BAB 10

20 2 0
                                    

"Farzana." Alex memanggil anaknya dari ruang tamu.

"Ye papa. Kenapa?" kata Farzana lalu turun dari biliknya.

"Ayah nak bagitau dekat kamu yang ayah akan kahwinkan kamu dengan Daniel."

"Hah? Farzana tak nak kahwin dengan dia papa."

"Ha takde-takde papa nak kamu kahwin dengan dia juga. Dia tu calon menantu pilihan papa tau."

"Hm yelah."

"Pa biarlah dia nak kahwin dengan siapa dia nak."

"Honey janganlah masuk campur boleh tak? Abang jodohkan diorang pun sebab bagi abang diorang tu serasi."

"Hm yelah abang." kata Fayza lalu pergi dari ruang tamu.

"Daniel jemputlah minum. Air ni Farzana yang buat tau." Alex pelawa Daniel.

Daniel pun dengan segera meneguk air oren itu sehingga habis.

"Err uncle petang nanti Daniel bawa Farzana keluar boleh tak?" soal Daniel kepada bakal bapa mentuanya.

"Ha boleh saja. Keluar pergi butik ke?"

"Ha ya lepas tu nak ronda-ronda petang gitu."

"Oh. Papa nak kamu kahwin dengan Farzana minggu depan."

"Hah minggu depan?"

"Ya."

"Cepatnya."

"Habis tu takkan nak buat lambat pula."

Beberapa jam kemudian...

Daniel membawa Farzana pergi ke butik pengantin yang berdekatan dengan rumah Farzana.

"My fleur nak warna apa?" soal Daniel.

"Biru." sepatah sahaja Farzana balas.

"Ok."

Seminggu kemudian...

"Sah?" tanya tok kadi kepada semua yang berada di dalam masjid itu.

"Sah."

"Sah."

"Alhamdullilah."

Daniel pun mencium dahi Farzana lalu menyarungkan cincin ke jari manis.

Selepas akad nikah mereka mengadakan kenduri kahwin secara besar-besar di sebuah dewan.

"Daniel tahniah akhirnya anak père yang sorang ni dah kahwin. Dulu père ingat kakak kau yang kahwin dulu."

"HAHAHAHAHA." gelak Daniel terkekeh-kekeh.

"Isteri kamu tu tak ada kawan ke?" soal ayah Daniel kepada Daniel.

"Tak ada. Kenapa père?"

"Oh sajalah tanya."

"Oh. Ni takkan père datang seorang saja? Mana mak dengan along?" soal Daniel pula kepada ayahnya.

"Taklah takkan nak datang seorang. Tu mak kamu dengan along kamu." kata ayahnya sambil menunding jari telunjuk ke arah mak dan kakak Daniel.

Kelihatan mak dan kakak Daniel sedang berborak dengan isterinya. Daniel pun segera pergi ke arah mak dan kakaknya.

"Mak dengan kakak sembang apa dengan Farzana?" soal Daniel kepada mak dan kakaknya.

"Alah sibuklah kamu ni." balas maknya.

"Tulah mak sibuk dia ni. Orang nak kenal-kenal pun tak boleh ke?" balas kakaknya pula.

"Tak boleh."

"Amboi dengan keluarga pun engkau nak berkira ya. Esok mak mati baru tahu kau. Waktu tulah baru nak menyesal bagai." bebal Puan Farisha Delina kepada Daniel.

FARZANA IESYAWhere stories live. Discover now