Chapter 2 - Ad :)

180 10 1
                                    

Hari pertama aku berkerja, not bad. Cuma aku perlukan masa untuk biasakan diri untuk kerja macam ni, yah being a singer is not easy guys.

Dulu, selalu nyanyi depan awek je. Apa? Tak percaya? Haa, ni aku nak cerita ni. Dulu zaman - zaman aku form 1 dulu, aku ada girlfriend.

Tiada sorang pun tahu yang dulu aku pernah ada girlfriend. Yelah, bab ii macam aku mana pernah cerita kat orang. Even Hakeem, Zahrin pun tak tahu pasal benda ni. Nama dia Laila, bukan Laila Majnun ye.

And, kitaorang jarang berjumpa. Kitaorang akan jumpa bila aku balik kampung sebab cuti semester. Tak pun, time outing, dia sanggup datang jauh - jauh dari Kelantan ke Ipoh.

5 tahun yang lalu....

Aku memetik gitar dan menyanyikan sebuah lagu kegemaran teman wanita aku.

Dewi, kau lah hidupku,
aku cinta padamu sampai mati.

Dewi,
belahlah dadaku,
agar kau tahu,
agar kau mengerti.

Seorang gadis menepuk tangan.

'Sedap suara awak.', kata Laila kepadaku.

'Tengok lah sapa yang nyanyi?' Bangga sekali sekala apa salahnya.

'Yelah, awak. Oh, ye. Awak tak nak cuba nasib awak hantar demo awak kat studio. Awak kan pandai buat lagu.', Ye, aku memang pandai buat lagu tapi tu sekadar hobi aku time bosan je.

'Tapi, saya takut lah.'

'Takut apa nya awak? Awak berbakat. You have the talent kut!', ujar Laila kepadaku.

'Saya takut kalau diorang reject hasil kerja saya.'

'Alah, tu fikir kemudian lah. Awak hantar lah dulu.' Laila memegang tanganku.

'Awak boleh, ok?'

END FLASHBACK.

Kalau korang tanya aku, kenapa aku dengan dia putus, sebab cinta jarak jauh kan takkan pernah kekal. Lagipun, dia dah ada yang lain.

****

Author's POV

'Hakeem.'

'Haa, ye Cik Ad. Cik Ad nak pesan apa - apa lagi?', tanya Hakeem kepada Ad.

'Erm, nothing. Btw, jangan cik ii dengan aku. Panggil aku Ad je. Aku nak tanya kau boleh?'

'Boleh. Tanyalah.', kata Hakeem sambil menganggukkan kepalanya.

'Who's that guy? Penyanyi baru kat bar ni ke? Yesterday, I saw him with you. It's that your friend?', tanya Ad kepada Hakeem.

'Ya, that's my friend, my schoolmate. Kitaorang sekolah kat sini. Dia baru je jadi penyanyi kat bar ni. Katanya nak cari duit sikit buat survive. Maklumlah, dia dari Kelantan.', jelas Hakeem kepada Ad.

'Ouh, Kelantan? Jauhnya, sampai sekolah kat Ipoh ni.', ujar Ad.

'Ayah dia dulu SBP kat situ. That's why lah.', kata Hakeem kepada Ad.

'Ouh, faham.'

Tiba - tiba terdengar suara seorang lelaki yang menyanyi sambil memetik gitar. Ad dan Hakeem pun memandang ke arah suara tersebut. Ternyata itu adalah Kahar.

Kau begitu sempurna, dimata ku kau begitu indah
Kau membuat diri ku, akan s'lalu memuja mu

Disetiap langkah ku, ku 'kan s'lalu memikirkan, diri mu
Tak bisa ku bayangkan hidup ku tanpa cinta mu

Janganlah kau tinggalkan diri ku
Tak 'kan mampu menghadapi semua
Hanya bersama mu ku akan bisa

Kau adalah darah ku
Kau adalah jantung ku
Kau adalah hidup ku, lengkapi diri ku
Oh sayangku kau begitu
Sempurna, sempurna

Kau genggam tangan ku, saat diri ku lemah dan terjatuh
Kau bisikkan kata, dan hapus semua sesal ku

Janganlah kau tinggalkan diri ku
Tak 'kan mampu menghadapi semua
Hanya bersama mu ku akan bisa

Kau adalah darah ku
Kau adalah jantung ku
Kau adalah hidup ku, lengkapi diri ku
Oh sayangku kau begitu
Sempurna, sempurna

Semua orang di bar itu menepuk tangan sambil bersorak sebagai tanda menyukai nyanyian itu tadi.

'We Want More! We Want More! We Want More!'

'Korang nak lagi tak?', tanya Kahar kepada audiens.

'NAK!'

'Ok, this song is dedicated to someone that i love but she have someone else and this is my favourite song too. So, terimalah.. Tapi Bukan Aku.'

Dia mula memetik gitar dan menyanyi.

Jangan lagi kau sesali keputusanku
Ku tak ingin kau semakin 'kan terluka
Tak ingin kupaksakan cinta ini
Meski tiada sanggup untuk kau terima

Aku memang manusia paling berdosa
Khianati rasa demi keinginan semu
Lebih baik jangan mencintai aku dan semua hatiku
Karena takkan pernah 'kan kau temui cinta sejati

Berakhirlah sudah semua kisah ini dan jangan kau tangisi lagi
Sekalipun aku takkan pernah mencoba kembali padamu
Sejuta kata maaf terasa 'kan percuma
S'bab rasaku t'lah mati untuk menyadarinya

Suasana kembali sunyi dan mereka pun bersorak.

S'bab rasaku t'lah mati untuk menyadarinya.

Semua audiens di dalam bar itu semua bertepuk tangan dan melakukan standing ovation termasuk Ad dan sahabatnya, Hakeem.

'Uyoo! Caya lah Kahar! Ni baru lah sahabat aku!', sorak Hakeem sambil bertepuk tangan.

'His name is Kahar?', tanya Ad kepada Hakeem.

'Ya.'

*****

Selepas selesai kerja nya, Kahar pun menggalas beg gitar nya dan berlalu pergi. Baru saja ingin memegang tombol pintu, tiba - tiba ada seseorang gadis memanggil namanya.

'Kahar!' Kahar pun berpaling ke arah suara tersebut. Ternyata itu adalah gadis yang dia terserempak pada siang tadi, Ad.

'Yes?' Ad berhadapan dengan lelaki itu.

'Erm, tadi aku ada dengar kau perform tadi. And, suara kau bagus. I'm your new fans right now. So, can i have your signature?', tanya Ad sambil menghulurkan kertas dan sebatang pen.

'Of course.'

Kahar pun menandatangani kertas kosong tersebut lalu memberikan semula kepada Ad.

'Erm, Aku pergi dulu tau. Btw, what's your name, girl?'

'Ad.'

'See you next time, Ad.' Kahar pun keluar dari bar itu.

Ad pun melihat kertas tersebut. Dia ternampak ada sesuatu di bahagian belakang kertas tersebut.

018 789 0124 - Kahar :)

Ad pun tersenyum lalu keluar dari bar itu.

PHC Level Up! // Abdul Kahar X Adelea FarishaWhere stories live. Discover now