البارت ال12

240 18 0
                                    

الفصل ال12

(ماذا يحدث وكيف يحدث كلها اوامر ربانيه واجبه التنفيذ قام عاصف بادخال والدته لغرفه فريد لتطمئن عليه بينما ذهب هو ليرى ماذا قال الطبيب عن شقيقته ليوقف الطبيب سائلا..

عاصف: طمني يا دكتور حياه اختي عامله ايه دلوقتي من ساعه ما دخلتها وانا ما اعرفش حاجه عنها..

الدكتور: بص يا استاذ عاصف انسه حياه واضح جدا انها عندها زي كريزة ضيق نفس وخافت زيادة عن اللزوم... واضح ان في حاجه وترتها اكثر من قدره تحملها فللاسف هي حاليا رافضه ترجع لوعيها بمعنى انها خايفه تفوق تلاقي حاجه مش عاوزه تشوفها او تعرفها....... عقلها الباطن بقى بيهرب بيها بفقدانها الوعي يعني باختصار انها دخلت حاله كده زي الغيبوبه...

(شعر عاصف بهزه قويه تجتاح كيانه عندما قال له الطبيب هذا الكلام فهو لا يملك في حياته سوى والدته وشقيقته ومن بعدهم اصدقائه فكيف له ان يخسر احدا منهم ليقول بلهفه..

عاصف: يعني ايه يا دكتور يعني هي هتفضل كده مش داريه بالدنيا على طول ومش هتفوق ابدا اكيد في حل الطب دلوقتي اتقدم..

الدكتور: انا ما قلتش كده شوف اللي لازم يحصل انها لازم تعرف ان السبب اللي خلاها في الحاله دي مش موجود يعني الحاجه اللي هي مخوفاها ما حصلتش ساعتها نفسيتها هتتحسن وهتشعر ان حبستها في العقل الباطن ملهاش لازمه وهتستجاب لاي كلام محفز هيتقالها خصوصا لو كان الكلام من الشخص اللي هي خايفه عليه وهتفوق..

( لم يستوعب عاصف ما حدث منذ الصباح له ولكنه لا يعلم ما الذي اخاف حياه بتلك الدرجه حتى وصلت لهذه الحاله من فقدان الوعي النسبي ليترك الطبيب مقررا الذهاب لفريد ليطمئن عليه وعند دخوله اليه قال عاصف مازحا...

عاصف: حمد الله على السلامه يا اعصار طب بذمتك في اعصار يرقد الرقده المهببه دي يا شماته بقيت الاعاصير فينا😂

فريد بتعب: وهو يعني في عاصفه يمشي يتطوح كده مالك يا عاصف انت كويس ولا ايه ما تحاولش تداري اللي انا شايفه بهزارك..

( لم يريد عاصف ان يقوم باقلاق فريد عليه فهو به ما يكفي لينظر اليه مبتسما قائلا..

عاصف: مفيش.. ولا اي حاجه انا زي القرد يا اخويا ما تقلقش... شد حيلك انت بس وقوملنا بالسلامه انا ما بحبش اشوفك نايم كده يا صاحبي..

(شعر فريد ان هناك بالتاكيد شيء يخفيه عاصف عنه علاوه على ان عاصف نفسه ليس بخير ليشير فريد الى احد الكراسي بيده قلقا وهو يقول..

فريد: طيب بس تعالى ريحني واقعد هنا وارتاح شويه وقولي حصل ايه بالظبط عايز اسمع منك وتطمني كمان على الجماعه.

(علم عاصف ما الذي يحاول فريد فعله فهو عشره عمر ويعلم انه يريد ان يخرج منه الحديث رغم انفه ولكنه لن يفعل هذا الان ليقول..

قدر العاصفهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن