33

57 5 0
                                    

Tengku Elyziana's pov::

Aku terjaga di suatu tempat. Aku pandang sekeliling, hanya lah padang rumput yg dipenuhi bunga ros putih? Aku lihat ada sebatang pokok sakura yg bunga nya tumbuh mekar tidak jauh dari tempat ku berdiri.

Aku memberanikan untuk berjalan ke arah pokok tersebut. Semakin aku mendekati, semakin aku rasa terhimpit. Sehinggalah aku berhenti berjalan. Aku terpandang ke arah seorang wanita berpakaian serba putih sedang mengutip bunga sakura yang berguguran di sekitar pokok tersebut.

Aku kuatkan diri untuk mendekati lagi. Sehinggalah ada sesuatu buat aku terkedu. Wanita itu memandang ke arah aku dengan senyuman manis. Wajahnya iras-iras seperti ibu kandungku. Tanpa aku berfikir panjang aku memanggilnya, "M-mama?" . Kelopak mata ku mula menakung air.

Wanita itu mendepakan tangannya. "Mama rindu sayang" luahnya. Kaki aku berasa ringan. Aku terus berlari ke arah sosok wanita tersebut. Entah kenapa aku memeluknya. Tapi hati ku kuat mengatakan itu ialah mama ku.

"Mama ke ni?" soal ku dengar mata yang berair. Dia tersenyum sambil mengelap air mata aku. "Mama minta maaf ya tak dapat jaga sayang sampai sayang dewasa" luah mama. Aku terkedu. "Mama, tunggu Elly ya Mama? Elly rindu sangat nak jumpa Mama, Papa, Abang Daniel dengan Abang Aiden" kata ku.

"Mama pun rindukan sayang, sayang mama ni kena kuat tau! Dengar kata suami, kalau suami buat salah tolong dia betulkan, jangan gaduh lama ii nanti mama tarik telinga hehe" usik mama di hujung ayat. Aku Ketawa kecil.

"Mama, Elly berjaya jadi pensyarah!!" beritahu ku dengan nada Gembira. "Iya? Wahh tahniah anak mama! Anak mama memang hebat!!" puji mama. Aku tersenyum gembira. "Elly hebat macam mama kan?" kata ku. Mama ketawa kecil sambil mengusap lembut kepala ku. "Ya, hebat macam mama " kata Mama.

Sunyi seketika. "Elly sayang, mama kena pergi dulu" reaksi mama bertukar sedih. Aku terkejut, hah maksud nya? "Mama nak pergi mana?.. mama jangan tinggalkan Elly .." air mata aku seperti ingin jatuh semula. Aku cuma berdiri kaku di situ.

Mama mengusap lembut pipi aku. Aku lihat wajah mama pun macam berat nak tinggalkan aku. "Insyaallah kita akan bertemu lagi sayang, jaga diri baik-baik ya sayang? Mama sayang Elly" Mama mencium lembut dahi aku lalu beliau mengundurkan diri. Aku kaku seperti tidak dapat gerak. Air mata ku sudah lama bergenang.

"M-mama.. Jangan tinggal kan Elly" aku menangis teresak-esak. Mama tersenyum kepada ku sebelum dia mula hilang dari pandangan. Aku jatuh melutut, rasa seperti sesak. Aku tak kisah pasal semua tu, aku cuma nak jumpa mama ku balik....
.
.
.
.
.
.
Nobody pov::
.
.
.
.
.
.
"Darling?"

"Hey bangun darling "

" Jangan lah buat Abang risau, hiks hiks"

Elyziana terjaga. Terus dia bangun terkejut. Dadanya berombak macam baru habis lari marathon. Dia pandang ke sebelah kirinya, kelihatan Aariz sedang memandangnya dengan wajah takut? Aariz sendiri terkejut tengok Elyziana dah bangun.

"Darling?" panggil Aariz sambil memegang sebelah pipi Elyziana. Tiba-tiba air mata Elyziana bergenang. Aariz terkejut. "E-eh what's wrong Darling? " . Tanpa menjawab soalan Aariz Elyziana terus memeluk Aariz. Wajahnya di sorokkan di bidang dada Aariz.

Elyziana terhenjut-henjut menahan tangisannya. Aariz mengusap lembut belakang isterinya. "Hey what's wrong Darling? Having a Nightmare?" soal Aariz. "Elly mimpi jumpa mama kandung Elly... Mama pakai serba putih pastu mama nak tinggalkan Elly" luah Elyziana sambil menangis.

Aariz terdiam seketika. "Hey it's okay darling, it's just a dream. Everything is gonna be alright " kata Aariz sambil memeluk erat isterinya. "Elly rindu mama..." bisik Elyziana perlahan. "Shh shh, I know Darling, I know". Kata Aariz.

Setelah Elyziana bertenang sedikit, Elyziana kembali berehat manakala Aariz ingin turun ke bawah untuk berjumpa dengan Tokma.

𝐌𝐘 𝐎𝐍𝐋𝐘 𝐐𝐔𝐄𝐄𝐍 👑✨ (old)Where stories live. Discover now