"Qal bangun sekolah..mandi ye syg..lps tu pkai bju tu okay.."
Qalisg menggaguk sambil menggosok matanya..Hana tersenyum melihat Qalish..selepas melihat Qalish menuju ke bilik air..Hana pergi ke biliknya.
"Abg ..bangun la ..satgi lewat pergi kerja.."
"Hmm..stg la..pekerja abg ada..."
"Abg..cepat la..Hana nak pergi hantar Qal ni.."
Hana yang lupa tentang Qalish..terus dia bangun menuju ke bilik air..Haziq lupa dia harus menghantar Qalish ke sekolah..
---
"Qal dah siap ibu.."
Hana menepuk kerusi di tepinya untuk menyuruh Qalish duduk makan..Mama Haziq senyum ke arah Qalish..
"Wahh..cucu nek dah mandi..bagusnya...Papa kamu tu tak bangun lagi..aihh.."
Qalish tersenyum..Qalish makan dengan senyap roti yang dibakar Mama Haziq itu..Selepas makan,Qalish membawa pinggan ke singki..
"Qal..tak layah la..tinggalkan kat situ ja..stg Nek ambilkan."
"Tak pe la...nanti tak yah susah2 nek bawak pinggan Qal ni..haha.."
"Betul tu mama..biarkan je la...memang duk ajar..tak nak dia jadi manja sangat.."
"Kamu ni..dia kecik lagi.."
Lepas tu Qalish bangun dari kerusi dan membisikkan sesuatu kepada Mama Haziq..
"Mama garang kot..."
Hana yang melihat itu sedang berfikir apa yang dicakap oleh Qalish..
"Mama Qal cakap apa??"
"Jangan nek..jangan .."
"Hahah..ada la Hana.."
"Qal..sampai hati..hmm."
Hana memuncungkan mulutnya tanda dia merajut..Haziq masuk ke dapur selepas bersiap..
"Syg ni kenapa..mulut tu dah macam itik ja abg tgok.."
"Biar arr..kalut ja.."
Qalish mencuit neknya..untuk melihat garangnya Hana..mereka dua ketawa..Hana dan Haziq melihat mereka..
"Mama ngan Qal ni dari tadi lagi gelak..jom abg ..Qal too..jom sekolah.."
"Ye laa..pergi elok ye korang semua ni.."
"Ye mama..kami pergi dulu..salam mama.."kata Hana dan Haziq
Hana menyalami Mak mentuanya...Selepas bersalaman..mereka menaiki kereta ke tempat ditujui..
---
"Bye papa..bye mama..Qal pergi dulu.."
"Okay..bye Qal.."kata Hana dan Haziq sambil melambai tangan ke arah Qalish..
Haziq meneruskan pemanduannya..Selepas beberapa minit..mereka sampai ke butik Haziq..tapi Hana pelik tempat yang ditujui itu..
"Abg bukan tempat kerja abg dekat butik dalam taman tu ka??"
"Cuba baca butik tu nama apa??"
"Butik Cahaya"
"So sama kan.."
Hana menggaguk tapi dia masih tak fahami..
"Aihh..ni cawangan len la syg..bnyak cawangan abg ada..setiap negeri ada satu..dekat KL ni ja ada dua..paling besar dekat sini la.."
"Wahh..seriuos...kenapa tak bagi tahu?"
"Tak tanya pun.."
Hana mencubit Haziq..
"Auchh..sakit syg.."
"Padam muka"
"Hmm..kecian abg.."
Hana ketawa dengan Haziq..semakin hari Haziq semakin Manja dengan dia..kadang2 dia benci jugak melayan suaminya itu..
Benci2 pun syg jgak.
"Jom la my husband.."
"Hmm.okay..bukan nak say sorry pun..jom laa.."
Hana pergi menghanpiri Haziq yang berjalan laju..
"Sorry my caring husband.. ^.^"kata Hana ambil mencuit hidung lakinya..
Haziq ketawa dengan Hana...
"Sweet jugak bini aku ni..hahaha..untung aku dapat dia.."getus Hati Haziq gembira..
Hana dan Haziq masuk ke dalam Butik itu..semua memandang Hana..perkahwinan mereka hanya keluarga yang tahu..so Haziq mencadangkan ingin memberitahu pekerjanya..
"Assalamualaikum and good morning bos.."Kata mereka serentak..
Haziq hanya menjawab dengan perlahan...perwatakan Haziq di rumah dan di tempat kerjanya amat berbeza..di tempat kerja dia menjadi seriuos orangnya..ramai pekerja takut kepadannya..
"Takut plakk aku ngan laki aku ni..tadi senyum okay ja..ni tiba muka macam nak makan orang ja.."getus hati Hana cemas.
Hana hanya mengikuti Haziq dari belakang..Haziq masuk ke dalam pejabat diikuti Hana..semua pekerja hanya menggangap Hana pekerja baru sahaja..
Haziq terus senyum ke arah Hana selepas dia menutup pintu..Hana melihat Haziq dengan muka pelik..
"Kenapa buat muka macam tu??"
"Hmm..tdi muka macam nak makan orang ja..takut tau dak.."kata Hana sambil menyilangkan tangannnya
"Hahaha..alololo..jangan arr macam tu..syg dtg hari2 dekat sini mesti best kan.."
"Tak dak keja la abg ni..syg buat kerja kat rumah lagi best..masak ka.."
"Alaahh..mama kan ada.."
"Ye la tu...abg janji nak bawak hana makan sedap2 kan hari ni?"
Hana mengangakat keningnnya..Haziq tersenyum...Haziq duduk di kerusianya untuk membuat laporan kewangannya butiknya...Hana yang duduk tanpa buat apa2 terus mendekati meja Haziq.
"Abg nak keluar jalan jap.."
"Hmm.okay..dalam kedai ja okay..jangan syg keluar dari garisan kedai butik abg..keluar dari garisan merajuk 1 minit.."
"Hahah..okay..tata.."
"Okay tata...pergi elok2"
Hana menggaguk..