...
Jeg stirret og stirret på den forvirrede ansiktet. Hva hadde skjedd? Det eneste jeg visste var at jeg aldri kom til å glemme hva jeg hadde sett for noen få timer siden. Livløs hadde hun ligget der på gulvet... Jane rørte så vidt på hodet og sykesøster prøvde iherig å få henne til å spise. Men Jane nektet. - Papa, må finne... Knapp, gråt hun og fektet villt med armene. Jeg visste ikke hva jeg skulle tro. Og akkurat da hadde jeg ingen anelse om hva dette skulle innebære for Janes fremtid...
Tre dager senere fikk Jane komme hjem, men tilstanden hennes var ikke bedre. Hun husket fortsatt ikke noe.
Richard følte seg motløs. Han hadde akkurat hatt en oppringning fra politiet om at saken ikke hadde tatt noen slutt. - Hun kjenner meg liksom ikke, mumlet han til seg selv og hadde av og til lurt på om han skulle ringe hjem til Connie, men hadde avslått tanken i siste øyeblikk. Langsomt så han opp mot soveromsdøren. Han hadde hørt det mange, mange ganger tidligere, men fortsto ikke hvorfor...
- Far, lød en gråtkvalt stemme.
- FAR!!Richard sukket. Selv om Jane ikke var hans datter, hadde han et visst ansvar ovenfor piken helse, men på dette punktet var han rådløs. Legene hadde sagt hun hadde fått hukommelsessvikt, og at det nok ville forbedre seg etter noen dager... Atter en gang leste han igjennom legerapporten.
Klank!
Foten hans traff en knapp, en blank sølvfarget en. Først tok han ingen notis av knappen. Den tilhørte sikket en av de jakkeknappene han hadde mistet for en stund siden. Øynene hans gled tilbake til rapporten.
... Pikens tilstand er vanlig hos folk som har...
- Sølvknapp!!
Richard plukket den opp. For en av de første ordene Jane hadde sagt hadde jo vært "knapp". Mon tro?Han undersøkte den nøyere. Egentlig var det ikke noe uvanlig med den. 1967, sto det og et navn som lød slik... Lysimachia vulgaris.
- Lysimachia vulgaris, gjentok han. Det kunne ikke være noe annet enn latin.
Det viste seg at Lysimachia vulgaris var en blomst. Lite interresant, tenkte han. Blomster var ikke akkurat hans favoritt. Blomster var noe kvinner drev på med. Men litt etter forsto han at denne planten kunne bety noe annet også. For på norsk het planten fredløs...
Fortsettelse følger...