Qaysla | 20

234 6 2
                                    

Selesai menunaikan solat isyak, Khayla memanjatkan doa. Doa semoga keluarganya terpelihara dari segala jenis ujian dan kecelakaan. Doa supaya Ibu Rina masih berada dalam keadaan baik-baik saja. Doa supaya Hakkim dapat menerima kesalahan yang dia buat.

Akhir sekali dia mendoakan agar Qays sentiasa dalam keadaan sihat. Semoga Yang Maha Esa mengampuni dosa suaminya.

Tangan menyapu wajah tanda mengaminkan doa.

Al-Quran dibuka. Surah Al-Mulk dialunkan. Satu persatu ayat dialunkan. Suaranya menghiasi ruangan bilik.

Qays menuruni tangga, kaki melangkah di hadapan bilik Khayla. Tertangkap bunyi suara yang merdu. Suara mengaji. Dia mendekatkan ke pintu bilik yang terselak sedikit. Kelihatan Khayla yang memakai telekung berwarna cream sibuk mengaji di sebelah katil.

Tenang hati mendengar suara isterinya. Merdu. Memang Khayla seorang yang taat pada Yang Esa, baik dengan dia. Tapi dia? Memberi layanan yang buruk.

Qays menggeleng kepala. Dia beredar dari situ.

Telekung dibukakan. Dia melipat telekung dan disimpan di tempat asal. Wajah putih mulus dilihat. Dia mencubit pipi kecil miliknya.

"Aduh!"

Serentak kaki berlari mengusik telinga Khayla.

"Kau okey tak? Dah kenapa jerit pulak?" bercantum kening melihat Khayla.

Dia menggaru kepala. Tangan memegang pintu bilik berwarna merah kusam. Gadis itu terlopong melihat lelaki itu. Sejak bila dia datang pulak ni?

Herot bibir mulus tersenyum.

"Takdak apalah. Ni tersepak kaki katil. Tu yang jerit aduh."

Berkedip mata Qays. Agaknya dah sewel isteri dia. Dah pandai mengaku isteri sendiri lagi? Qays berbolak balik melawan hati.

"Ingatkan kera mana masuk nak kacau kau. Maklumlah kau kan kecik macam kera."

Wait a minute? Aku tak salah dengar kan? Dia panggil aku kera! Ish dasar lelaki gatal yang suka ngorat aku! Tapi tu dululah.

"See? Cakap seorang diri macam cakap dengan hantu dah. Jaga-jaga ek, malam bulan Jun memang banyak hantu."

Terkekek ketawa, dia menepuk paha berulang kali.

Khayla memerhati kiri kanan bilik. Mana tahu pulak hantu ada nanti? Tak pasal-pasal dia dicekik.

"Bohong je. Dahlah pergi makan. Kat atas meja ada something untuk kau."

Dia melangkah melihat televisyen. Penat betul beratur panjang di kedai ayam goreng terkenal. Punat kawalan jauh ditekan.

Khayla melarikan anak mata pada plastik bungkusan. Ayam?

'Richeese lah!'

Teriang jerit di dalan hati. Memang ayam ini dia idamkan.

Level pedas 3. Alah sikit je ni.

Dia membuka kotak. Terhidu aroma ayam goreng. Kembang kempis hidung tertarik aroma. Semoga suamiku dimurahkan rezeki!

'Aik dia buat apa?'

Khayla membawa plastik tersebut. Dia melabuhkan punggung di atas sofa sebelah Qays. Qays fokus menonton iklan.

Khayla berdehem.

Lelaki itu tetap melihat iklan.

Deheman kali kedua didengar.

"Nak apa?"

Zupp!

Hujung jari terasa sejuk.

Dia membetulkan badan.

DIA YANG TERBAIK UNTUKKU  | OGWhere stories live. Discover now