Hoofdstuk 1

113 4 0
                                    

Pov Matthy

Mijn wekker gaat af. Ik sla met mijn hand op het knopje en hij gaat uit. Jammer dat ik vandaag wakker ben geworden. Elke dag is weer een hel. Vandaag ga ik naar een nieuwe school. Ik ken helemaal niemand. De zomervakantie is net voorbij. Ik heb er helemaal geen zin in. Ik weet ook niet helemaal hoe het allemaal loopt. Gelukkig heeft m'n moeder geregeld dat ik op school naar een psycholoog kan. Nou ja, ze is niet echt een psycholoog maar gewoon iemand met wie je op school kan praten als je het moeilijk hebt. Daar ben ik wel blij mee. Eigenlijk moet ik maar eens uit mijn bed gaan. Mijn benen gaan niet vanzelf lopen helaas. Ik sta voor mijn kledingkast. Wat zal ik eens aan doen? Het moet wel opvallend zijn maar niet te. Ik wil niet in het middenpunt staan. Ik pak een blauwe lange jeans en een zwarte trui. Eigenlijk is net de zomervakantie klaar en is het eigenlijk nog hartstikke warm maar ik kan mijn blote benen en armen niet laten zien. Die zitten namelijk helemaal onder de sneeën. Oude en nieuwe sneeën zijn op mijn benen en armen te zien. Ik loop naar de badkamer en ik pak een klodder gel. Ik doe mijn haar en was dan mijn handen. Ik loop weer naar beneden. Ik loop naar de keuken en pak een ontbijtje voor mezelf. Als ik het op heb loop ik weer naar boven om mijn tanden te poetsen en om mijn tas in te pakken. Ik hoef alleen maar eten en drinken mee te nemen. De boeken krijgen we daar dan. Ze hebben allemaal activiteiten bedacht die we met de klassen kunnen gaan doen. Ik háát activiteiten. We moeten touwtje trekken en nog andere spellen. Ik heb er helemaal geen zin in. Ik loop weer naar beneden en doe mijn tas om mijn rug. Ik doe mijn airforces aan en ik loop naar buiten naar ons schuurtje. Ik pak mijn fiets en ik fiets naar school. 

Ik ben op school aangekomen. Ik ben zolang mogelijk gaan fietsen omdat ik niet optijd wil zijn. Ik loop naar binnen door de hoofdingang. Ik kom in een ruimte met allemaal kapstokken en wc's. Ik ben hier maar een keer eerder geweest met m'n ouders om hier te kijken of ik deze school leuk vond. Dit was de enige nog in de buurt. Ik loop naar een deur waar 'aula' op staat. Ik duw de deur van me af en loop de aula naar binnen. Ik zie allemaal witte stoelen over de hele aula verspreid. Ik zie al best wel wat mensen zitten. Ineens voel ik iets in mijn rug. 'Auw' zeg ik en ik draai mijn hoofd om. Voor me zie ik een kleine jongen met bruin haar staan. 'Sorry' zegt hij. Volgens mij komt hij uit Brabant. 'Ey joh, loop eens door rob we kunnen hier niet de hele tijd staan wachten' zegt een jongen achter hem. Deze is ook kleiner dan mij en is ginger. 'Wil je misschien bij ons zitten? vraagt rob aangezien ik denk dat dan zijn naam is. Ik knik, opgelucht dat ik toch niet alleen ben. 'Hoe heet je? vraagt rob. 'Ik heet matthyas maar noem me maar matthy' zeg ik. 'Matthy komt ook bij ons zitten' zegt rob tegen de ginger achter hem. 'Wie is matthy nou weer? vraagt hij aan rob. Rob gaat opzij en dan ziet de ginger mij. Hij kijkt naar mij van boven naar beneden. 'Heb je het niet warm? vraagt hij. Ik haal mijn schouders op. 'Nee hoor' zeg ik en ik glimlach naar hem. Hij fronst zijn wenkbrauwen maar hij zegt er niks meer van. 'Kom dan gaan we een plekje zoeken' zegt robbie en hij loopt naar de witte stoelen. 

We zijn bezig met een activiteit: Touwtje trekken. Het is zo kut. Ik haat het. De klassen werden net bekend gemaakt en blijkbaar zit ik met koen en robbie. Ze hebben zich net voorgesteld. We zitten bij elkaar in het team met touwtje trekken. Je moet namelijk tegen andere klassen. Nog erger dan dat het al was. Ik heb het ook zo warm. Wie gaat er nou ook een lange broek en een trui aan doen als het 25 graden is? Blijkbaar ik want ik ben zo dom om mezelf weer te gaan snijden. Matthyas moest weer depressief gaan doen en aandacht zoeken omdat hij een break up niet kan hendelen. Toen ik op vakantie was heeft mijn vriend het uitgemaakt. Ik was er kapot van. Nou nog steeds maar wel minder. Ik ben al 1 week clean. Dus zo nieuw zijn deze sneeën nou ook weer niet. Ik wil proberen om mezelf niet meer te gaan snijden. Ik wil weer gelukkig zijn. Opnieuw beginnen en ineens kreeg mijn vader een baan aangeboden ver vandaan ons oude huis. Nieuwe school, nieuwe vrienden en hopelijk ook een nieuwe vriend. 1 jaar geleden ben ik erachter gekomen dat ik homo ben. Ik ben naar mijn ouders uit de kast gekomen een half jaar geleden. Gelukkig accepteerde ze me wel. Niemand had er problemen mee en ik kreeg een vriend, thomas. Hij werd steeds agressiever en op een gegeven moment ging hij mij ook mishandelen. Na een tijdje heb ik het eindelijk uitgemaakt. Ik was er klaar mee. Net zoals nu. We hebben gewonnen! Ik lig op de grond en hijg het uit. Het heeft me veel energie gekost. 'Gaat het wel? vraagt robbie. 'Hey kijk, die jongen heeft nog gewoon een lange broek en een trui aan, snijd hij zichzelf ofzo?' lacht een jongen. Ik kijk op. Ik zie een blonde jongen die bijna kaal is lachen met zijn vrienden. Ik moet eerlijk zeggen hij ziet er niet lelijk uit ondanks dat hij die opmerking heeft gemaakt. Ondanks doet het wel nog pijn. 'Let maar niet op milo, hij pest altijd iedereen' zegt koen en hij steekt zijn hand uit. Ik pak hem graag aan. Ik kijk nog even naar milo, toch kan ik hem niet uit mijn hoofd zetten. 

Two choices, one manWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu