الفصل التاسع عشر

148 8 6
                                    

مرت الأيام سريعاً ما بين تجهيزات العرس وإكمال نواقص ولوازم العروس وها هو يوم العرس نهاراً.....

في منزل يحيي كان يتأكد من أن كل شئ علي أتم وجهه يتفقد الإرجاء وينظر إلي ديكور المنزل برضي حيث أصرت سها علي تغير كافة الديكورات والاثاث لأن القديم كان من إختيار خطيبته السابقه ... المنزل عباره عن طابقين يتكون الدور الارضي من غرفة المعيشة والمطبخ وغرف استقبال وغرفه اضافيه للضيوف وغرفه خاصه ب يحيي والدور الثاني عبارة عن غرفه نوم رئيسيه وغرف اضافيه للأولاد فيما بعد ....

يحيي بنظرة رضا : أنا متأكد أن كل حاجه هتكون اجمل من ما أنا متوقع

خرجت ابتهال برفقة خلود من المطبخ بعد أن قاموا بوضع الطعام ونظرت ابتهال إلي يحيي: يلا ي حبيبي خلاص خلصنا ..

يحيي بابتسامة: توكلوا أنتو علي الله وأنا هشيك أخر مره وهحصلكو ..

________________________

في منزل خلود ....

ريما : ريم إيه رأيك الطرحه دي ولا دي ؟؟

ريم : ....

ريما : ريم!!

ريم :...

ريما بصوت عالي نسبياً وهي تهز كتفها : ريييييم مالك ..

فزعت ريم لصوتها ونظرت لها بغل : إيه يابنتي فزعتيني عيزا إيه...

ريما باستغراب : مالك يابنتي عماله انده عليكي وأنتي في عالم تاني خالص

ريم بشرود : لأ لأ معاكي أهو كنتي بتقولي إيه !!

تعجبت ريما لحالتها ولكن قررت أن تتناقش معها بعد أن يعودو من الفرح ليلاً : كنت بقولك الطرحه دي أحلي ولا دي علشان نلحق ننزل للبيوتي سنتر ..

حاولت ريم التفاعل معاها وعدم التفكير في أي شئ حتي لا تلفت نظر ريما : التانيه اجمل بكتير وهتليق أكتر...

وانشغلو بالحديث عن باقي المستلزمات

__________________________

انتهي يحيي من أموره وكان علي وشك الخروج من المنزل ولكن استوقفه ظرف علي الارض قد أدخله أحداً من الخارج فقام بأخذه وفتحه ونظر إلي ما في داخله بصدمه كبيرة أو لأكون دقيقه نظر لها بوجع كبير وحسره....

__________________________

ليلا داخل البيوتي سنتر .

نظرت سها بتوتر إلي خلود واردفت : أنا خايفه خالص ياعمتو مش عارفه ليه حاسه أن قلبي مقبوض

خلود بابتسامة: ما تقلقيش يا حبيبتي ده من التوتر بس

سها بانزعاج : معرفش ياعمتو بس حاسه بحاجه وحشه حاسه ان....
قاطع حديثها دخول ريم مسرعه : يلا يا جماعه يحيي جه

انتفضت سها فزعا واذدات وتيرة تنفسها ولكنها ظلت تقنع نفسها بأن هذا كله من التوتر...

دخل يحيي بعد أن سمحت له خلود وذهب إلي سها وكانت تعطيه ظهرها حيث أصرت ريما علي أنهم يقوموا بفعل فكره ال first look  ...

احببته سرا حيث تعيش القصص. اكتشف الآن