Pagi menjelma. Asyfa membuka kelopak mata nya perlahan-lahan apabila bunyi alarm telefon pintar menjamah perdengaran nya.
Aik tak mati mati lagi ke aku ni. Ceh.
Asyfa bermonolog dalam hati sendiri.Ahad, 1 Januari 2023.
2023? Ya, 2023.
Januari? Bulan kelahiran emcik crush tercentah. Yeahhaa.
Walaupun semalam baru bertengkar dengan bapanya, dia tetap harus semangat menjalani hidupnya seperti biasa.
06:30 pagi.
Setelah selesai menunaikan solat fardhu subuh, Asyfa bersiap siap mengenakan sehelai blouse bewarna hitam, sehelai palazzo hitam, dan sehelai jersey shawl yang juga bwwarna hitam dililit simple tetapi kemas.
Eh hitam? Emo girl ke dia ni.
Hitam tetap menjadi warna kegemaran nya. Antara sebab nya adalah tak leceh nak pilih warna apa nak pakai dan tidak mudah kotor. Kalau kopi tertumpah bukan ada sapa nampak pun kan. hehe.
Bijak kan aku. MUAHGAHAGA.
Setelah selesai bersiap apa yang patut, dia turun kebawah.
Aik. Nampaknya semua tidur lagi ni.
Asyfa menyelinap masuk ke dalam bilik tidur ibunya. Nampaknya ibunya tidur dengan adik kembar bongsunya. Syahmi Aisar dan Syamim Aisara. Mereka berdua masih berumur 5 tahun.
Ibunya masih tidur tapi dia mengambil tangan ibunya lalu menyalami nya. Kemudian dicium kedua belah pipi ibunya.
Takkan lah tak salam kut. Anak sukung mithali ni boss. Eh betul ke mithali?Tiba-tiba air matanya mengalir. Eh apasal kau nak nangis pulak ni berader. Lemah la kau. Dia bermonolog dalam hati sendiri.
Asyfa terus keluar dari bilik ibu nya lalu menuju ke ruang tamu.
Automatik kakinya memberhenti kan langkah. Bapa nya sedang duduk di atas sofa.
Bapanya sedar akan kehadiran nya itu. Tetapi dia tidak hiraukan.
"Papa, nak salam", Akhirnya Asyfa mengambil keputusan untuk menyalami ayah nya sebelum keluar dari rumah. Haih kena la turun kan sikit ego tu.
Ayahnya yang sedang membaca surat khabar itu tidak menghiraukan Asyfa yang menhulur kan tangan untuk bersalaman. Wajahnya masih ketat.
Melihat keadaan begitu, Asyfa mengeluh kecil lalu bergerak keluar dan mengambil kunci moto nya. Wow dah jadi anak derhaka ke tu.
Setelah enjin honda cbr 150R nya dihidupkan, dia terus menaiki ke atas motosikal nya lalu memecut ke tempat yang dituju nya.
Aik, baru pukul 7 pagi ni. Kalut kalut nak gi ane senah ?
..
Asyfa memakir motosikal nya di tempat parkir motosikal pelajar. Aik jap jap, pelajar? Ya, dia pergi sekolah harini.
Takkan hari cuti nak gi sekolah pulak?
Harini ada tuisyen la dey...
Asyfa terus menaiki tangga satu persatu segingga lah dia tiba di kelas nya.
"Eh, Asyfaa!", jerit Fayyad kuat dari tempat duduknya. Asyfa hanya membalas dengan senyuman. Alahai encik crush ni. Awok jangan somel somel sangat boleh tak? Blushing lah kiter.
Kaki bergerak ke arah meja nya. Punggung dilabuhkan di atas kerusi lalu mengeluarkan isi dalam beg nya.
Sedang dia menyusun alat tulisnya di atas meja, terasa seperti kerusinya disepak perlahan oleh jiran belakang.
Siapa lagi kalau bukan Fayyad.
Cey best ar encik crush duduk belakang kita hehehe. Tapi tak best ar takle nak ushar.
Perlahan lahan badan dipusingkan kebelakang menghadap Fayyad yang sedang tersenyum kambing dari tadi. Elele. Geram je nak cubit pipi budak ni.
"Asyfaaaa", panggil Fayyad meleret. Macam biasa. Siapa je tak blushing oii crush panggil camtuu. Geram je nak sepak. Sape suruh somel sangatt.
