في مكان اخر....
يقوم بفتح الباب بعصبيه شديده حتي دون طرقه ما ان راؤه الموظفين فزعو وقامو وقوفا ذهب مباشرتا الي احد المكاتب بلزاويه وقام بوضع كلتا يديه علي سطح المكتب ناظرا الي الموظف الواقف امامه خلف المكتب ينظر اليه رعبا قائلا له ببرود شديد ولاكن بنبره حاده وتعبير وجها صارم:ماشوفش وشك في الشركه هنا تاني تنزل دلوقتي الحسابات وتاخد مستحقاتك وتغور فاهم.
الموظف مرتعشا:حح..حاضر يا بشمهندس يحيي
يحيي ناظرا الي باقي الموظفين في المكتب:اي حد هيتهاون في اي امر من امور الشغل هيحصلو ..وسكت قليلا ليري اثر حديثه عليهم ثم تحدث مفهوم؟!
جميع الموظفين في صوت واحد: مفوم يا بشمهندس
يحيي ناظرا الي احدي الموظفين:استدعيلي رئيس شئون العاملين فورا
الموظف:حاضر يا بشمهندس..
بعد دقائق قليه وفي مكتب يحيي اتي اليه رئيس شئون العاملين طرق الباب وحين سمع الرد من يحيي سامحا له بلدخول دلف الي المكتب قائلا: امرك يا بشهمندس
يحيي: السكرتيره الخاصه بتاعت مكتبي اديها باقي فلوسها ومشيها ونزلي اعلان في الجرايد ان احنا محتاجين سكرتيره واكتب المواصفات المعهوده مش مهم الخبره اهم حاجه تكون مش متزوجه علشان تتفرغ لشغلها ويفضل تكون نفس تخصص الشركه او ادارة اعمال
مدير الشئون:اي اوامر تانيه يا بشمهندس؟
يحيي:لا اتفضل
ستووب..(يحيي عزت الاسيوطي في اواخر العقد الثاني من عمره متخرج من كلية الهندسه قسم المعمار طويل القامه عريض المنكبين ووسيم اللي درجه كبيره فهو صاحب عيون خضراء غامقه لوهله تظن انها فيروزيه وشعر بني ناعم وبشره قمحاويه تتميز بطابع ذكوري جذاب يعيش مع والدته السيده ابتهال حسني واخواته البنات مريم تبلغ من العمر الخامسه والعشرون وجميله في بدايه العقد الثاني وهنتعرف عليهم في الفصول اللي جايه واخ يصغره بعشر سنوات يتحمل هو مسئوليه اخواته بعد وفاة والده منذ اكثر من خمس سنوات يدير شركه والده للهندسه ولاكن في ظرف الخمس سنوات الاخيره جعلها من كبار شركات الهندسه فهو في العمل كما نقول نحن "ميعرفش ابوه" يهابه الجميع وينفذون له جميع اوامره فهو صارم للغايه وقاسي الطباع لا يقبل المناقشات في اي قرار قد اتخذو مسبقا )...
بااك..
دخل صديق يحيي المقرب عبدالرحمن بعد ان طرق الباب فهو صديقه منذ الاعداديه مرح الطبع اجتماعيا يحب تكوين الصدقات فهو النقيض لصديقه بطريقه تجعل كل من يروهم لا يصدقو بان هذان اصدقاء من كثر اختلافهم هاتفا...
:اي اللي بيحصل ده ي يحيي انت ماشي تطرد في الناس كده ممشي اتنين علي الصبح كده مالك يا ابني طب الموظف وده جزاتو علشان غلط انما السكرتيره عملتلك اي علي الصبح كده ولا هو قطع ارزاق وخلاص ...
يحيي باسلوب بارد وبهدوء يثير اعصاب اي شخص:لا هي كمان غلطت
عبدالرحمن ببعض الحده :يابرودك ي اخي غلطت ف اي بقا
يحيي:هي اللي بتطلع اسررنا لمدحت شاكر
عبدالرحن مصدوما: وانت عرفت منين انو هي
يحيي وهو مازال محافظا علي هدوئه المستفز:طرقي الخاصه متشغلش بالك انت ...وتحدث اليه ببعض من الحده وانا مبقطعش ارزاق حد من غير سبب ي محترم.
عبدالرحمن مدعيا الخوف:عيب عليك ياباشا مين قال كده هو حد يستجراء
نظر له يحيي شظرا ثم نظر الي الملفات الموضوعه علي المكتب امامه قائلا :موضوع السكرتيه ده يخلص في اسرع وقت بعد بكرا بلكتير الاقي واحده قعده برا بتشتغل .
عبدالرحمن فاتحا فمه مصدوما : بعد بكره تكون اتوظفت ده مستحيل نلحق ده ميكونش الاعلان اتطبع اصلا انت بتقول اي وهنلحق نعمل المقابلات وندرس الملفات امتي ونختار واحده وكمان تيجي تشتغل كل ده في يوم
يحيي دون ان ينظر اليه : مش شغلي انا قلت كلمه بعد بكرا الاقي واحده واقفه برا وشايفه شغلها كلامي مفهوم ...يلا اتفضل ورايا شغل
خرج عبدالرحمن وهو يحدث نفسه قائلا :يوم اذاي هنلحق نعمل اي ولا اي منك لله يا ابن الاسيوطي كل اللي عليك كلامي مفهوم كلامي مفهوم لكن يهز طوله في حاجه لا اشوف فيك يوم مترمط فيه ي ابن طنط ابتهال..
يحيي:اطلع اخلص ومن غير شتيمه
عبدالرحمن:عرفت منين اقصد انا يابشا مقدرش 😅
يحيي:هتقولي ما انا عارف لسانك يلا اتفضل برا.
عند بطلتنا ذهبو جميعا الي المحامي لتحدث في امر الميراث والتركه.....
خليل:اتفضل يا متر اقراء الوصيه
أنت تقرأ
احببته سرا
Romanceالمقدمه احببتك بكل ما املك من قوه لاحظ الجميع عيني المسلطه تجاهك شغفي بحديثك .ضحكتك الرجوليه وسامتك ولاكن لم اجد منك سوا البرود القاتل هل انت حقا قاسي؟ ام تهرب من شيئ وراء هذا القناع من اللامبلاه والبرود ..اعلم انك تحبني ولاكن لما الصمت لما العذاب ف...