Hana bangun dari tidur dan bersiap untuk membuat sarapan untuk anaknya ke sekolah...
"Okay siap..gerak Qalish plak.."
Ana pergi ke bilik anaknya dan dia duduk di tepi anaknya itu..dia menatap nasib malang menimpa anaknya...dia sedar dia bersalah..
Flashback
"Kau keluar dari rumah aku..aku tak mengaku kau anak aku ....sekarang kau dah mengandung anak haram baru kau nak menangis macam ni.."
"ibu..bukan salah adik..adik tak sangka kawan adik buat adik macam ni..dia kata dia nak jumpa adik untuk projek sekolah...adik tak sangka Fiqa bohong adik. Dia bawak jantan x guna tuu.."
"Kau jangan pandai buat cerita....ibu tahu Haikal tu baik..keluar kau dari rumah aku..aku malu dengan kau.."Badan kecil hana ditendang dengan begitu sahaja dengan ibu tirinya itu..uminya meniggal semasa menlahirkannya..manakala ayahnya meniggal semasa dia berumur 10 tahun..
End of flashback..
"Ibu.."
Hana sedikit terkejut selepas anaknya memanggilnya..
"Ouh..Qal pergi mandi ya...satgi bersiap turun bwh..kita pergi sekolah kee.."
Qal mengagguk menuju ke bilik air..
---
"Ibu..Qal dh siap.."
"Wahh..handsomenya anak ibu...meh sini ibu nak cium sikit..wahh..wanginya anak ibu ni.."
"Ibu Qal takut la pergi sekolah.."
"Buat apa nk takut...Qal mesti suka nanti."
Selepas mereka sudah bersiap..mereka menaiki kereta menuju ke tadika Islamik..
"Ibu salam..ibu ambik Qal cepat2 tau."
"Hahaha..okay sayang..sayang jadi budak baik okay..jangan nakal..ingat ibu ajar apa dekat Qal."
"Ingt ibu...kalau nak cri kwn ..kena perkenlkan diri dulu..Nama saya muhammad Qalish bin....arr..umur saya 5 tahun.."
Qal mengankat mukanya dan menatap muka ibunya...air muka hana terus berubah ..dia tidak pernah ajar anaknya dengan bin semua itu..dia sekadar mengata anak nya itu bernama muhammad Qalish..
"Sayang pergi dulu ya..nanti lewat.."
"Okay ibu..bye..syg ibu.."
"Sayang Qal jugak.."
Selepas Hana melihat Qal masuk ke kelas..dia memecut laju menuju ke sebuah kedai..Hana mencari kerja ...dia perlu menyara anaknya itu..sebelum dia asyik bergantung kepada kawan baiknya sahaja iaitu Sara..selepas Sara berkahwin..dia tidak mahu berkongsi rumah dengan Sara...rumah yang dia duduk pun ..beli guna duit kawan baiknya..rasa tidak selesa kadang2 menyebelungi dirinya kerana rasa bersalah dengan Sara kawan baiknya yang sering membantunya dulu..
"Okay sampai sudah..huh takutnya...rasa macam nak ambil SPM plak..haha...."
Mengomel hana seseorang di depan pintu kedai itu..sedangkan dia hanya nak jadi pelayan di butik itu..Hana tidak bersekolah selepas mengadungkan Qal ..dia hanya budak mentah semasa itu berumur 15 tahun..dia hanya sempat mengambil PMR sahaja..sekarang umurnya 20 tahun..pttnya umurnya gadis akan study..tetapi nasib dia...
Hana memulakan langkah dan menuju ke kaunter kedai itu..terselah seorang lelaki di situ..Hana rasa tidak sedap hati apabila..tiada seorang pun pekerjanya perempuan..hanya melihat dua lelaki menunggu di pintu masuk tadi..dan seorang lagi lelaki di kaunter itu.
"Assalamualaikum..boleh saya tanya saya..saya dengar hari ini..ada temuduga for kerja.."
"Waalaikumussalam..ya..ikut saya ke pejabat.."