البارت ال15

228 16 3
                                    

الفصل ال15

(وفي صباح اليوم التالي كان الجميع حول مائدة الافطار في الحديقه حتى ان حياه ونسايم ووالدة فريد انضموا لهم لتناول الإفطار كان الجميع سعيد للغايه وبعد الانتهاء وقفت نسايم قائله..

نسايم: الحمد لله كده شبعت يلا يا عاصف عشان توديني اشتري الطلبات..

امجد: ليه كده يا حاجه ما في ناس شغلتها هنا انها تشتري الطلبات بالله عليكى ما تتعبيش نفسك..

عاصف موضحا: ما تتعبش نفسك انت يا امجد معلش هي امي كده ان ما كانتش تنقي بايدها الخضار والفاكهه ما ترتحش..

( استاذن عاصف من الجميع واخذ والدته يخرج بها حتى يذهبوا الى السوق وما ان اجلسها بالسياره حتى وجد امجد يخرج مسرعا تستند انين على كتفه ليلحق به قائلا وهو يسرع الخطى..

امجد: يا عاصف... عاصف استنى ما تمشيش..

( نظر عاصف لامجد فوجده يقوم باسناد انين وياتي ركضا باتجاهه ليقول..

عاصف: في ايه يا امجد مالها انين حصل ايه..

امجد: ما اعرفش حرارتها عاليه اوي ودايخه وبتقول انها كده من الصبح بس ما كانتش عايزه تقلق حد... انا كنت هوديها والله لولا ان حياه عندها امتحان مهم وهوصلها وهخرج من هناك على شغل خدها معاك ووديها المستشفى في طريقك يا عاصف..

( نادت نسايم من السياره على عاصف بقلق عند رؤيتها حالة انين قائله..

نسايم: هاتها يا ابني هاتها يا عاصف جنبي شكلها تعبانه اوي يا حبيبتي.. انا واخده بالي من ساعه ما قعدت والله ان شكلها تعبان..

( حملها عاصف شبه فاقده الوعي فوضعها بالسياره بجانب والدته وصعد هو ايضا الى السياره وخرج للطريق مسرعا يقود السياره بتوتر وبالخلف وضعت نسايم راس انين على قدميها وهي قلقه للغايه...
لم يقطع عاصف مسافه بعيده للغايه عن المنزل ولكن فجاه عندما حاول الانعطاف يمينا هتف بصوتا مرتفع متوتر بشده وهو يقول..

عاصف: الفرامل...!!!! مفيش فرامل يا ماما.... مفيش فرامل....!!!!!

نسايم: يا لهوي ازاي مفيش فرامل يا ابني... عاصف اتصرف ما تسيبنيش كده وتهرب البت مولعه يا عاصف..

عاصف: انتى بتقولي ايه يا ماما اهرب فين انا معاكي اهو يا حبيبتي ما تخافيش..

(بدأت نسايم بالتوتر بينما عاصف يحاول ايقاف السياره بكل الطرق ولكنه انحرف عن الطريق فجاه لتصطدم السياره بشجره كبيره لتصرخ نسايم بفزع قبل ان يصطدموا....

وبعد مرور اكثر من ثلاث ساعات بدات نسايم بفتح عيناها ببطء وهي تتلفت يمينا ويسارا تقول بهلع فهي لم تعلم اين هي..

نسايم: انا فين... انا فين... بنتي فين جرالها حاجه ردوا عليا يا ناس..

( نظر عاصف لها بقلق وهو يجلس جوارها يربت على كتفها يحاول ان يهدئها ولكن دون فائده ليقول..

قدر العاصفهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن