s e v e n

12 2 2
                                    

Sedang Andre dan Asyfa masih khusyuk dalam perbincangan mereka, bunyi tapak kasut dari luar kelas menarik perhatian ahli kelas tersebut.

"Hai uolss~",

Satu kelas ternganga melihat Fayyad melangkah masuk jedalam kelas dengan relax nya. Aik, dah pukul 10 baru nak datang sekolah ke mamat ni? Ikut suka dia je nak datang pukul berapa ek, dia ingat sekolah ni bapak dia punya ke?

"Woi, hang pasaipa mai lambat, dengan salam apa tak bagi. Mak pak tak ajaq adab?",  kata cikgu Maimunah mendatar. Tetapi wajahnya masih tenang.

Fayyad tersenyum kambing sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal. Lantas kakinya menuju ke arah meja guru. Dia membisikkan sesuatu kepada cikgu Maimunah. Cikgu Maimunah pula mengangguk perlahan dan Fayyad bergerak ke arah meja nya.

Fayyad duduk di atas bangku sambil dahinya berkerut memandang seseorang yang duduk disebelah Asyfa. Eh macam familiar aje ni..

"Pstt psstt, woi",  bisik Fayyad perlahan. Asyfa dan Andre serentak memandang ke arah belakang.

"Asal kau sibuk datang sekolah aku, hah? Kelas yang sama pulak tu. Heh, dasar stalker. Tahulah aku idola kau. Semua pun nak ikut",  Kata Fayyad dengan riak wajah yang entah apa-apa.

Andre hanya memberikan side eye kepada sepupunya itu lalu kembali fokus perbincangan nya dengan Asyfa. Heh. Kau yang paksa aku sekolah sini. Buat bodoh pulak beruk sekor ni.

..

Loceng berbunyi menandakan waktu rehat sudah tiba. Semua pelajar sudah turun ke kantin manakala Asyfa hanya meletakkan kepala keatas meja untuk tidur. Ya, malam tadi dia tak boleh tidur lagi.

Ada beza ye antara 'tak boleh tidur'  dengan 'tak tidur'. Dia bukan sengaja taknak tidur. Dah memang tak boleh tidur ye.

"Hai sayang",   suara bisikan garau seseorang yang meyapa pendengarannya membuatkan dia terkejut lalu mengangkat kepalanya. Alangkah terkejutnya Asyfa melihat Fayyad yang sedang melentokkan kepalanya di hujung mejanya. Dia berganjak badannya menjauhi Fayyad sedikit. Jaga ikhtilat lah katakan.

"Erm..kenapa ya?", balas Asyfa takut-takut. Dia sebenarnya masih takut dengan Fayyad setelah menyaksikan kejadian yang sangatlah tidak halal dan tidak selamat untuk tontonan anaq kechil.

Fayyad melepaskan tawa kecil. Dia mendekatkan wajahnya dengan wajah Asyfa sehinggakan Asyfa boleh merasakan hembusan nafas hangat Fayyad di kulit wajahnya.

Asyfa menjarakkan wajahnya lagi. Ya allah kenapa dengan Fayyad ni. Gila ke apa?

"Aik takut ke?", kata Fayyad mengejek sambil tertawa kecil lagi. "Comellah you ni", sambung Fayyad lagi sambil jari telunjuknya menyentuh hujung hidung mancung Asyfa. Dia tertawa kecil lagi.

Meremang bulu roma Asyfa apabila Fayyad berkelakuan begitu. Ya allah, kena rasuk ke dia ni?

Asyfa memandang sekeliling. Dia menelan liur. Ya allah, dahla takda siapa dalam kelas ni. Ya allah kau selamatkan lah diriku. Jauhkan lah aku daripada makhluk-makhluk yang mengerikan.

Tiba-tiba, kedengaran bunyi tapak kasut memijak lantai kelas 5 sains itu.

Oh tuhan.

Andre dengan gayanya masuk kedalam kelas 5 sains itu dengan sebuah cup aiskrim strawberry di tangannya. Kakinya bergerak menuju ke tempat duduknya yang terletak di sebelah tempat duduk Asyfa. Dia memandang Asyfa dan Fayyad hairan lalu sebelah keningnya diangkat.

Fayyad berdecit perlahan. Argh. dia ni lagi. Menyampah tengok hari-hari. Habis rancangan aku hancur. Kenapa lah kau kena duduk sebelah awek aku?

"Ehem",  Asyfa sengaja berdehem perlahan.

Fayyad bergerak keluar dari kelas. Mungkin menuju ke kantin.

Asyfa menoleh kepalanya kearah Andre. Lah tengah makan aiskrim rupanya. Sesungguhnya dia terliur melihat aiskrim strawberry itu. Favorite dia!

..

Luka Asyfa | [SU]Where stories live. Discover now