BAB 10

4 0 0
                                    

Hari ketiga persekolahan di tempat baharu masih sama sahaja. Tiada apa-apa perubahan. Aku masih lagi dipulaukan oleh deskmate aku si budak kerek tu.

Sesekali aku melirik ke tempat duduk belakangku iaitu Fina dan Zafrul. Molek pulak aku tengok diorang berdua ni. Asik bertengkar je tapi cara diorang gaduh tu cute lah. Ada apa-apa ke ni?

Si budak kerek di sebelahku dipandammng pula. Bukan nak kata kita nak ajak dia gaduh macam orang belakang tapi tegur pun dia tak balas. Inikan pula nak ajak berborak. Bergaduh lagi lah tak rasanya. Senyap je deskamate aku ni. Mengalahkan orang bisu.

Dahlah sekarang tengah waktu Sejarah. Subjek yang paling aku lemah. Astu setiap kali belajar mesti rasa mengantuk. Kalau ada kawan untuk berborak tu mungkin kurang sikit ngantuknya. Ni dapat deskmate macam si budak kerek ni. Terus tidur matilah cerita dia.

'Sokay Rai. Come on. Jangan ngantuk. Kita gi tandas basuh muka astu masuk balik. Mesti boleh fokus cikgu ajar' aku nasihatkan diri aku sendiri.

Tangan kanan pun diangkat. "Cikgu boleh saya pergi ke tandas?"

Cikgu Rahma iaitu cikgu sejarah aku sekadar mengangguk sahaja menandakan aku boleh pergi.

Langkah terus diatur keluar kelas menuju ke tandas pelajar perempuan yang terletak di hujung blok bangunan tingkat 2 ini.

Masuk sahaja ke dalam tandas aku terus pergi ke arah singki. Air paip ditadahkan di tangan lalu disapu pada seluruh wajah. Kemudian, aku melihat cermin di hadapanku. Huu.. macm berkesan, kurang sikit rasa ngantuk.

Secara tiba-tiba, salah satu pintu kubikel tandas dibuka lalu keluar seorang pelajar perempuan berjalan menuju ke singki di sebelahku. Aku hanya mempedulikannya. Aktiviti membasuh muka dilakukan sekali lagi sebelum aku masuk ke dalam kelas.

"Jadi kaulah budak baru tu. Raisya." Ujar pelajar perempuan di sebelahku tiba-tiba seraya memandangku dengan pandangan seperti meremehkan aku.

"Ya. Saya lah Raisya." Jawabku bersahaja dengan senyuman. Pelajar perempuan tu cantik tapi tak oernah nampak pulak sebelum ni. Maybe aku je kot yang tak perasan.

"Kau tak payahlah nak tersengih macam kerang busuk. Kau dengar betul-betul eh apa aku nak cakap. Aku tak nak tengok lagi kau rapat-rapat dengan Edris sebab Edris is just for me. Aku crush dekat dia dari form 1 lagi oke." Kata pelajar perempuan itu panjang lebar dengan nada ala-ala pick me girl.

"Awak dah salah faham. Saya nak kawan ngan dia je." Balasku sopan.

"Tak payah nak acah-acah baiklah perempuan. Semua orang dekat sekolah ni dah sibuk cakap pasal kau dengan Edris. Kau ingat eh, kau jangan nak terhegeh-hegeh dekat Edris lagi. Kalau tak, kau tengok jelah akibat dia nanti." Kata pelajar perempuan itu lagi. Sipi-sipi bahu Raisya dilanggarnya sengaja semasa melangkah keluar dari tandas.

Raisya tidak terkata apa-apa. Tetapai dalm hatinya.. Tak sangka ada lagi eh perempuan yang macam ni.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: May 16 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

AILUROPHILEWhere stories live. Discover now