Figura lelaki

2 0 0
                                    

"Oi" tegur Iskandar di pagi hari. Ia melihat Yin yang berada di mejanya. Berserta kepala terbalut.

"Morning der. Awal, mana dua orang lagi?" Tanyanya memecahkan suasana yang sunyi kerana masih terlalu awal. Murid-murid yang lain masih bersiap di dorm.

"Morning. Diaorang tengah siap tadi, lambat so aku turun dulu. Sakit kepala lama-lama dalam dorm sebab bising." Ujarnya. Sambil tangan memegang balutan di kepala.

"Heh, kalau kau tak sihat pergi la rehat dekat bilik rawatan." Cadangnya. Risau la, awek member kan awek kita jugak. hehe takde lah gurau je.

"Ehem!"

"Oi Mika risau mak." Latah iskandar. Melatah rupanya mamat ni.

"Kau ni terkejut aku!"

"Lantak kau la nak terkejut beruk ke, sapa kesah."

Mika berjalan menuju mejanya yang berada di depan meja Iskandar.

"Mulut, astaghfirullah! Makin menjadi-jadi kau ni. aku cili  mulut tu baru tahu." Iskandar bercekak pinggang. Apa kena dengan member dia sorang ni.

"Bising laaaa." Tegur Yin yang sedang menekup mukanya ke meja.

Denial menekup mulut Iskandar menggunakan tapak tangannya. Tiba-tiba muncul tekup pula mulut orang. Iskandar menepis laju tangan kawannya. Entah basuh ke tidak tangan tu, sentuh tiang-tiang besi dekat sekolah ni. Bekurap bibir-bibir member.

"Aku dari luar kelas tu pun dengar tau kau bercakap kecik-kecik telan mic ke. Mana tak pening si Yin tu." Denial berbicara perlahan sambil menyikut bahu Iskandar.

"Hai GAISS! Eh tadi bukan kau nak pergi bilik rawatan ke?" Lia mendekat kearah gadis tersebut. Lalu membelai rambut Yin lembut.

"Aku tak boleh skip class math lah."

 Lia memusingkan biji bola matanya laju.

"Ha yelah lepas class math ni kau cau ye?"

Yin mengangguk perlahan. Tak dengar kata kang kena bebel nanti. Apa-apa pun dia kena rehat dalam bilik yang baginya amat membosankan itu.

"Kau dah ok ke?" Tanya Mika melawat Yin di bilik rawatan tersebut semasa waktu rehat.

"Hm"

"Ni banana milk aku bawa dengan sandwich telur+mayonnaise fav kau." Mika meletakan di sebelah Yin. Dia mengambil langkah keluar dari bilik tersebut.

"Terima kasih, susah-susah je." Ujar Yin sekilas.

"Nahhh. Not a big deal,miss Emeldha."

Yin tersenyum sebaris selepas mendengarkan itu. Mika membalasnya dan terus membawa diri ke kelas dengan bibir menahan senyuman di hadapan murid-murid lain.

'Kenapa kau baik sangat dengan aku?' Bisik hati kecilnya.

"Aik. Siapa bagi ni Yin?" Tanya Ika.

Yin melihat kearah tangan Ika yang sedang membawa bag plastic berisi makanan.

"Mika la ni Ika. Kau makan jela makanan kau tu."

"Ouh lupa kan ada orang tu caring sangat dekat orang tu tapi dia tak nampak efforts orang tu. Ke dia buat-buat tak nampak?" Ika mengejek Yin sambil membuka makanannya  dan makan di hadapan gadis tersebut. Lia ketawa kecil menlihat riaksi gadis itu.

Yin memusingkan biji bola matanya. Mula la tu nak bahan aku.

Tiba hari minggu. Yin memutuskan untuk pulang ke rumah orang tuanya. Seperti biasa rumah itu tiada penghuni hanya pembantu rumah yang ada kerana keluarganya sibuk bekerja. Selepas Yin masuk kedalam rumah, dia akan menyapa bilik hobinya (bilik muay thai).

