak ik open en doe het licht aan. Ik leg mijn tas bij mijn bureau neer en trek mijn jasje uit die ik over mijn bureau stoel heen hang. "Goedemorgen!" Ik schrik op van het enthousiasme van mijn collega Merel. "Goedemorgen, je liet me schrikken." "Ow, sorry dat was niet mijn bedoeling." Ik schenk een glimlach naar Merel en loop dan naar de tafels om de stoelen er af te halen en deze in de kring te zetten. "Wat ben je laat trouwens." Valt Merel. "Ja, klopt." Ik kijk naar de klok en zie dat het 10 over 8 is. Dat is niet heel laat, maar ik ben vaak om kwart voor 8 al op school. "Matthy was gisteren jarig en we hielden zijn verjaardag en dat werd een beetje laat, dus ik kwam iets later uit me bed." "Ahhh, ik snap het. Was het leuk?" Ik knik mijn hoofd als antwoord op haar vraag. Ik vertel haar nog wat meer over gisteravond en voor we het weten komen de kinderen binnen en beginnen we aan onze werkdag.

Ik zag je staan/ Matthy het Lam Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu