Tali pinggang dibuka. Ketat betul seluar yang dipakai dia sebentar tadi. Tangan cuba longgarkan ikatan tali pinggang.
"Kau cakap apa perempuan? Kau memang nak kena!" suara jerkahan mengusik telinganya.
Selesai mengurus dirinya, dia terus keluar dari tandas. Iris mata fokus pada tempat ramai mengerumuni simpang hadapan.
Nampak macam seorang perempuan dan seorang lelaki bergaduh.
Rumah tangga orang? Malas nak ambik tahu.
Dia menepukkan sedikit bahu baju.
"Dia nak tampar perempuan tulah!" jerit perempuan di sebelah Qays.
Qays berlari anak menuju simpang hadapan. Dia perlu selamatkan gadis itu, kalau tidak habis menjadi mangsa pukul.
Namun, pantas perempuan itu elakkan diri. Beg dilayangkan. Entah siapa menyambutnya.
Prakk!
Kayu!
Lelaki tu dia pegang kayu! Habislah perempuan tu nanti! Getus hati Qays.
"Hiyarghh!"
Cepat-cepat Qays berlari anak untuk berhentikan lelaki itu.
Tendangan dilayangkan pada wajah. Habis terpercik darah ke lantai. Lelaki itu terjatuh dan tersungkur menyujud lantai. Tudung shawl Aisyah yang berbalut kemas terayun sekali. Haruman semerbak terhidu oleh Qays.
Qays berhenti berlari. Lelaki yang ditendang hanya seinci jauh dari kaki milik Qays.
Ternganga mulutnya melihat aksi perempuan itu.
"Huh!"
Terbeliak biji mata Khayla melihat Qays. Dia cepat-cepat menyorok disebalik orang ramai. Tergenggam kemas beg di tangan.
Harap dia tak perasan aku dekat sini.
"Encik tak apa-apa?" soal Aisyah.
Anak mata melirik pada lelaki berbadan kekar di hadapan. Dah kenapa pulak lari dekat sini?
Qays menggeleng. Dia mengangkat lelaki yang pengsan. Disandarkan pada dinding kedai.
"Awak okey? Risau pulak tengok skill tendangan tadi."
Tendangan dilontarkan sangat berbahaya. Nasib baik tidak terkena pada wajahnya. Kalau tidak nasib dia akan sama dengan lelaki itu. Qays mengusap pipinya.
Pertama kali dia melihat gadis seberani ini.
"Saya takdak apa pun."
"Beri laluan pada polis!"
Polis berlari menuju ke mereka. Qays tertumpu pula pada polis. Mereka menggarikan tangan pada lelaki yang tersandar.
Seorang lelaki yang memakai jaket berjalan menuju ke Qays.
"Encik terlibat juga tentang ni?" soalan diaju.
Qays melirik kiri dan kanan. Gadis bertudung itu hilang.
Ke mana dia pergi?
- Khayla Nafeesa -
"Dahlah Aisyah, aku nak balik ni. Nanti suami aku marah." kata Khayla.
Dia kena cepat pulang. Kalau tidak Qays akan menyedari ketiadaannya di rumah. Jam menginjak pada pukul 6.00 petang.
"Lah baru pukul 6.00 petang!"
Dia mengambil beg tangan yang dihulur.
"Nanti jalan sesak pula, sebabtulah aku nak balik sekarang. Jom jom balik! Bawak aku balik cepat."
YOU ARE READING
DIA YANG TERBAIK UNTUKKU | OG
RomanceKarya kedua. Pada mulanya hidup Khayla Nafeesa penuh dengan warna warni. Suasana hidupnya yang ceria dapat menjadikan hari-harinya indah. Satu perkara. Ya, perkara yang mengubah keseluruhan hidup Khayla Nafeesa. Qays Luqman seorang lelaki yang penu...