"Yeee, nak apaaa", Jawab Asyfa meleret sambil tersenyum nipis. Eh eh. Apasal bersweet sweet ni. Kau ingat dia tu bakal shuben kau ke?
"Ishh Asyfa niii, takkan lupa kot", Kata Fayyad perlahan sambil bibirnya dicebikkan. Muka dibuat buat seperti mahu menangis. Mengada ngada betul eh mamat ni, ada jugak yang makan kaki author nanti !
Asyfa ketawa perlahan lalu mengeluarkan sesuatu dari beg yang dibawanya. Sebuah beg kertas dihulurkan kepada Fayyad.
"Pibesday Fayyad", itulah ayat yang keluar dari mulut Asyfa. Simple kan?
Fayyad membuntangkan matanya luas. Senyuman tidak dapat lagi disorokkan. Oh mai gawd! Dia ingat besday aku MUAHAGHAHA. Jangan jeles yall.
"Ish apalah you ni. Susah susah jer", Fayyad malu malu kucing sambil membelek-belek isi beg kertas berjenama H&M itu.
"Nanti awak pakai tau hoodie tu", Kata Asyfa lembut lalu tersenyum nipis.
"Aip Aip, kapten !", Balas Fayyad sambil menabik tangannya.
Asyfa ketawa perlahan.
"Wei wei, cikgu mai dah !", jerit salah seorang rakan sekelasnya. Guru matapelajaran masuk ke dalam kelas lalu semua murid berdiri memberi salam. Maka, bermulalah sesi pembelajaran mereka hari ini..
..
"Terima kasih, cikgu !", Laung ketua kelas disertai pelajar pelajar lain.
Pukul 12.02 tengah hari.
Asyfa segera mengemas barang barang nya yang berterabur di atas meja. Beg digalas lalu kerusi ditolak.
"Bruuppp, brupp..",
"Aduh sabarla baby, japgi kita makan ek?",Asyfa mengomel sendiri sambil memegang perutnya yang digelar 'baby' itu. Ya, dia tak makan apa apa pagi tadi.
"HAHAHAHAHA, KELAKAR LA YOU NI !", Fayyad ketawa mengekek apabila melihat gelagat Asyfa yang sedang bercakap dengan perutnya sendiri.
Asyfa terus mengalihkan pandangannya kearah lain. Muka nya sudah memerah menahan malu. Aduh tak sedar emcik crush dengar tadi. Aduh malu la camni. Aduh bagaimana ini. Aduh bagaimana dengan akuu, terlanjur mencintaii muu. Eh dah dah. Terlajak nyanyi pulak.
"Ish jangan la gelak, malu lah camni", Asyfa menghadap kearah Fayyad semula sambil matanya memandang kearah lantai. Aduh, malu kot ! Crush aku pulak tu !!
"AHAHHAHAHA, you la tadi. Kenapa you panggil perut you baby. Kalau betul betul ada baby dalam tu macam mana, AHAHAHAHA!", Fayyad masih lagi dengan sisa tawa nya. Amboi, biarlah kat orang nak panggil baby ke, babi ke, eh.
"Ish, dahla tuu tanak kawan !" Eh, eh. Kau jangan nak ngade sangat eh pompuan. Author bagi makan selipar jamban kang, haa.
"Alolololo, okay okay. Jom turun bawah", kata Fayyad apabila menyedari hanya mereka berdua yang tinggal di dalam kelas ini.
Tanpa melengahkan masa, Asyfa dan Fayyad terus turun ke bawah. Orang kalut nak balik ni, letih !
"Asyfa, lupa nak bagitau you. Petang ni i ada buat birthday party kat rumah i. I dah jemput semua classmate yang lain", kata Fayyad tiba tiba sambil berjalan disebelah Asyfa.
"Ouhh, insha allah kalau free, saya datang", Balas Asyfa pendek. Dalam hati dah berbunga bunga crush ajak datang rumah !
..
Macam mana dengan bab ni? Kalau sudi tolonglah tekan butang vote tu ye. Kalau tak author sumbat selipar jamban.Btw jgn gelak dho salah grammar ke salah tatabahasa ke. Tak baik la dosaa~
YOU ARE READING
Luka Asyfa | [SU]
Romance⚠️ cringe alert • penulisan santai • cerita ni memang rilek" je dijamin konflik tidak berat. Insha allah. HAHAHAHA •Tajuk dan cover tak tetap. Akan diubah semula. Ni sementara je. •jangan ambil sirius, tulis suka-suka je. ⚠️ Maafkan saya atas segal...