Qaysla | 7

259 8 0
                                    

Skrin komputer masih menyala. Sedikit lagi kerjanya akan habis. Semangat yang membara pagi tadi kian terhakis. Kantung mata semakin menebal. Khayla menggosok matanya.

"Sikit lagi Khayla, kau mesti boleh!" kata Khayla.

Jam sudah menginjak pukul 6 petang. Dia perlu siapkan sebelum waktu petang sudah habis.

Qays berjalan memasuki pejabat. Pintu dihempas kuat.

Semua yang masih ada terkejut dek bunyi pintu pejabat Qays. Khayla mengurut dadanya. Kalau aku mati dekat sini siapa nak tanggungjawab? Keluh Khayla.

"Okay done! Alhamdullilah!" Tangan diregangkan. Dia menepuk belakang perlahan. Leher diurut sebentar sebelum dia pergi menghadap sang singa.

"Fuhh, Khayla Nafeesa kau boleh! Go go Khayla!" jerit kecil Khayla.

Dia berdiri menuju ke pintu pejabat Qays. Pintu keseraman itu seakan menghantui Khayla. Tombol pintu dipulas. Pintu terkuak perlahan.

Krekk

Bunyi pintu dibuka.

Khayla mencari kelibat Qays. Eh tiada pun?

"Cari aku?"

Qays tiba-tiba muncul disebalik pintu itu. Dia memegang sebuah fail nipis.

"Y-ya boss."

Qays menutup fail. Dia kembali duduk di atas kerusi. Khayla berjalan menuju ke  hadapan meja Qays. Dia mengurut dadanya.

"Dah siap kerja?" soal Qays.

"Dah, kelima-lima drawing saya siap dah. Ni spesifikasi setiap drawing yang boss suruh saya siapkan."

Fail diberi pada Qays. Qays mengambil dan membacanya.

Dia betul-betul kagum dengan kerja Khayla. Patutlah Papa ambik Khayla kerja dekat sini. Semua hasil Khayla memberangsangkan.

"Dah, kau balik. Malam nanti aku balik lambat nanti kau tak payah tunggu aku."

Khayla melihat Qays. Layanan Qays dingin seperti biasa.

"Dah keluar cepat. Serabut aku tengok kau lama-lama."

Khayla berjalan dengan hati sayu.

- Khayla Nafeesa -

Tudung dibuka, dia melihat wajahnya di cermin. Mata sembab, teruk betul matanya.

"Alahai Khayla, kenapalah kau teruk sangat?"

Khayla menggosok mata. Tiba-tiba rasa mengantuk pula. Jam ditilik. Sudah menginjak pukul 8 malam.

Dia perlu menunaikan solat dahulu. Kaki melangkah keluar untuk menuju ke tandas berdekatan.

Selesai solat maghrib, Khayla membaringkan diri di atas sejadah. Dia bermain telefon sambil berbaring untuk menunggu waktu solat Isyak pula.

Tiba-tiba satu panggilan muncul.

'Aryssa'

Dia menjawab panggilan itu.

"Assalamualaikum kak." Salam diberi oleh Aryssa.

"Waalaikumussalam."

"Kak baik kau jawab dengan jujur cepat. Ibu tanya pasal kau, betul ke kau dah kahwin?" Aryssa memberi soalan.

Khayla terus duduk tegak. Alamak!

"A-aku dah kahwin Aryssa. Aku mintak maaf sebab tak bagitau ibu, ayah dengan kau."

DIA YANG TERBAIK UNTUKKU  | OGWhere stories live. Discover now