وبعد نصف ساعه تخرج روان من غرفه عزت وهى مصدومه لا تعرف ماذا تقول لتجد أثم يقف امام غرفته ويبتسم ليقترب منها ويهمس فى اذنها : مش قولتلك مش هتعرفى تهربى منى .
روان بغيظ : انا بكرهك .
أثم ببرود : عارف يا روان .
ليتركها ويرحل بينما ركضت روان إلى خارج القصر لتصطدم بفريدة ، لتمسك فريدة وجه روان بقلق
فريدة : مالك يا روان بتعيطى ليه .
روان ببكاء : تعبت يا فريدة هسافر معاك مش هيسبنى ليه كدا .
فريدة بإستغراب : قصدك ايه .
لتتذكر روان ما قال عزت لها .
عزت : روان انا مسافر مصر هرجع مع أثم .
روان بإستغراب : ليه .
عزت بهدوء : انا تعبان يا بنتى ولازم اتحجز ايام فى المستشفى فى شويه فحوصات هيعملوها.
روان بحزن : ترجع بالسلامه .
عزت بهدوء : بس انتى جايه معايا .
روان بصدمه : اجى فين .
عزت بهدوء: دى أوامر أثم علشان تبقى جنبى .
روان بتوتر : لكن لكن ....
عزت بهدوء: مفيش لكن يا بنتى متقلقيش انتى هتبقى جنبى احنا هنعاود علطول متقلقيش هخلص الفحوصات والكشف ونعاود اسبوع بس .
روان بحزن: يعنى مينفعش ما سافرش .
عزت بهدوء: أوامر أثم يا بنتى .
روان بحزن: حاضر .
لتتعالى شهقات روان لتأخذها فريدة فى حضنها لتقول : أهدى يا روان مش هيحصل حاجه اسبوع وهترجعى متقلقيش .
روان بخوف : انا بخاف من أثم بيه اوى بخاف .
فريدة بشفقه على صحبه عمرها وهى ترى الخوف يسيطر عليها : مش هيحصل حاجه وانا كمان هسافر معاكى متقلقيش انا فى تدريب عندى فى مصر كنت هرفضه لكن هوافق عليك وهاجر معاكى متزعليش ، لتبتسم فريدة وتغمز لروان وتقول : وكمان راشد هناك يعنى لو عايزة تشوفيه .
لتبتسم روان وتضرب فريدة ضربه خفيفه بيدها على رأسها وتحتضن فريدة .
بينما يقف أثم يتابع روان وهى تقف مع فريدة ليقول بإبتسامه خبيثه : هتبقى ليا قريب اوى وهقلب الأحداث كلها .
-----------------------------
جاء الليل وتقف روان فى غرفه عزت تحضر حقيبه السفر لتنتهى منها ليدخل أثم الغرفه لتنظر إليه روان بغضب وتتحاشى النظر إليهعزت : جهزت يا ولدى .
أثم ببرود: كل حاجه جهزت بس فاضل شنطه الكتب .
عزت : وعايز تاخد كتب ايه .
أثم ببرود: حضرتك بتحب تقرأ كتب جدا فبفضل ناخد اربع كتب تقرأهم من هنا .
أنت تقرأ
جحيم اثم
Romanceليتجه اليها ليمسك ذراعها لتلتصق بالجدار لتنظر له روان بخوف . أثم بغيظ : ليه بتحاولى تعصبينى ، ليه مش عارفه انتى مين وبتشتغلى ايه . روان بخوف : ابعد شويه . أثم بضيق : لا مش هبعد ، هقرب اكتر ، الى عايزك تفهميه انك ملكى فاهمه . روان بتوتر : انا مش ملكك...