🩵14. Nimiäiset🩵

42 8 2
                                    

Tää tulee nyt Aleksin äidin eli Marian näkökulmasta.

𝑴𝒂𝒓𝒊𝒂
Olimme saaneet kaikki ristiäisjärjestelyt tehtyä. Aleksi ilmoitti, että ovat tulossa. Siitä on aikaa kun näin poikani viimeksi, hänen sisarensa on vielä niin pieni ettei tiedä vielä mitään maailman menosta.

Syötän lastani ja silittelen hänen poskea, tuo on melkein samannäköinen kuin Aleksi vauvana. Hymyilen ja pian miesystäväni Jarmo tulee luokseni.

"Mä toin tän kastemekon jo valmiiks, onks meillä kaikki juhlaa varten?" hän kysyy ja istuu viereeni. "Kaikki on, pian meidän pieni saa nimen" hymyilen ja alan sitten röyhtäyttää vauvaa.

Tuo röyhtäisee ja Jarmo puolestaan menee vaihtamaan vaipan tuolle nöpönenälle. Hymyilen itsekseni.

Ovikello pirahtaa, suoristan mekon ja menen avaamaan oven. Siellä seisoi Aleksi ja hänen perheensä.

"No moi tulkaa sisälle ja Leo voi että sä olet kasvanut isoks pojaks" kyyristyn Leon eteen. "Too, minä olen ito poika" Leo hymyilee, riisuu kenkänsä ja tulee syliini.

"Miten teillä menee?" kysyn pojaltani joka saa riisuttua kengät pois. "Mainiosti me tultiin reissuun tänne Hankoon ja jos hyvin käy niin" Aleksi kaivaa taskustaan ultrakuvan.

"Apua mitä! tuleeks musta mummi uusiks?" katson poikaani ja hänen miestään. "Tulee susta" Hän hymyilee ja halaa sitten mua. "Onnee tosi paljon kulta muru, äiti on tosi ylpee" hymyilen ja silitän Leoa.

"Missä mun pikkuveli?" Aleksi kysyy pohtivan näköisenä. "Jarmo on vaihtamassa sille vaippaa" totean ja menen sohvalle Leo sylissä. "Muumi alvaa mitä?" Leo aloittaa innoissaan. "No kerro vaan" hymyilen ja jään kuuntelemaan lapsen höpinää.

Katson miestäni joka tulee Aleksin pikkuveljen kanssa.
"No moiii rakas veikka" Aleksi sanoo ja ottaa veljensä syliin. "Mulla oli järkky ikävä sua, siitä on niin kauan aikaa" hän sanoo ja suukottaa pientä otsalle. Tuo pieni katselee isoveljeään todella todella tarkasti. "Voi ihana" tuo puhelee vauvalle.

——

Vieraita alkoi saapumaan ja enää vain pappi puuttui. Pian hänkin saapuu ja alamme käydä seremoniaa läpi, pappi alkaa puhua, kuuntelemme häntä juhla jatkui kauan kunnes tuli h-hetki. "Oliver Valentin, minä kastan sinut Isän, Pojan ja Pyhänhengen nimeen" Pappi sanoo ja laskee vettä kädellään Oliverin päähän.
Katson Aleksia joka herkistyi samantien. Voi meidän poikaa.

Pappi lähti kasteen jälkeen ja me aloimme nauttia pöydän antimista. Lapseni kummi Emily tulee luokseni. "Moi! Annoitte ihanan nimen pienelle" Emily hymyilee. Kiitän Emilyä ja halaan tuota.

Aleksi ihaili Oliveria ja Leo puolestaan leikki sukulaisten kanssa. Hymyilen ja menen poikieni luo. "Miten sä voit?" Kysyn tuolta. "Ihan hyvin, on vaan vähän huono-olo ja kipee alavatsa" Poikani kertoo. "Voi pieni kyllä se helpottaa pian" lohdutan häntä. Hän nyökkää.

Oliver alkaa itkeä jolloin Aleksi antaa pienen syliini.
"Mä meen kattoo mitä Leo tekee" Hän toteaa ja nousee sitten ylös. Jään katsomaan poikani perään, hän ei koskaan ole ollut noin poissaoleva. Huikkaan Joelille. Hän tulee ja katsoo mua kysyvästi. "Onks teillä kaikki hyvin?" Kysyn.

