Waktu balik
Macam biasa, Ania (atau nama sebenarnya Aina) akan ke sekolah menengah atas supaya dapat ke HQ sama-sama dengan Mika dan Rara. Nampak je Mika dan Rara, terus dia tersengih suka dan berlari ke arah mereka. Langkahnya terhenti bila nampak apa yang gadis-gadis itu perhatikan.
Ania: Pfft- HAHAHAHAH.
Zafriel masam mencuka. Tahulah dia Ania sedang mentertawakannya. Ania dijeling. Kerjanya serta-merta terhenti.
Zaf: *gumam perlahan* Kau tunggu. Aku buli petang ni baru tahu.
Rara: Siapa kata kau boleh berhenti? *berpeluk tubuh* Nak tambah denda ke?
Ania terus terdiam. Walaupun bukan dia yang kena marah, tapi dia sendiri rasa gerun. Terbit rasa kasihan kepada Zafriel.
Ania: Aina yang salah. Aina yang beria gelakkan Abang Zaf. Kakak janganla marah Abang Zaf.
Rara diam je sebelum berpaling.
Rara: Dah, jom pergi HQ. *tuding jari kat Zaf* Kau, settlekan kerja. Baru join.
Rara berlalu pergi dengan Ania membuntutinya. Tapi Mika masih kaku di tempatnya.
Rara: Nak jadi bodyguard dia pulak ke Mia?
Mika tetap senyum walaupun baru lepas kena perli.
Mika: Kak Qai dengan Aina pergilah dulu. Cikgu amanahkan Mia tengok-tengokkan Abang Zaf. Takut dia lari.
Rara: Okay then.
Rara terus pergi dengan Ania. Sikit pun tak toleh belakang.
Rara: Kenapa korang kesian dekat dia? Bukan ke ini yang korang nak? Macamlah akak tak tahu Mia tipu je. Lupakah dia akak ketua pengawas sekolah ni?
Ania yang dengar hanya diamkan diri. Tempah mautlah kalau dia membalas kata-kata kakaknya yang sedang menyinga. Sekarang ni kenapa Rara marah sangat pun dia tak tahu. Mungkinkah-
Zaf: *sambil kutip sampah* Kau pasti ke senior kau tu manusia?
Mika: Pardon? *auto senget kepala*
Zaf: Entah-entah anak singa. Adik dengan kawan sendiri pun nak marah sampai macam tu sekali. Siap perli lagi. Kau pulak, masih boleh tersenyum. Ingat aku tak tahu ke dari dulu senyum tu palsu? *pandang Mika dengan serius*
Mika tergelak kecil.
Mika: Obvious sangat ke?
Zaf: Orang lain kau boleh tipu, tapi bukan aku. Riak kau time berlawan dan tak berlawan sangat berbeza. Sometimes aku berjaya 'tangkap' kau penat jadi ceria dan tersenyum sentiasa. Aku nampak muka kelat kau.
Mika: *senyum* Tak salahlah keputusan Kak Qai untuk terima awak.
Kerja Zaf terus terhenti. Kata-kata tu buat dia tak selesa. Rasa... seram?
Zaf: ... Maksud kau?
Mika: Sebelum awak, ada beberapa calon lain untuk jadi super ejen muda. Tapi semua Kak Qai tolak. Tapi bila sampai 'turn' awak, dia setuju, without a second thought. Serius kami semua terkejut masa tu. *gelak*
Dahi Zaf berkerut sikit. Banyak persoalan bermain di mindanya.
Zaf: Kenapa nak kena ambik kira pendapat dia? Kalau Sha & Saffiah nak rekrut orang, diorang boleh je rekrut tanpa pendapat perempuan tu kan? Dia bukan salah seorang ketua agensi pun.
Miaka terdiam kejap. Benda pun dah terlepas cakap, kenalah habiskan kan?
Mika: *mengeluh perlahan* Lambat-laun awak akan tahu jugak. Ada sejarah hitam yang berlaku beberapa tahun lepas sampaikan Kak Qai dapat Androphobia, fear of men. Sebenarnya kami semua terkesan dengan kejadian tu, tapi tak seteruk Kak Qai. Jadi bila nak rekrut super ejen muda lelaki yang baru, yang akan berkepit dengan kami setiap masa, trauma Kak Qai perlu diambil kira. Biar dia pilih lelaki yang dia percaya dan selesa nak kerja sama-sama. Which makes you lucky, don't you think? *usik Zaf*
Jadi awak tak payahla ambik hati sangat dengan apa yang keluar dari mulut dia buat masa sekarang. Dia perlukan masa. Kalau awak tak mempergunakan dia, insya-Allah one day dia akan open dengan awak.
Zaf terdiam. Banyak benda dia kena proses sekarang ni.
Zaf: Kenapa tak rekrut perempuan je? Kenapa mesti lelaki? Kan lebih senang. Tak payah fikir fasal trauma sesiapa.
Mika: Hate to admit, tapi perempuan ni banyak kekurangannya. Kalau awak perasan, Abang Baihaqi sorang je super ejen lelaki. Yang lain semua perempuan. Dia takkan mampu jaga kami semua sorang-sorang. Dia pun ada limit jugak. Sebab tu Kak Sha & Kak Saffiah tekad nak rekrut super ejen muda lelaki. Untuk kurangkan beban Abang Baihaqi dan menjamin keselamatan MWDA. Dan... untuk elakkan sejarah lama berulang semula.
Lama Zaf diam, buatkan Mika tersenyum.
Miaka: Cukuplah tu. Dah settle kan kerja awak? Jom gerak ke HQ. Nanti Kak Qai bebel, awak jugak yang sakit telinga. *gelak kecil*
Zaf: Kau kata dia ada androphobia. Tapi masa first time jumpa dulu, dia macam tak gentar pun dengan aku?
Mika tersenyum hambar. Memori terlayar sekilas di benak fikirannya.
Mika: Kak Qai tu bukan jenis yang suka menyusahkan orang lain. Dia tak pernah cerita, tapi saya rasa, dia rasa bersalah sebab jadi punca tak cukup ahli super ejen muda selama beberapa tahun. Jadi, sebulan lebih sebelum awak sampai, Kak Qai practice berdepan dengan klon awak. Dari tak boleh bergerak langsung, kepada menggigil-gigil, sampailah normal macam sekarang. Selain Abang Baihaqi, awak sorang je lelaki yang Kak Qai terima dalam hidup dia. Siap ada efffort lagi tu nak accept awak. *sambung sakat*
Zaf tak suka bila disakat macam tu. Entah kenapa rasa tak senang duduk. Eh, tapi dia tak duduk pun.
Zaf: Dah kenapa kau ni? Dari tadi lagi sakat aku dengan Kak Qai kau tu. Nak ke aku rembat dia dari korang? *senyum sinis*
Mika sengih.
Mika: Kalau dengan awak, saya relakan je.
Zaf: Ah, banyaklah kau.
Niat nak kenakan Mika balik, tapi eh lah. Dia yang kena lagi.
YOU ARE READING
MWDA : MONARCH WORLD DEFENSES AGENCY
AksiMonarch World Defences Agency atau lebih dikenali sebagai MWDA merupakan sebuah agensi perisikan yang ditubuhkan secara rahsia untuk melindungi keselamatan bandar kecil yang diberi nama Arcane. MWDA banyak bekerjasama dengan agensi-agensi perisikan...