Sangatlah ia rindu. Ia menuju ke punching bag. Ia menghayunkan tumbukan beberapa kali. Boxing hand warp di capainya.

Terlihat figura seorang lelaki mendekat ke bilik muay thai selepas mendengar suara pukulan dari punching bag. Ia memulas tombol pintu.

"Lama tak balik." Tegurnya yang membuat gadis tersebut tersetak. Ia masuk mendekati gadis tersebut. Gadis itu tersenyum.

"Aku bosan tau training sorang-sorang." Tangannya laju memukul bahu gadis tersebut.

Yin tersetak selepas ada yang menegurnya dari pintu masuk bilik tersebut. Dia memgukir senyuman selepas dia melihat jelas figura tersebut.

"Aku ada kem la minggu lepas." Ujarnya.

"Bulan depan kita ada tournament tau, kau dah lupa ke?" Lelaki tersebut ingin mengigatkan Yin kembali.

"Aku tak lupa lah."

"Mana tahu hilang ingatan, balik dengan kepala berbalut tu. Kau gaduh ke? bukan main sekarang jadi kaklong kawasan eh." Laju tangan membelek-belek kepala Yin.

"kaklong kawasan otak kau, tak adanya aku buang tenanga nak bergaduh dekat sekolah. Ni kena besi kepala katil."

"Kau ingat aku tak. Mana lah tahu otak kau begegar terus lupa." lelaki tersebut menyilang kedua tanganya ke dada.

Dush!

"Aduh."

"Maaf, aku ingat punching bag tadi. Maklumlah hilang ingatan." Saja Yin mengenakan lelaki tersebut. Kalau tak di ajar makin menjadi-jadi mulut puaka lelaki tu.

"Lantak kau lah. Aku naik kejap tukar baju nanti aku turun balik." Yin mengangguk. Lelaki tersebut mula menjauh dari Yin.

Di Mall

"Oii, beli llao llao dekat aku kejap letih ah jalan." Yin menyikut lelaki tersebut. Lelaki itu mengangguk lalu menghampiri kedai tersebut. Yin menggambil tempat di kerusi yang tersedia di dalam mall.

"Ouh sorry, i tak sengaja."

Lelaki tersebut melihat seorang gadis yang melanggar bahunya. Sepertinya gadis itu ingin sesuatu dan sengaja melanggarnya. Tetapi dia tidak permasalahkan hal tersebut.

"No it's okay, what do you want miss...?"

"Tasya."

"Ouhh Tasya, nice name." Ujarnya

"Hshs thank you. Urmm, can i get your number?" Terangnya. Gedik.

"Lama nya. Huh, mamat tu sembang dengan perempuan mana tu. Member dia la kot, lantak lah." Yin mencari sosok lelaki yang bersamanya. Matanya menangkap figura tersebut sedang berbicara dengan seseorang gadis seksi. 

"Ok bye."

Lelaki tersebut mendekat ke arah Yin. Yin memandang dengan tetapan kosong seraya perempuan itu pergi dengan lambaian GEDIK. 

"Awek baru der?" Ujar Yin. Tangan naik mengambil makana yang dihulur oleh lelaki tersebut.

"Eh kau. Gedik macam tu nak jadi awek aku, mimpi jelah."jelas lelaki tersebut.

Bizzzz!

Phone lelaki itu bergetar memandakan massege masuk. Dia memandangnya lalu mengeluh.

"Asal kau?" Tanya Yin. Mata meninjau kearah phone lelaki tersebut.

"Perempuan tadi massage. AKu tak minat la, sekali imbas aku dah nampak kegedian dia tu." Jawabnya.

"HAHAHA padan muka kau siapa ajar kau bagi number phone betul. Bongok!"

"Aku tak sampai hati." Lelaki tersebut menayangkan muka kesian.

"ALASAN. Kau kan suka seksa-seksa gitu, macam aku tak tahu."

Lelaki itu tertawa lepas. Yin menggelengkan kepalanya. Ada la tu nak kenakan perempuan tu. Bukan dia tak tahu perangai lelaki tersebut.

Kita  'نحن'Where stories live. Discover now