Bab 1

197 8 0
                                    

Rosli cuba sabarkan hati. Sejak dia mengambil anaknya di sekolah, dia cuba menahan marah. Ikutkan hati, dah lama anaknya makan penampar.

"Kenapa Elly buat macam tu?"

Elly pandang ke luar tingkap. Malas dia nak menjawab pertanyaan papa.

"Jawab!" Jerkah lelaki itu kurang sabar.

"Sebab Elly tak nak ke sekolah. Elly benci ke sekolah."

Mengucap panjang lelaki itu. Tahun ini sepatutnya anaknya menduduki peperiksaan SPM. Tapi dia terkejut apabila diberitahu anaknya tidak hadir ke sekolah ketika peperiksaan percubaan yang lepas.

Menyirap darah Rosli apabila mendapat tahu anaknya ponteng ke sekolah tanpa pengetahuan darinya.

"Apa yang Elly cuba nak buat sebenarnya? Sengaja nak cabar papa?"

"Elly nak tinggal dengan mama."

"No!"

Elly betulkan kedudukannya menghadap papa. Kali ini dia perlu berterus terang. Bertahun-tahun dia rindukan mama setelah orang tuanya berpisah. Lebih kejam, papa tak benarkan mama datang berjumpa dengannya.

"Elly nak tinggal dengan mama. Elly tak nak tinggal dengan papa!"

"Suka atau tidak, Elly perlu tinggal dengan papa. Papa buat semua ni demi kebaikan Elly."

Elly tergelak sinis.

"Kebaikan apa? Selama ni papa cuma pentingkan diri sendiri. Papa yang curang dengan mama. Disebabkan papa ada pengaruh, papa tergamak letakkan semua kesalahan tu terhadap mama."

Tajam mata Rosli merenung wajah anaknya. Kuat tangannya mencengkam stereng kereta.

"Kalau papa nak kahwin dengan betina tu, Elly akan pergi dari rumah tu. Elly tak ingin perempuan murahan tu gantikan tempat mama."

"Enough, Elly! Perempuan tu bukan sejahat yang Elly sangka. Dia..."

"Elly tak nak dengar! Berhenti. Elly tak nak balik. Berhenti!"

Tiba-tiba keadaan Elly berubah agregsif. Dia cuba membuka pintu kereta. Pantas Rosli menarik tangan anaknya.

"Lepaskan Elly..."

"Jangan macam ni. Kita bincang di rumah." Rosli cuba berlembut. Tapi keadaan Elly sukar dikawal.

Rosli panik apabila anaknya berjaya membuka sedikit pintu kereta. Dia terpaksa memusingkan stereng kereta ke arah kanan supaya pintu kereta tertutup kembali. Perbuatan Rosli itu telah menyebabkan sebuah motosikal di arah bertentangan melanggar keretanya.

Sekelip mata motosikal itu terbabas ke tengah jalan. Rosli hentikan kereta secara mendadak. Jantung lelaki itu berdegup laju. Menggigil tubuh Elly.

Keadaan di kawasan jalan raya itu agak lengang. Hanya kereta Rosli dan motosikal tersebut masih ada di situ.

Pantas Rosli menghubungi seseorang. Elly cepat-cepat membuka pintu kereta. Dia berlari ke arah mangsa. Mulutnya ditekup laju. Kedua mangsa terbaring di atas jalan dalam keadaan berlumuran darah.

"A... yah."

Elly toleh ke arah suara itu. Laju kakinya menghala ke arah lelaki itu.

"A... yah..." Tangan lelaki itu terangkat ke atas.

Spontan Elly menggenggam tangan itu. Air matanya mencurah-curah ke pipi.

Hilangkan Rasa Itu (PREORDER SEHINGGA 1 DEC 2023)Where stories live. Discover now