4️⃣8️⃣
#السيره_النبويه ❤️٤٨🛑 حلقه هامه جدا اليوم للرد على أعداء الإسلام عن شبهه تعدد زوجات النبى ونشرح اسباب الزواج 👌
💢هندخل على أحداث السنة الرابعة من الهجرة, و هيحصل أحداث إجتماعيه و هيه زواج رسول الله صلى الله عليه و سلم من السيده "زينب" و السيده "أم سلمة" و السيده "جويرية" رضى الله عنهم و أرضاهم ..
بس قبل ما نحكى زواج النبى من 3 سيدات, لازم نقول الحكمة من تعدد الزوجات..ليه النبى عليه الصلاة والسلام تزوج أكثر من واحدة و جمع بينهم؟
النبى تزوج 11 إمرأه و جمع بين 9 زوجات، لأن 2 من 11 زوجه ماتوا قبل جمع النبى بباقى الزوجات ..💢أولآ : الرجل المسلم شرعآ مسموح له يتزوج أربع نساء فقط.. و زمان كان من العاده ان الرجال بيتزوجوا عدد كبير جدا من النساء ممكن يوصل لعشرين زوجة ..
وبالتالى كانت بتحصل مشاكل زى مشكله أختلاط الأنساب , فالإسلام حدد عدد معين للزوأج بأن الرجل يتزوج اربع نساء فقط.. و ده للحد من المشاكل دى و كمان ربنا خلى التعدد حل لمشاكل بظروف خاصه جدا و شروط صعبه لو اتوفرت ساعتها بتسمح للراجل انه يتزوج اكتر من واحده لحد 4 نساء فقط ..
يعنى التعدد رخصة وليس سنة .. يعنى أيه ؟ ..يعنى التعدد مش سنه النبى عملها فأى حد يعملها من بعده .. لأ..تعدد النبى بزواجه من 9 نساء كان حكم شرعى يخص النبى فقط وكمان كان لأسباب حنعرفها سوا..
إذن التعدد مش سنه... التعدد رخصه ربنا شرعها للمسلم عشان تكون رخصه و حل بيبقى مسموح بيه فى وجود مشاكل و ظروف خاصه و تنفيذها له شروط و مش هندخل فيها دلوقتى.. وبيبقى مسموح له ان يتزوج لحد 4 نساء فقط ..💢طيب النبى عليه الصلاه و السلام له وضع خاص،
النبى تزوج تسع نساء ..و قلنا قبل كده فى رد شبه زواجه من السيده عائشه فى سن مبكره أن النبى لا يستوى مع غيره من الرجال.. و ان النبى حياته كلها عبارة عن منهج, و تفسير عملى للقرآن الكريم محتاجاه البشريه كلها ..
طيب احنا عندنا فى السنة حاجة اسمها "سنة قولية" وحاجة اسمها "سنة فعلية" ..
السنة القولية هى الحاجات اللى النبى قالها, و السنه الفعلية هى الحاجات اللى النبى عملها. فالنبى وهو خارج بيته اللى بينقل أقواله وأفعاله مين ؟ الصحابة. (المسلمين فى غزوة بدر كانوا 313, أما فى حجة الوداع قبل وفاه النبى المسلمين حيوصلوا ل 30,000 بنى آدم )
يعنى بره البيت فى 30,000 بنى آدم بينقلوا سنة النبى و احاديث النبى, طيب ده بره البيت .. طب معقول ان زوجة واحدة فقط داخل البيت تكفى لنقل سنة النبى و كل اقواله و افعاله اللى جوه بيته ؟ ..طبعا يستحيل,
لأن كل كلمة النبى بيقولها وكل حركة بيعملها دى رسائل للأمة, فمفيش شخص يقدر لوحده يرصد كل أقوال وأفعال النبى, يعنى ممكن الزوجه تنسى حاجه أو فى حاجات النبى يعملها تفوتها و متشوفهاش ..
فأكيد زوجة واحدة لا تكفى لنقل السنة النبوية للبشرية..و من الدلائل على ان زواجه من 9 نساء كان عشان رساله هو ان مفيش زوجة من زوجات النبى كانت بتخلف و خلف بس من السيده خديجه, طيب يعنى بقيت الزوجات كانوا كلهم عقيم؟ بالعكس, دول كانوا بيخلفوا عادى من أزواجهم اللى قبل النبى, طيب ايه الحكمة ؟ ..
أنت تقرأ
السيره النبويه العطره
Ficción histórica& بسم الله الرحمن الرحيم & السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - الأصدقاء الأعزاء أحبتي في الله سأبدء معكم بنشر أجزء السيرة النبوية العطرة على شكل حلقات مع تحفظي على بعض ما فيها من معلومات قد تكون غير دقيقة فأنا ناقل ولست بدارس ازهرى أسأل الله أن ينف...