"On tottakai kuinka niin?" Joel kysyy ja ihmettelee. "Nokun mä oon huolissani Aleksista, se on aika poissaoleva ja niin omissa maailmoissaan" kerron Joelille. "Okei, mä katon mikä Allun tilanne on, onks se ollu tämmöstä koskaan?" Joel kysyy. "Sillon viimeks kun Aleksi masentu pahasti 13 vuotiaana" selitän tuolle. "Ja mulle ei oo kerrottu mitään tästä" hän huokaa syvään ja lähtee. Katson tuon perään.

Kuulen mieheni tulevan viereeni. "Onko kaikki hyvin?" Hän kysyy. "No ei oikeestaan taiku oon huolissani Aleksista, se ei oo koskaan ollu noin poissaoleva" kerron Jarmolle. "Pitäskö sun puhua Aleksin kanssa ja kysyä onko hänellä kaikki hyvin?" Tuo kysyy ja istuu alas. "Joo no Aleksin mies meni just kyselee" huokaan ja silitän Oliverin poskea. "Mä kerroin Aleksin masennuksesta Joelille, se ei ees tienny" katson miestäni. "Ehkä Aleksi ei halunnu että sen menneisyyttä vatvotaan enempää" Jarmo vastaa ja ottaa mut kainaloonsa.

Vien Oliverin nukkumaan ja menen Aleksin ja Joelin luo. "Muumi!!!" Leo hihkaisee. "Niin mummi tuli kattoo mitä täällä puuhataan" istun alas Leon viereen. "Ei mitään elikoitta" Leo vastaa ja leikkii Aleksi-isin sormilla. "Onks kaikki hyvin?" Kysyn Aleksilta. "Juuh on on" poikani vastaa, olin kyllä hänestä huolissani enemmän kuin kukaan muu koskaan.

"Ootko sä varma?" Kysyn tuolta. "Äiti lopeta! Mä oon täysin kunnossa ei tarvii A I N A hössöttää" hän vastaa tuohtuneena. "Aleksi mä oon huolissani susta kai sä tajuat että en haluu kokee samaa kun sillon" vastaan ja silitän Aleksin hiuksia. "Anna vaan kiltti olla mä en nyt jaksa tämmöstä" Poikani nyyhkäisee, nousee Leo sylissä ja lähtee eteiseen. "Aleksi pieni kerro äidille" huudahdan. "En kerro! En kerro niin kauan ennenkun toi vitun Jarmo lähtee täältä! Mä sanoin sulle äiti vuos sitten että EROA siitä mut ei!" Aleksi huutaa.

"Aleksi mä en voi erota Jarmosta, Oliver jäis ilman isää" selitän hänelle. "Aivan sama!! Oliver ansaitsee paremman isän" Aleksi nyyhkäisee. "Tekiks Jarmo jotain?" Kysyn tuolta. "Joo teki, tulemalla meiän elämään!!!" Hän huutaa, pukee päälle ulkovaatteet ja lähtee sitten ulos, Joel menee perässä. Katson Jarmoa joka on surkeana. "Anteeks kauheesti et tää meni tälleen, Aleksi kaipaa sen omaa isää" selitän miehelleni. "Shh shh rakas ei haittaa" Jarmo hymyilee ja suukottaa päätäni.

Menin iltatoimien kautta makkariin sängylle lepäämään sillä kello oli jo liikaa ja mulla ei ollut enää tekemistä sillä Oliver nukkui ja pöydät oli siivouttu ja tiskikone täytetty huomista varten. "Mä meen vielä tekee töitä hetkeks rakas" mieheni ilmoittaa. Nyökkään vain ja koitan saada viesteillä yhteyden Aleksiin, mutta tuloksetta hän ei meinaan halunnut keskustella ihan ymmärrettävää. Mun ja Aleksin isän ero oli haastava ja kauhein koskaan.

~~~~~~~~~
Noni V I H D O I N mä julkasen tätäki, tota joo olin täs Torstaista Lauantaihin Kuopiorockis kattoon jätkien keikkaa, oli ihan hiton mahtavaa ja hauskaa.

Mä nyt päätin että tuun jatkaa Joleksia aktiivisesti, ennenkun AIKUISUUDEN velvollisuudet kutsuu :3

Mutta toivottavasti nautitte tästä luvusta vaikka lyhyt olikin <3

𝐒𝐚𝐧𝐨𝐣𝐚 𝟗𝟎𝟗

𝑶𝒍𝒆𝒏𝒌𝒐 𝒗𝒂𝒍𝒎𝒊𝒔 𝒕𝒂̈𝒉𝒂̈𝒏 // 𝑲𝒂𝒖𝒔𝒊 𝟐Where stories live. Discover now