×›4‹×

125 7 8
                                    


" Janji dengan ibu, marah macam mana pun ice. Jangan sesekali guna kekerasan "

" Ice janji, ibu "

" Abang pun kena janji dengan adik ! Jangan pukul adik ! "

" Abang janji "

Sebelum masuk kerumah, blaze menghela nafas panjang terlebih dahulu. Entah kenapa dia rasa tak sedap hati. Seperti akan ada sesuatu yang berlaku.

" Perasaan aku je kot. Alah, ni mesti taufan kutuk aku dengan thorn. Mamat biru tu bukan boleh percaya " gumam blaze.

Dia menghempaskan diri keatas sofa dengan keluhan penat.

" Penatnyaaa. Padahal bukannya buat apa, just berjalan dengan sekor tenok sekor kucing je. Penat macam tengah berenang tengah laut je " rungut blaze.

Kriek..

Manik jingga itu terus menoleh kearah pintu dengan laju. Terkedu dia apabila melihat sosok ice dengan beg dan berkas yang berlambak ditangan. Mata dingin itu memandang blaze sekilas sebelum berjalan menuju ke atas.

' sejak bila dia pandai balik awal ? ' desis hati blaze.

Jantungnya automatik berdegup kencang, dia terus gugup dan gelisah di sofa. Sekejap gosok tangan, sekejap baring, lepastu meniarap, last sekali baru dia duduk dan mendengus kasar.

" Apa pasal dengan aku ni !? Dia tu abang kau lah ! Bukannya hantu ! " Rungut blaze pelan. Dia mengacak kasar rambut sehingga sedikit serabai.

" Blaze flame "

Glup!

Telan air liur lah mamat jingga tu dengar suara dingin ice. Dengan patah-patah, dia menoleh kebelakang dan tersengih kearah ice.

" I-iya ? " Sahut blaze gugup.

" Aku perasan tadi ada tiga orang dekat tempat aku kerja dan salah sorang tu penampilan dia seiras kau.. " ice berhenti seketika, dia memandang blaze dari atas sampai bawah.

Dari rambut yang serabai, baju yang dah berkedut, seluar yang dah terangkat. Macam gangster kampung.

" Kau ke orang tu, blaze flame ? " Tanya ice datar.

Sekali lagi, blaze menelan liurnya payah. Dia memandang kearah lain bagi elok bereye-contact dengan si abang.

" Jawab aku "

Ice menghela nafas, dia tidak habis fikir dengan sifat adiknya. Kadang nakal terlajak, kadang penakut. Kadang bengong, kadang terlebih bijak. Macam-macam betul.

Dengan langkah pelan, ice mendekati blaze dan berdiri dihadapan remaja pendek itu. Manik biru itu memandang tajam kearah adiknya yang mula menutup mata.

" Aku tak tahu pula adik aku ni takde mulut sampai soalan senang aku pun tak boleh nak jawab. Aku cuma nak kau jawab, adakah orang itu kau atau bukan, blaze flame !? " Bentak ice geram.

Kalau orang lain boleh nampak baran blaze, tak mustahil diorang tak boleh nampak baran ice.

" Aku terpaksa balik dari kerja sebab risau pasal kau ! Aku dah cakap kan !? Jangan merayap ! JANGAN MERAYAP ! kau nak aku cakap dalam bahasa apa lagi supaya kau faham ni !? " Marah ice.

" Laze cuma jalan-jalan dengan diorang " jawab blaze pelan.

" Tanpa izin aku !? Apa didikan ibu dan ayah tak cukup ke untuk kau !? "

" Abang diamlah ! Abang tu asyik dengan kerja je ! Masa dengan laze kemana !? Lepastu, sibuk pula nak kongkong hidup laze ! And wow ! Cakap pasal didikan ibu dengan ayah pula !? Abang ingat abang ni he- "

Plak!

Mata blaze melebar apabila pipinya ditampar kasar oleh ice. Airmatanya sudah mengalir membasahi pipi.

" Aku kerja sebab nak besarkan kau ! " Ujar ice geram.

Blaze diam tak bersuara, dia mengundur kebelakang.

" Aku tak tahulah kau ni abang aku ke bukan tapi setahu aku, abang takkan naik tangan walaupun tengah marah " ujar blaze dingin lalu berganjak pergi meninggalkan ice yang terkedu.

Brak!

" JANJI BODOH ! ITU SEMUA JANJI BODOH ! " jerit blaze.

Dirinya jatuh terduduk di lantai yang sejuk itu. Isak-kan mula terdengar, sudah bertahun lamanya dia tahan dengan sikap workaholic ice. Dia selalu berharap yang dia boleh Luangkan masa bersama si abang.

" Abang janji "

" Janji bodoh hiks k-kau Hiks kau dengan janji kau boleh pergi m*mpus Hiks " umpat blaze geram.

Tangannya mengusap kasar bekas tamparan yang masih melekat di pipi. Dia mendecih kesal.

Tok/tok/tok

" Laze ? A-aku minta maaf pasal tadi. Aku terbawa emosi, aku tak sedar apa yang aku buat. Maafkan aku ya ? "

Blaze mendengus tak suka, dia menendang pintu bilik itu sekuat hati. Tak peduli tentang rosak atau tidak, yang dia tahu dia tengah emosi.

" pergilah kau dengan kerja kau tu ! Kau memang takkan anggap aku adik pun kan !? Siapa nak anggap, aku ni menyusahkan, tak dengar cakap, degil, nakal ! Heh " ujar blaze.

"... Dik, jangan macam ni. Abang betul-betul minta maaf, abang sayang adik. Abang cuma emosi. Adik maafkan abang ya ? " Pujuk ice lagi.

Blaze terdiam, dah sekian lama ice tak mengucap perkataan 'adik' . Dengan pantas, dia membuka pintu lebar.

" Adik ? "

Mata blaze berair kembali, dia memeluk erat badan ice dan menangis tersedu-sedan.

" Abang dah janji ! " Ujar blaze.

" Maafkan abang ya ? " Bisik ice lembut.

" Aku sayang kau, laze. Kalau aku tak sayang kau, mungkin sekarang hidup kau takkan sesenang ni. Aku kerja untuk kau, bukan sengaja aku pentingkan kerja. Aku janji aku akan luangkan masa dengan kau. Keep my promise okay ? " Ujar ice lembut.

Blaze mengangguk pelan, dia mendusel-dusel manja ke dada bidang milik ice. Tangannya makin memeluk erat tubuh si abang.

" Kita masak sama-sama nak, abang ? " Tanya blaze sambil mendongak. Ice tersenyum kecut.

" Aku ada banyak kerja nak buat, lain kali ya ? Aku orderkan makanan dari luar nak ? Kau nak apa ? ".

Blaze diam, dia menunduk kembali dan tersenyum lirih.

" B-bagi laze ayam pedas pagi tadi jelah. Nanti laze makan dengan nasi kalau ada. " Ujar blaze.

Ice mengangguk faham, dia mengusap pelan pipi merah milik blaze sebelum berjalan kearah bilik tidurnya di seberang.

' mungkin ini bukan masanya tapi aku harap aku dapat luangkan masa dengan abang sebelum salah sorang pergi dulu '

[ TBC ]

ICE REDFLAG !

jangan tanya apa-apa.

Abaikan apa yang hambar dan tawar dalam buku ni. Ambil yang keruh buang yang jernih

*Senyum innocent*

Vote :D

*Larikan diri*

Home (icelaze) (DISCONTINUE)Where stories live. Discover now