Alla på slottet väntatde spänt på att Marissa skulle komma tillbaka. Dem hoppades att det gick bra för henne. Elwira var orolig för Marissa.
-Undrar hur det går för henne. Sa Viola.
-Hoppas bara hon är okej. Sa Elwira.
-Det är hon säkert. Sa Wilhelm. Var inte så orolig.
-Hennes motståndare är en vampyr, Wilhelm. Sa Elwira Envist. Vampyrer är farliga, det vet du.
-Du oroar dig förmycket Elwira. Sa Wilhelm.
-Wilhelm, det är vår dotter vi pratar om. Klart att jag oroar mig. Sa Elwira.
Wilhelm försökte få Elwira att lugna ner sig och inte vara så orolig, men ingenting hjälpte. Hela dagen gick Elwira omkring med en orolig rynka i pannan. Timmarna gick och tillslut lagom till lunchen kom Marissa hem. Elsa sprang till Elwira och Wilhelms sovrum. Hon knackade och öppnade. Elwira satt i sängen och läste. Hon hade fortfarande en orolig rynka i pannan.
-Elwira. Sa Elsa.
Elwira tittade upp.
-Ja. Vad vill Elsa? Sa Elwira.
-Marissa är hemma. Hon är där ute.
Elwira flög upp ur sängen och sprang iväg för att möta Marissa. Marissa fick ett hjärtligt välkomnande när hon vandrade in på slottsgården. Flera hovdamer och hovmän flockades kring henne. Alla ville veta hur det gått i duellen. När Elwira kom ut på trappan fick hon syn på Marissa och alla hovdamer och hovmän som stod runtomkring henne. Hon började springa mot dem och ropade:
-Marissa!
När hon kom fram bad hon hovdamerna och hovmännen att flytta på sig och så hon kunde komma fram till sin dottter. Hovdamerna och hovmännen lydde och flyttade på sig. Elwira gick fram till Marissa och gav henne en kram.
-Marissa hur är det med dig? Är du oskadd? Frågade hon med ängslig ton på rösten.
-Jag mår bra mamma. Det är okej. Svarade Marissa med trött röst. Elwira tittade på henne. Hon såg utmattad ut. Elwira satte armen om henne.
-Kom. Sa hon. Vi går in.
Hovdamerna och hovmännen tittade efter dem. Det var tydligt att Drottning Marissa behövde vila. Elwira hjälpte Marissa in i hennes sovrum och ner i sängen. Marissa tittade tacksamt på henne.
-Vila dig nu. Sa Elwira och log. Du behöver det. Marissa log och la sig ner. Elwira gick ut ur rummet. Hon började gå bort mot sällskapsrummet. När hon nästan var framme kallade kokerskan dem till bords. Kungafamiljen gick ner till matsalen och satte sig till bords, alla utom Marissa. Kokerskan kom ut från köket och börjde servera maten.
-Vart är Drottning Marissa? Frågade hon.
-Hon ligger i sängen. Hon behövde vila. Svarade Elwira.
-Ska jag gå upp med mat åt henne?
-Ja Nelly. Det kan du. Svarade Elwira. Nelly nickade och gick. Hon var tvungen att gå genom matsalen när hon skulle gå upp. Hon bar en bricka i händerna. Efter en stund var hon tillbaka.
-Smakar det gott? Frågade hon.
-Ja. Lika bra som alltid. Sa Viola.
-Du är en mästerlig kokerska Nelly. Sa Elwira.
-Jättegott. Sa Ronja och Rosella med en mun.
Nelly rodnade och neg. Sedan gick hon in i köket igen. När dem nästan hade ätit färdigt gick Nelly upp och hämtade brickan. När hon kom ner igen tittade hon på Elwira.
-Drottning Marissa vill att ni kommer till henne. Sa hon.
Elwira nickade och reste sig och gick upp till Marissa. Hon knackade på dörren och gick in.
-Du ville träffa mig. Sa Hon och gick och satte sig på Marissas sängkant.
De övriga medlemmarna i kungafamiljen var i sällskapsrummet. Viola satt och läste, Wilhelm, Ronja och Rosella tittade i ett fotoalbum.
-Jag är uttråkad. Sa Ronja tillslut.
-Ska vi spela kort? Sa Wilhelm.
-Ja. Bra idé. Sa Viola.
Wilhelm plockade fram en kortlek och blandade korten.
-Vad ska vi spela? Frågade han.
-Vi spelar Finns i sjön. Sa Viola.
Wilhelm delade ut sju kort var åt dem och la resten av korten som en sjö på bordet. Rosella började.
-Pappa, alla dina fyror.
-Varsågod. Sa Wilhelm och gav henne ett kort.
-Ronja, alla dina fyror. Fortsatte Rosella.
-Finns i sjön. Sa Ronja.
-Ronja, alla dina åttor. Sa Viola.
-Typsikt, hade två stycken. Sa Ronja.
-Har Wilhelm någon åtta? Fortsatte Viola.
-Ja, varsågod. Sa Wilhelm.
-Nämen ser man på. Nu fick jag ett par. Sa Viola och la ner de fyra åttorna i en hög på bordet brevid sig.
Efter en halvtimme kom Elwira in i sällskapsrummet.
-Marissa somnade. Sa hon.
VOCÊ ESTÁ LENDO
Vampyrernas återkommst
FantasiaEfter vampyr attacken mot drottningriket Paladia trode folket i riket att vampyrerna hade lämnat för gått. Men tio år senare började saker och ting hända igen och Paladias framtid sattes åter på spel.