Chapter 38

3.1K 215 10
                                    

Darla pejam kelopak matanya perlahan-lahan apabila mata mulai terasa memberat. Suasana sekeliling memang tidak dia hiraukan langsung. Entah kenapa, Edriane tiba-tiba mengajaknya untuk keluar mencari ilham. Ilham mana dia pun tak tahu, mungkin jiran lama suaminya.

Dengan badan masih berbalut baju tidur kelawar, dia hanya terkedek-kedek mengikuti langkah Edriane yang memang terlalu laju dari langkah kecilnya.

Sekarang dia sudah berada di dalam kereta yang dipandu oleh Edriane. Wajah suaminya juga langsung tidak dipandang dari tadi. Akhir-akhir ini moodnya tidak membaik, memburuk adalah. Rasa nak marah, nak pukul, nak tendang, nak tumbuk, nak sepak, nak cubit, nak gigit. Macam-macamlah, asalkan perkataan nak tu ada.

Sudahlah sekarang langit masih gelap gelita, batang jalan lagilah tak nampak. Hanya disinari dengan lampu kereta yang dipasang. Suami dia ni gamaknya nak jual isteri sendiri dekat Thailand kot, sebabtu sanggup keluar pagi-pagi.. Tak apalah, kita mampu pasrah dengan takdir. Kalau jumpa sugardaddy sanggup dia tinggalkan Edriane.

"Darla." Bahu isterinya ditolak perlahan. Edriane sudah berdiri di luar.

Darla kelip-kelip matanya menyesuaikan penglihatan. Dia angkat kepala yang terlentok di penyandar kerusi. Tangannya naik menggosok mata yang masih kabur. Dipandang sekeliling melalui cermin kereta itu. Gelap.

Penuh dengan pokok-pokok yang tinggi dan pokok kelapa berbaris lurus antara satu sama lain. Dia jauhkan pandangannya, ada air yang berombak deras. Seperti tahu mereka ada di mana sekarang, Darla pandang suaminya yang masih tercegat di depan pintu.

"Abang, apa kita buat dekat sini? Abang nak selam Darla dalam air pantai ni ke? Abang nak jual Darla dekat nelayan mana-mana ke? Ke dekat lanun?" Soal Darla bertubi-tubi. Dia start overthinking bermacam-macam.

Dahi Edriane berkerut mendengar soalan keluar dari mak buyung satu ini. Inilah yang terjadi jika isterinya hamil, overthinking tak pernah habis. Lepastu start nangis. Dia jugalah yang terpaksa menjadi pemujuk si isteri walau kerjanya masih belambak.

"Sayang, kalau aku nak jual kau. Aku dah lama jual, tak payah tunggu kau mengandung dulu." Balas Edriane tegas. Dia hulurkan tangannya pada Darla yang masih di dalam perut kereta.

Tangan kasar lelaki itu tanpa teragak-agak disambut oleh Darla. Dia keluar dari kereta itu seraya memandang sekeliling. Kembali memandang Edriane yang sudah berada di hadapannya.

"Kalau abang nak jual saya, abang jual dekat sugardaddy ya?" Pinta Darla. Dia muncungkan bibirnya. Sempat lagi kau Darla...

Jelingan tajam dihadiahkan buat Darla yang tersengih kerang busuk. Kang ada yang masuk berita sebab tertelan selipar nanti.

Tanpa membuang masa, dia terus menarik Darla menghampiri pantai. Semakin hampir, semakin kuat angin pantai menusuk kulit mereka yang hanya berlengan pendek.

Tangan kanan Darla dipegang erat oleh Edriane. Tangan sebelah lagi digunakan untuk memeluk diri sendiri akibat tak dapat menahan sejuk.

"A..abang, sejuk lah!" Kata Darla sedikit menggigil. Langkah Edriane terus dimatikan. Dia berpaling ke belakang melihat ke arah isterinya.

"Tunggu sini, aku pergi ambil sweater kau." Edriane lepaskan pegangannya pada tangan Darla. Darla hanya diamkan diri. Apabila tubuh Edriane sudah semakin jauh, dia lanjutkan perjalanannya menghampiri pantai itu.

Langkahnya automatik mati apabila air pantai sudah menenggelamkan buku lalinya. Dia berundur setapak, sejuk pula air ni. Makin erat dia memeluk tubuhnya.

Dia dongak memandang langit yang berwarna biru tua. Tanpa sadar, senyuman tipisnya merekah. Tiba-tiba terasa ada kain yang menyentuh kulitnya. Dia pandang ke arah belakang.

His Little Amore | C |Where stories live. Discover now