الفصل الثاني عشر

910 25 10
                                    

حضر المئذون وقام بكتب الكتاب لتفيق سها علي عبارة :بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في الخير...لا تعلم متي اتي المئذون او متي وضعت امضتها علي العقد كانت شارده طوال الوقت .....

اطلقت خلود زغروطة فرح وقامت بحضنها واقتربت اماني لتسلم عليها وتهنأتها فرحه بصديقتها...اما ريم فكانت مشغولة البال بأختها فريما مختفيه ولا تعلم اين ذهبت فجأه لتخرج للبحث عنها ....

بينما وقف يحيي في وسط الغرفه ليردف: بعد اذنكو يا جماعه هاخد مراتي ونخرج شويه ..

اطلق عبدالرحمن صفيرا ضاحكا علي فرحه صديق عمره بينما أبتسم الجميع واذن له خليل فلا احد يستطيع منعه فهي الان زوجته...

____________________

خرجت ريم لتبحث عن ريما لتجدها جالسه في احدي اركان الحديقه تبكي ..فأسرعت بالذهاب اليها..

ريم بقلق شديد : ريما مالك!! بتعيطي لي حد عملك حاجه ؟!!

ظلت ريما تبكي ولم تجيب عليها.....

ريم بحذر : اسلام قالك حاجه ؟؟!

ظلت تبكي وقامت بأعطأها الهاتف لتنفتح اعين ريم علي وسعها من هول ما رأت .....

ريم بحده : الصور والمحدثات دي متفبركه..!!

انخفض صوت بكأها لتردف ريما بصوت متقطع : ق.  قق  قالي..ل للو ..ما وا وافقتش ع ععلي كتب الككتاب ه ههيبعتها ل ..  لسيف

ريم بعصبيه شديده : اي هو شغل عافيه ولوي دراع..انا هروح لسيف واقولو علي كل حاجه وهو يتصرف مع الحقير ده ..واهو سيف يهزقك شويه علشان انتحرتي ولا ان الحيوان ده يبتزك كده !!!

وهمت بالوقوف للذهاب لتجد ريما ممسكه بيديها وفي عينيها نظره رجاء وكسره لطلاما كانت ريم الطرف الاقوي وريما هي الشخص السلبي تخاف من المواجه وتتعامل مع الامور بشكلا سلبي علي عكس ريم التي تفضل الموت علي الانسحاب...

جسلت ريم بجانبها مره اخري وتأخذها في احضانها وتملس علي رأسها لتردف بهدؤ: امال ناويه تعملي اي معاه؟؟! ماهو لو متحطلهوش حد هيتمادي فيها وده بيقولك كتب كتاب !!

ريما وقد انخفض صوت بكأها ولاكنها مازالت تشهق : هه .. ههواففق ..ععليه..و.لو للو ممحصلش حاجه ..يبقي دهه نصيبي !!

ريم بعصبيه: انتي اكيد اتجننتي توافي علي مين علي القذر ده ؟!.

ريما بهدؤ: ا..اانا طاالععه اوضتي..

وقامت لتدخل من باب المطبخ المطل علي الحديقه لتصعد الي غرفتها...بينما ريم دخلت اللي الصالون لعدم اثارة شبهات سيف....

______________________

خرجت سها مع يحيي ليقوم بفتح باب السياره لها لتصعد ثم يلف ليصعد ثم ينطلق بهاا....

احببته سرا حيث تعيش القصص. اكتشف الآن