Di sebelah perpustakaan..
"Oii, Muhammad Haziq Iskandar bin Muhammad Azmin". Sebut manusia yg tk lain dan tk bukn Daniel Akasyah..
Panjang benor dia sebut nama aku.. Aku yg agak gelabah hanya diam dan cuba berlagak cool.
"Kau suka aku kn? ". Soal Daniel dgn sinis. Aku meneguk air liur ku perlahan..
Macam mana dia tau yg aku suka dia? Kalau nk ckp member aku.. Diorang bkn nya tau pun yg aku ni suka sape..
Tk mungkin lh , tapi knp aku dapat rasakan sesuatu yang buruk akan terjadi.
"Apa yg kau mengarut ni". Kata aku yg sedikit gugup.
"Surat ni sebenarnya kau yg bagi kn,? Tapi kau ckp adik kau bagi.. Kau mengaku je lh yg kau suka aku.. Tapi tolong lh, orang macam kau suka aku? ". Senyuman sinis dan surat yg aku bagi tu dilemparkan ke muka aku sebelum dia menyambung lagi.
"Huh, kau tk layak lh.. Aku ni straight ok, and even kalau aku gay pun, kau bukn taste aku ". Balas Daniel dgn sinis.
Aku terkejut dengar kata ii nya... Bibir ku bagai terkunci untuk membalas semula.. Mata aku tiba ii terasa panas.
"And kau tk layak nk jadi pasangan aku.. Tolong cermin kn diri kau dulu sebelum suka kn kt orang.. Walaupun kau pandai, tapi bagi aku kau adalah budk nerd yg menggila kn dgn pembelajaran dan lemah bersukan. Jangan ingat selama ni aku layan kau dgn baik hanya semata ii nk terima cinta kau ". Balas Daniel dan menepis bahu aku dan berlalu pergi.
Aku rasa terkaku dengan kata ii dia.. Rasa macam hati aku di toreh dgn mata pedang.
"Sorry untuk kelakuan Daniel macam tu... Dia bad mood sikit hari.. Sorry tau Ziq ". Kata Khai sambil memegang bahu aku...
Aku cuba untuk senyum dan mengangguk... Diorang pun berlalu pergi mengejar Daniel yg dh semakin jauh tu.
Tk semena mena air mata aku jatuh dgn laju. " Dh weh jom balik dh lambt.. Eh ". Kata Haikal yg baru saja keluar dari perpustakaan dan mengajak aku balik.
"Weh! Asal weh knp kau nangis ni kena buli ke? ". Tanya Faizal yg risau tiba ii aku nangis. Lagi pun diorang baru keluar dan tk tau apa yg jadi kt aku.
'Ye memang aku bodoh, memang aku budak nerd, aku bodoh sebab aku boleh suka kt kau, tapi perlu ke kau ckp mcm tu kt aku? Aku pun ada hati dan perasaan juga'. Tanpa aku menjawab soalan dari member aku, aku nk terus balik je dan berehat. Semua member aku mula pandang aku dgn risau.
Di rumah.. ( dlm bilik )
Tok, tok ,tok, tok...
"Abang, Auni mintak maaf abang Haziq.. Auni tau semua ni salah Auni sebab tk bincang dgn abang ". Pujuk Auni kt luar bilik aku.
"Haziq.. Buka pintu ni Haziq benda ni kita boleh bincang sama ii ". Laung abang aku dari luar.
"Nk bincang apa lagi abang, lagi pun benda dh jadi ". Balas aku yg tengah sedih.
"buka lh Haziq.. Kalau Haziq macam ni, abang tk nk dh bagi Haziq apa ii yg Haziq mintak nanti, abang tk nk dh ambik Haziq lepas balik sekolah esok. Biar Haziq tumpang dia ". Ugut abang aku.
Aku gi buka pintu untuk diorang, ye lh kalau tk buka.. esok aku nk tumpang sape doh kalau abang aku tk nk ambik.. Tk kn lh nk tumpang Daniel kot.. Memang tk lh dia dh maki aku.
"Abang.. Auni mintak maaf sebab buat macam ni tanpa bincang dgn abang. Auni tau ni semua salah Auni. Auni dh buat hati abang hancur ". Ckp Auni yg tengah sedih sambil memeluk aku.
Aku balas peluk kn adik aku tanpa berkata apa ii. " Dh jom, Ziq jom turun makan. Ibu ayah dh tunggu kt bawah, cpt. Nanti diorang marah kalau kita turun lambt. Jom ". Ajak abang aku untuk turun makan.
Daniel pov.. ( dirumah )
Tok, tok..
"Oii Sya, kau tk nk makan ke.. Sya aku nk pinjam kasut kau boleh tk? ". Tanya aku kt adik aku. Asal diam je dia ni selalu nya dia yg paling bising. Ke merajuk ni..
" Abang.. Abang kenal budk ni tk? ". Tanya adik aku .
( Gambar yg adik aku tunjuk )
" ouh, Haziq ke? Kenal dia classmate aku.. ". Jawab aku dgn selamba.
"Asal tanya, knp kau suka dia ke? ". Kata aku yg tengah cari kasut.
"ouh, tapi dengar cite dia ada luahkan perasaan dia kt abang. Abang tolak dia ke? ". Tanya adik aku. Macam tengah sedih je budk ni, lepas tu tiba ii tanya soalan yg mengarut.
"ye aku tolak cinta dia.. Dh puas hati, asal kau tiba ii tanya soalan yg ngarut ii ni. Kau ok tk. Ada budk buli kau ke kt sekolah? ". Tanya aku.
"Jadi abang tolak dia dan maki dia, macam tu ke.. Lepas tu tinggal kn je dia,macam tu? ". Tanya adik aku yg hampir nangis.
"Weh kau asal ni tiba ii nangis ni. Ada org buli kau ke. Hah? ". Tanya aku risau dgn adik aku.
"hiks...hiks... Sya pernah duduk kt tempat dia.. Sya pernah di tolak juga macam dia ". Kata adik aku yg tengah menangis, ouh patut lh dulu dia asyik nangis je, rupanya cinta dia di tolak.
Actually aku ada lh juga rasa bersalah sebab aku rasa macam aku dh terkasar sangat kt dia hari tu. Lagi pun benda dh jadi nk buat mcm mana lagi pun dia yg buat aku bad mood masa tu, memang lh kena maki dgn aku.
" Ye, ye abang tau yg abang salah. Abang tk patut maki dia. Abang tk patut tolak dia dgn kasar. Abang mintak maaf ". Kata aku dgn lembut kt Sya dan pujuk dia.
______________________________________
Bersambung...
YOU ARE READING
Kawan atau Cinta
Teen FictionKisah seorang budak lelaki yg telah jatuh cinta pada seorang pembuli iaitu classmate nya sendiri malah cinta nya telah ditolak mentah ii oleh crush nya sendiri Sapa yg nak baca boleh terus kn yg tak nk jgn baca.. Cerita ni hanya di reka semata-mata...