8♡

4 1 0
                                    

Lyna pov

Seharian di kolam renang bersama uncle doktor, aku amat puas hati. Tidak terasa penat langsung. Uncle doktor ajar aku berenang dan menyelam. Uncle doktor memang hebat. Dia boleh berenang laju, kemudian menyelam lama. Aku pun hendak juga berenang laju macam uncle doktor.

"Nanti uncle ajar Lyna berenang tau. Lyna nak berlumba dengan uncle Lyna nak menang," bersungguh-sungguh aku berkata

"Boleh Nanti hari uncle cuti, uncle ajar Lyna berenang "Suara garau uncle doktor membuatkan aku berasa semakin rapat dengannya. Dia sabar melayan kerenahku. Bukan macam mama, ada saja larangan dia. Ini tak boleh, itu tak boleh Mama over protectivelah.

"Hooray!! Sayang uncle" Hati melonjak riang. Mesti seronok kalau setiap hari uncle boleh temankan Cupp! Pipi uncle doktor aku cium. Aku sayang sangat uncle doktor

Uncle doktor ketawa dan cubit pipiku. Sengihku semakin lebar. Aku semakin selesa bersama dengan uncle doktor. Jadi mulutku tak henti bercakap. Ada banyak perkara hendak aku cerita pada uncle doktor. Seronok!

"Uncle tahu tak, mama tak reti berenang. Sebab itu mama tak suka bawa Lyna turun bermain air kat sini. Takut Lyna lemas. Mama tu semua takut dan semua tak boleh," aku mula bercerita.

Dengan mama banyak pantang larang. Tak boleh berlari, tak boleh memanjat dan tak boleh bermain air. Habis tu aku nak main apa? Main masak-masak, boringlah. Main toy lagilah boring. main kereta pulak, mama cakap itu permainan budak lelaki. Aku selalu tepuk dahi.

"Mama sayangkan Lyna sebab itu mama tak bagi berlari dan memanjat, takut jatuh. Kalau bermain air pula, mama kan tak reti berenang. Macam mana nak temankan Lyna berenang," jelas uncle doktor dengan sabar Suaranya sedikit pun tidak tinggi malah membuatkan aku rasa kata katanya sangat masuk akal.

"Tapi Lyna tengok budak perempuan lain tu, boleh je panjat dan berlari Mama dia tak marah pun. Ayah dia ada temankan " Nada suaraku terus perlahan Aku baru teringatkan kepincangan hidup aku dan mama Aku tak ada abal Abah tak sayangkan aku dan mama Abah tak pedulikan kami dan tak pernah temankan aku bermain

Uncle doktor perasan wajahku yang sudah berubah Suara aku juga semakin perlahan. Dia angkat aku duduk di atas pahanya. Tuala dililitkan ke tubuh kecilku

"Sekarang Lyna dah ada uncle Lyna nak main lari-lari, panjat panjat uncle boleh temankan," pujuk uncle doktor

Aku pandang wajahnya, tidak berkelip Mata yang berair tadi terus kering Hati gembira tidak terkata. Yeayy! Tapi aku teringatkan mama, tentu mama tak suka. Mama kan tak bagi aku ganggu uncle doktor. Dengar aku sebut nama uncle doktor pun mama sudah marah. Pelik betullah, uncle doktor kan baik, tapi mengapa mania tak suka?

Aku tunduk. "Mama mesti tak kasi. Sebut nama uncle pun mama dah marah," luahku perlahan. Hatiku sedih. Mama. tak pernah faham perasaanku

Uncle doktor peluk bahuku. "Taklah, mama tak marah. Cuma mama takut Lyna ganggu uncle kot," pujuknya.

Laju aku angguk. "Betul. Mama takut ganggu uncle. Mama cakap uncle sibuk. Mana ada masa nak layan Lyna." Peluang yang ada, aku gunakan sepenuhnya. Aku hendak uncle doktor tahu, aku suka luangkan masa bersamanya.

"Lyna takkan ganggu uncle Hari cuti, uncle boleh temankan Lyna bermain. Lagipun kita duduk di sini, apartment yang sama. Jadi tak ada masalah," jelas uncle doktor

"Betul ni? Jadi Lyna boleh jumpa uncle selalu?"

"Boleh Uncle pun suka jumpa Lyna selalu," balas uncle doktor lagi.

"Yeayy!!!... Suka suka suka.." Aku bertepuk tangan.

"Kalau macam tu, lebih baik uncle terus jadi papa Lyna. Setiap hari Lyna boleh jumpa uncle."

𝓗𝓪𝓹𝓹𝓲𝓷𝓮𝓼𝓼 ✾Where stories live. Discover now