Hana termenung di perhentian bas..kadang2 hana dudk tidur di masjid..kadang2 tidur entah ke mana ...tapi tak sampai dikatakan di pengemis jalnan..dia tidak pernah meminta sedekh..dia bekerja di gerai..untuk basuh pinggan dan lain2..tapi hnya sementara sahaja..
Tiba -tiba satu kereta meluncur laju..terbabas kereta itu..Hana terkejut dengan apa yg berlaku..cepat dia pergi melihat apa yg berlaku..dia terdiamm..
"Haziq ??tak mungkin "getus hati Hana cemas.
Ambulance berpusu-pusu datang...Hana menahan satu pekerja.
"Saya keluarga mangsa.."tipu Hana
"Ouh..awak boleh ikut kami.."
---
Hana tunggu di ruang kecemasan..Hana menelefon mama Haziq..
"Hana.."
"Kita doa Haziq selamat ya.."
"Hana..maafkan mama..mama berdosa..mama tuduh Hana ..mama tak selidik dulu tanpa bertindk.."
"Mama..benda dh berlalu..sekarang kita doakan Haziq ya.."
Doktor keluar dari wad.
"Mcm mana anak saya doc??"
"Dia stabil..tapi sistem tangan kiri dia mengalami kerosakkan...jadi kami doa yang terbaik untuk anak puan..puan boleh melawat anak puan...."
"Terima kasih doktor.."
Doktor beredar..Mama Haziq menolak pintu..dia sempat menarik Hana yang mahu lari dari berjumpa Haziq..
"Haziq okay??Apa kamu buat Haziq..."
Haziq diam sahaja...dia tidak memandang mamanya dan kehadiran Hana hanya terdiam di situ..dia hanya memandang ke atas..dia kecewa dengan dirinya..adakah diri dia berguna lagi..
"Haziq..mama ni..cakap la..tengok mama.."
Haziq bangun dan matanya beralih ke arah mamanya..dia terkejut dengan kehadiran Hana di situ..
"Hana??"
Hana memandang wajah Haziq..
"Kamu dua sembang la dulu..mama keluar.."
---
"Awak okay??"
"Saya okay ja..awak tu la...bawak keta hati2..ni sekarang jadi apa dah.."
"Hm..sakit baru dia nak risaukan kita..nak sakit selalu la..nasib la tangan kiri ni lumpuh...boleh sakit hari2"
Hana menjeling..
"Saya nak balik...semoga sihat..bye.."
Haziq bangun untuk duduk..
"Hana..please..maafkan saya.."
Hana beredar tanpa kata2..
---
"Mama..Haziq nak keluar ni...Rindu Hana Ma!!!"
"Kamu ni kan.. sakit...rehat la dulu.."
Loceng rumah berbunyi..mama Haziq pergi membuka..
"Datang jgak kamu..si Haziq ..asyik menjerit saja nk jumpa kamu..naik la atas ke.."
Hana menggaguk dan senyum..hana menolak pintu bilik Haziq..kemas dn rapi..
"Assalamualaikum budak manja.."
"Waalaikumu...salam..Hana??"
Hana tersenyum..Haziq terkaku dengan senyuman Hana..lama senyuman itu tak diberi kepadanya..
"Saya nk kahwin dengan awak"
"Saya tak cintakan awak Haziq.."
"Saya cintakan awak..please..cinta dapat dipupuk"
Hana memikir sejenak..pada mulanya dia cintakan si Haziq a.ka. bos...tapi selepas semua terjadi...hilang cinta itu pada Haziq..
"Okay saya terima sebab mama..saya tak nak kecewakan dia.."
"Terima kasih.."