×›7‹×

100 10 0
                                    

" HUWAAAA ! ABANG NAK TINGGALKAN ADIKK ! "

" Adik, abang cuma nak pergi sekejap je. Habis pertandingan, abang balik lah sini "

" A-abang tak sayang la-laze ! "

" Abang bawakan jajan nak ? Laze tunggu je abang balik "

" J-janji ? "

" Iya, janji "

Esok harinya. di station keretapi. Blaze menangis teresak-esak di pelukan ice. Dari awal pagi sehinggalah sekarang, remaja manik jingga itu tidak berhenti menangis membuatkan ice sedikit kerisauan.

" Laze ? Keretapi kejap lagi nak sampai. Laze dengan abang gem sini " pujuk gempa lembut. Blaze menggeleng laju, pelukan dia makin mengerat.

" Lepasni, kita pergi jalan-jalan nak ? Kami bawa laze. Ajak dua kawan kamu pun takpe " pujuk gempa lagi.

Ice menghela nafas, tangannya mengusap lembut rambut blaze.
" Aku kerja, laze. Nanti dah selesai, aku balik sini semula "

" A-abang tipu ! Hiks l-laze dah kenal aba-abang Lama ! Hiks " ujar blaze.

" Aku tak tipu kau "

" Abang tipu ! Abang tipu ! Hiks " blaze menggelengkan kepala banyak kali.

" Adik ! Dengar dulu abang nak cakap ni ! "

Tangisan blaze mula perlahan, remaja itu terus duduk diam apabila mendengar panggilan 'adik' keluar dari mulut ice. Kepalanya mendongak untuk memandang abangnya.

" Huff, abang pergi sana untuk kerja bukan untuk berjalan. Adik kena faham, okay ? Abang janji abang balik sini kalau abang ada cuti. Sekarang, abang nak adik dengar cakap gempa dan hali. Jangan degil atau nakal. Nak apa-apa, minta je diorang. Nanti abang ganti balik " ujar ice.

" Abang janji kan ? " Tanya blaze pelan. Ice mengangguk, dia tersenyum kecil kearah blaze sebelum mencium kening si manik jingga.

Gempa sudah tersenyum melihat interaksi keduanya. Manakala, halilintar sudah mengigit jari.

' kenapalah aku takde adik !? Comelll ! ' desis hati halilintar.

" Abang dah nak bertolak, adik jaga diri okay ? "

" Okay, abang pun ! Laze tunggu ya ! " Ujar blaze bersemangat. Selepas sahaja kena cium, gembira terus dia. Macam energy tambahan.

Selepas sahaja ice bertolak ke negeri sebelah, blaze terus memandang kedua kawan abangnya. Senyuman senget mula terukir.

" Abang kata abang nak ajak laze berjalan kan ? Sekarang jom ! Laze panggil ufan dengan thornie dulu ya ! " Ujar blaze keriangan lalu mencapai telefonnya di dalam beg.

Gempa serta halilintar sudah berpeluh, bukan dia tak kenal dengan tiga sahabat ni. Pergi mana-mana mesti bersama, buat nakal pun bersama.

" Ufan ! Ajak thorn ke station keretapi ! Kita jalan-jalan ! Dengan kawan abang aku ! Cepat tau ! " Ujar blaze semangat.

" Abang nak bawa kitaorang pergi mana ? " Tanya blaze.

" Korang nak kemana ? " Tanya gempa balik sambil tersenyum manis. Blaze terus memandang sekeliling. Manakala, halilintar dari tadi pandang remaja itu.

' dua muka betul budak sorang ni. Tadi menangis macam ayam hilang anak, sekarang happy macam monyet dapat pisang. What the? ' desis hali curiga.

Home (icelaze) (DISCONTINUE)Where stories live. Discover now